gerommel in de relaiskast -> mistlicht als DRL

1997-2010
Plaats reactie
Rhinobirds
Geregistreerd lid

gerommel in de relaiskast -> mistlicht als DRL

Bericht door Rhinobirds » zo 06 apr, 2025 22:08

Mijn zekeringen/relaiskast onder de motorkap ziet er zo uit:
Afbeelding

Wat gelijk opvalt is dat het vialle onderbreekrelais op de bodem is geplaatst (op zich nette oplossing) en dat er ook 2 losse relais met draden te vinden zijn. Verder komt er een paarse draad en een blauw/rode draad de zekeringkast binnen. De paarse draad is afgebroken van een kabelschoen en zou in een van de 2 relais moeten zitten:
Afbeelding

Verder zitten er twee draden in de kabelboom ingehaakt, een zwart/wit welke op de groene aangesloten zit en van de mistlampen voor is, en een wat dikkere blauw (doorzichtige) draad welke op een paarse draad inhaakt welke van de 'headlamp PS washers' is. Ik denk dat deze voor 12V zorgt:
Afbeelding

Ik heb een schema gemaakt:
Afbeelding

Wat het doet is via RL2 de mistlichten voor standaard aanzetten als DRL maar wanneer het dimlicht aangezet wordt dan worden ze afgeschakeld. Er komt dan 12V op de paarse draad te staan waardoor RL1 de 12V voor RL2 afschakelt. Mocht je de dimlichten aan hebben dan kun je met de schakelaar van de mistlichten voor ze nog wel alsnog aanzetten want je schakelt dan de groene draad op de normale manier weer naar massa. Alleen, doordat de paarse draad is losgekomen staan ze nu eigenlijk altijd aan.

Nu is het idee op zich goed maar ik houd niet zo van die rommel in de zekeringenkast, ook omdat draden na verloop van tijd loskomen (de paarse draad is eigenlijk te kort...). Het liefst bouw ik het weer terug naar origineel. Is deze functie van mistlichten als DRL niet via de Tech2 in te stellen? Of is er een elegantere oplossing dan deze 2 extra relais in de zekerbak?

Voor wie nog benieuwd was waar die blauw/rode draad van is, die gaat de vialle kabelboom in en in de zekeringkast zit een kabelschoen tussen de relais wat dient als aansluitpunt, iemand een idee waarvoor?
Afbeelding

MvR
Geregistreerd lid

Re: gerommel in de relaiskast -> mistlicht als DRL

Bericht door MvR » zo 06 apr, 2025 23:34

Brrr. Je hebt meer lef dan ik. Ik zou niet in de pan gekleurde spaghetti durven roeren.

Dat gezegd hebbende... die blauwe 3M-blokjes. Uit ervaring weet ik dat ondeugdelijke toepassing een behoorlijk vuurwerk op kan leveren onder het dashboard. Wanneer ik naar een gebruikte auto ga kijken, is een van de dingen die ik doe: checken of ik die blauwe blokjes tegenkom. En als ik ze tegenkom, bedank ik de verkoper vriendelijk en zoek verder.

mba
Geregistreerd lid

Bericht door mba » ma 07 apr, 2025 8:52

Even zoeken op You Tube naar Trionic Seven. In de collectie staat de oplossing met idd Tech 2.
Disclaimer: dit is wettelijk niet toegestaan (mistlampen voeren als DRL). Reden waarom ik het maar gelaten heb.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 07 apr, 2025 9:21

In elk geval die blauwe blokjes eruit en alle AMP stekkertjes vernieuwen. Als de draden eruit getrokken kunnen worden zijn die niet goed geperst, of de stekkertjes zelf zijn van bouwmarkt kwaliteit. Daar blijf je ellende mee houden anders.

Ik maakte het weer origineel. Heb het nut van mistlicht voeren als het niet mist nooit zo begrepen.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 07 apr, 2025 23:55

Plaats reactie