ontbrekend onderdeel motor 9-5 / 2.3

1997-2010
Plaats reactie
geertsurf
Geregistreerd lid

ontbrekend onderdeel motor 9-5 / 2.3

Bericht door geertsurf » ma 09 jun, 2025 17:18

Hallo, ik weet niet of ik hier op de goede plaats ben maar: ik rijdt al geruime tijd met een Saab Estate 9-5 met 2.3t motor. Gisterenkwam ik tot de ontdekking dat er wat olie lekte bovenaan rechts vd motor. Ik ben absolute leek op technisch vlak, maar er lijkt me een onderdeel te missen echts vh kleppendeksel (?) Ik voeg enkele foto's bij (er is één van internet gehaald waar je dit onderdeel wel ziet zitten, midden onder in beeld). Kan iemand me zeggen over welk onderdeel dit zou gaan, en of ik daar nog naar de garage kan mee rijden (of zelf plaatsen?), oliepeil is nog ok. Alvast bedankt voor de reacties.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: ontbrekend onderdeel motor 9-5 / 2.3

Bericht door 9323 » ma 09 jun, 2025 17:29

Hoi, je mist niks, alleen de plug die je ziet zitten dicht niet meer goed af. Moet dus een nieuwe in. Kan op twee manieren: of je draait er een zelftappende schroef in, die je daarna met plug en al naar buiten trekt, of je demonteert het kleppendeksel, slaat de plug naar binnen totdat je m uit de cilinderkop kunt vissen en slaat er van buitenaf een nieuwe in. Kun je meteen de klepdekselpakking vervangen, want die zal ook wel lekken.

Kun je in de tussentijd gewoon mee rijden hoor, die lekkage gaat niet zo erg hard.

Het onderdeel op de onderste motor zit alleen bij 9-5's met een automatische versnellingsbak.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » ma 09 jun, 2025 17:39

In principe ontbreekt er niks, tenzij je zo door dat gat naar binnen kunt kijken. Op de eerste foto zie je een plastic dekseltje zitten. Het wil nog wel eens gaan lekken na verloop van tijd, het is een nogal trieste constructie. Bij auto's met automaatbak zit daar de vacuümpomp voor de rembekrachtiger, die door de nokkenas wordt aangedreven. Vroegah zat daar de verdeler. Bij de 9000's met DI werd in het begin dat gat nog met een behoorlijke aluminium plug met rubber ring gedicht, maar opeens werd dat in de jacht naar kostenbesparing vervangen door dat sukkelige plastic ding wat er nu in zit. Je kunt die plug er uit halen, maar dat gaat lastig omdat de rand wat conisch is. Als je het kleppendeksel lost kan je de plug doorduwen naar binnen toe en 'm vervolgens met een lekkere rand kit weer van buiten af in het gat stoppen. Wil je het chiquer doen dan kan je een aftermarket metalen plug met rubber ring kopen en die gebruiken. Kost wat meer maar ziet er een stuk beter uit.

Alex

geertsurf
Geregistreerd lid

Bericht door geertsurf » ma 09 jun, 2025 21:49

iedereen bedankt voor de reacties... hele opluchting. Ik zal idd bij een onderhoudt laten nakijken en vervangen, Misschien nog één vraagje: enig idee hoe die dop heet? Kwestie van ergens te kunnen bestellen? Thx.

Plaats reactie