Roestige einddemper: wanneer vervanger?
-
rdebets
- Geregistreerd lid
Re: Roestige einddemper: wanneer vervanger?
Mijn originele demper heeft het toch 750.000 km uitgehouden. Buitenmantel was al lang weg geroest. Het uiteindelijke probleem is dat tussen de ophangbeugels en de binnen demper de buitenmantel zit. Als de roest daar aan komt dan kan de beugel los komen. De binnen demper was nog prima. Ik heb de achter demper toen vervangen maar na afzagen van de demper mij toen geergerd want ik had gewoon de beugel weer vast moeten lassen.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Dan wijst het eindstuk wel een beetje raar naar beneden denk je niet?RoelandV schreef: ↑di 21 aug, 2018 23:20Dat sierstuk van de oude demper kun je overzetten op de nieuwe einddemper.
Twee laspuntjes en klaar is Kees!
Hoe meer je rijdt hoe langer die uitlaat het volhoudt. Die uitlaat is met 750.000km ervaring nauwelijks koud genoeg geweest om condens te vormen, waardoor serieuze roest erg lang uit kan blijven.rdebets schreef: ↑wo 22 aug, 2018 10:00Mijn originele demper heeft het toch 750.000 km uitgehouden.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Waarom zo geagiteerd? Ik heb inderdaad veel ervaring ermee ja, jij waarschijnlijk ook, dat is de issue toch niet? Ik zou zelf liever niet prikken in een oude uitlaat die nog gasdicht is, want als je er af blijft kan het nog heel lang goed gaan, maar als je gaat prikken/kloppen ga je zo door het dunne metaal heen. Dat wil niet zeggen dat het per se onveilig is. Ik onderhoud mijn auto's zeer punctueel (vraag maar een paar forummers die mij kennen) en ik weet precies waar op te letten qua veiligheid. Als ik het niet vertrouw wordt het nog dezelfde dag gerepareerd en niet pas bij de APK. En bepaalde originele Saab dempers hebben bijvoorbeeld een draagbeugel die onder de hele pot/pijp doorloopt, in plaats van 2 losse haakjes die met (vaak slechte) puntlasjes vast zitten, waardoor de hele boel er onderuit flikkert als die breken.Motolab schreef: ↑zo 19 aug, 2018 15:33Bijzonder, de reactie's op de "prik methode"
Blijkbaar allemaal met meer ervaring......
Als die methode (ik heb het natuurlijk niet over een vlijm scherm geslepen priem hè! Gewoon een normale) gaten oplevert is het "end of normaal life"/niet degelijk meer (op die plek), maar goed, als extreme zuinigheid en weinig veiligheid en verantwoordelijkheid gevoel de norm is (apk dicht is op de dag /uur van keuring hè, niet voor het hele jaar veilig en ok), mijn methode maar niet toepassen..
De einddempers van de 9-5 bijv. hangen met maarliefst 3 rubbers op hun plek, met beugels en borgplaatjes. Dat valt er niet zomaar opeens vanaf. Het is bij de 9-5 een bekend punt dat de buitenmantel desintegreert, maar ze blijven nog jaren dicht. Ik ken iemand die 1,1 miljoen heeft gereden met de originele uitlaat. Waarom dan lek prikken en vervangen? Ik hou van goed onderhoud, maar ook van 'if it ain't broke, don't fix it'. Ik rij zelf ook met een 20 jaar oude einddemper, waarom: het geluid is vele malen mooier dan de imitaties die je kunt krijgen en de kwaliteit is veel beter (getuige dat het zo lang mee gaat en nog solide is.. ik vervang vaker imitatiedelen die al eens "preventief" geplaatst zijn omdat het origineel slecht zou zijn, en die na een paar jaar alweer af zijn). Ik zet de auto regelmatig op de brug om alles na te lopen en te monitoren. Ook vervang ik regelmatig alle ophangrubbers van de uitlaat. Het is geen issue van extreme zuinigheid of gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel en er wordt nergens op bezuinigd. Maar nieuw is niet altijd per definitie beter in mijn ogen en "preventief" zaken vervangen is ook niet altijd beter. En met dat prikken veroorzaak je ook verse 'schade' aan de beschermlaag waardoor eventuele roest des te sneller gaat. Daarom blijf ik er liever af.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Ik sluit me wel aan bij Motolab's 'prikmethode'. Als het metaal echt zo dun is geworden dat je erdoorheen gaat, is het op die plek net zo dik als blik en aan vervanging toe. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen. Ik lees geen agitatie, overigens. Gewoon een onderbouwing van een mening.
En na 1,1 miljoen kilometers nog besparen gaat toch meer om de kik van nog meer kilometers halen met dat ding, dan om normaal en goed onderhoud. Maar zelfs dan geldt nog: Als het metaal nog goed is ga je er niet zomaar doorheen.
Overigens vraag ik me wel af of de eigenaren van de voorbeelden beide de 750.000 respectievelijk 1.000.000 kilometers als 1e eigenaar hebben behaald. Maar goed, daar gaan we maar vanuit dan.
Als er gaten in vallen kom je niet door de volgende keuring, maar zolang je regelmatig de metaalflarden van de buitenschaal verwijderd - ik zou een blikschaar gebruiken om uit voorzorg wat grotere delen weg te knippen - is er weinig aan de hand totdat de keurmeester je meldt dat het zo echt niet langer kan. Een euro of 8 steken in een roestomzetter van HG (met water verdunnen en rijkelijk op de demper spuiten) gaat degradatie aan de buitenkant wat tegen.
Voor wie twijfelt: Een nieuw uitlaatsetje met de achterste delen van dit adres met goede service en garantie, kost je met € 118,- de kop ook niet. https://www.uitlaatsetje.nl/c-1109944/saab/
En na 1,1 miljoen kilometers nog besparen gaat toch meer om de kik van nog meer kilometers halen met dat ding, dan om normaal en goed onderhoud. Maar zelfs dan geldt nog: Als het metaal nog goed is ga je er niet zomaar doorheen.
Overigens vraag ik me wel af of de eigenaren van de voorbeelden beide de 750.000 respectievelijk 1.000.000 kilometers als 1e eigenaar hebben behaald. Maar goed, daar gaan we maar vanuit dan.
Als er gaten in vallen kom je niet door de volgende keuring, maar zolang je regelmatig de metaalflarden van de buitenschaal verwijderd - ik zou een blikschaar gebruiken om uit voorzorg wat grotere delen weg te knippen - is er weinig aan de hand totdat de keurmeester je meldt dat het zo echt niet langer kan. Een euro of 8 steken in een roestomzetter van HG (met water verdunnen en rijkelijk op de demper spuiten) gaat degradatie aan de buitenkant wat tegen.
Voor wie twijfelt: Een nieuw uitlaatsetje met de achterste delen van dit adres met goede service en garantie, kost je met € 118,- de kop ook niet. https://www.uitlaatsetje.nl/c-1109944/saab/
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Doe je dat. Ik vind de discussie wat jammerlijk verlopen, alsof mensen die hun uitlaat niet met een priem bekloppen, of die liever geen matige aftermarket monteren, levensgevaarlijk bezig zijn. Wat een onzin. En het is ook zeker geen centenknijperij. Ik nodig jullie graag uit om je auto even bij mij op de brug te zetten, waarschijnlijk kan ik dan nog wel wat verbeterpunten aanwijzen. Mogen jullie daarna de mijne ‘keuren’. Win-win lijkt mij. 
-
9323
- Donateur (2x)

Ben het met Lennard eens. Op dit moment bezig mijn 9-3 stevig onder handen te nemen, maar de - originele - einddemper laat ik ondanks de deels weggerotte buitenmantel mooi zitten. Liever een enigszins roestige originele demper (met mooi eindstuk) dan een rattig aftermarket-ding. Dat is geen kwestie van beknibbelen, maar gewoon van liefhebberij 
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Onder mijn 9000 uit 1998 zat bij aanschaf een recente imitatiedemper, met een goedkoop ophangbeugeltje dat met 2 puntlasjes vastzat. Die donderde er binnen een jaar onderuit en het binnenwerk rammelde toen al flink. Heb hem toen door een originele Saab demper uit 1996 (in 2016, dus 20 jaar oud), die na een ton nog steeds volkomen solide en perfect gasdicht is. Die demper heeft er inmiddels ruim 3,5 ton en volgende maand 22 jaar opzitten... En enkel wat oppervlakte roest. Ik vind dat een beter alternatief dan weer zo'n matige imitatie die over 3 jaar weer af is. En nogmaals: het gaat mij echt niet om het geld (wie mij kent weet dat). Zoals Philip het mooi verwoord: puur liefhebberij. Alles wat nog nieuw origineel te krijgen is gebruik ik nieuw origineel en anders een goede kwaliteit aftermarket. Maar juist bij uitlaten zit er veel verschil tussen qua geluid.
Ik monteer bijvoorbeeld ook 10x liever een echt originele Saab uitlaat onder een 900 classic dan een nieuwe aftermarket. Het geluid is simpelweg zoveel mooier en voor mij is dit (naast degelijk en veilig uiteraard) een zeer belangrijk aspect. De originele gaan ook mega lang mee. Als je nog originele nieuwe einddempers kon kopen (met name de einddemper is belangrijk voor het geluid) dan kocht ik er onmiddelijk 10. Maar die zijn niet meer te krijgen, en een Simons is niet mijn ding, dus zolang het verantwoord is blijf ik gebruikte originele gebruiken. Als iemand een of meer nieuwe originele (dus met SAAB in de pot gestanst) te koop heeft hoor ik het graag, zou je me een groot plezier mee doen. Kan ze zelf niet vinden, en ik heb toch een aardig netwerk (maar het is gewoon op). Saabnr. 9349192 / 8822280, prijs komen we wel uit.
https://www.youtube.com/watch?v=sa3umEeWL6k
Kijk maar even hoe die einddemper er uit ziet na ruim 1 miljoen km. Die van mijn 1998 9-5 ziet er na 255.000 km ongeveer hetzelfde uit, en alle lassen zijn nog solide en gasdicht. En zo zien ze er vrijwel allemaal uit bij 9-5's met nog de originele uitlaat. De eigenaar van deze miljonair heeft na de video nog ruim een ton (en 2 APK's) met de auto gereden voor hij werd vervangen door een 9-5 3.0t V6 op LPG. De originele uitlaat zat er toen nog onder en kwam elke keer zonder problemen door de keuring. Wat inderdaad niet wil zeggen dat deze inmiddels niet zachtjes aan vervanging toe was, maar wel dat ze heel lang gasdicht blijven en dat de ophangbeugels nog stevig vastzitten.
Ik monteer bijvoorbeeld ook 10x liever een echt originele Saab uitlaat onder een 900 classic dan een nieuwe aftermarket. Het geluid is simpelweg zoveel mooier en voor mij is dit (naast degelijk en veilig uiteraard) een zeer belangrijk aspect. De originele gaan ook mega lang mee. Als je nog originele nieuwe einddempers kon kopen (met name de einddemper is belangrijk voor het geluid) dan kocht ik er onmiddelijk 10. Maar die zijn niet meer te krijgen, en een Simons is niet mijn ding, dus zolang het verantwoord is blijf ik gebruikte originele gebruiken. Als iemand een of meer nieuwe originele (dus met SAAB in de pot gestanst) te koop heeft hoor ik het graag, zou je me een groot plezier mee doen. Kan ze zelf niet vinden, en ik heb toch een aardig netwerk (maar het is gewoon op). Saabnr. 9349192 / 8822280, prijs komen we wel uit.
https://www.youtube.com/watch?v=sa3umEeWL6k
Kijk maar even hoe die einddemper er uit ziet na ruim 1 miljoen km. Die van mijn 1998 9-5 ziet er na 255.000 km ongeveer hetzelfde uit, en alle lassen zijn nog solide en gasdicht. En zo zien ze er vrijwel allemaal uit bij 9-5's met nog de originele uitlaat. De eigenaar van deze miljonair heeft na de video nog ruim een ton (en 2 APK's) met de auto gereden voor hij werd vervangen door een 9-5 3.0t V6 op LPG. De originele uitlaat zat er toen nog onder en kwam elke keer zonder problemen door de keuring. Wat inderdaad niet wil zeggen dat deze inmiddels niet zachtjes aan vervanging toe was, maar wel dat ze heel lang gasdicht blijven en dat de ophangbeugels nog stevig vastzitten.
-
Motolab
- Geregistreerd lid
Ik reageerde gewoon op de topic opening...
Men name foto 2 , waar ik een gat lijk te zien bovenop... Zou ik checken op stevigheid van het overgebleven metaal..
Aangezien blazen, fluweel en liefkozingen op metaal niets uithalen, kies ik voor drastischer test methodes... Het is niet mijn vrouw, ze zijn van staal ,geschikt om meer dan 200km/u mee te rijden, etc.etc. En helemaal niet zo prijzig...
Hoeveel km een demper ín het algemeen wel mee kan gaan is toch andere discussie? De vraag leek mij te zijn hoelang degene van de ts op de foto nog mee kan, dat kun je alleen inschatten door goed/stevig te testen lijkt mij.
Ieder zijn/haar keuze hetgeen toe te passen wat je het beste lijkt
Men name foto 2 , waar ik een gat lijk te zien bovenop... Zou ik checken op stevigheid van het overgebleven metaal..
Aangezien blazen, fluweel en liefkozingen op metaal niets uithalen, kies ik voor drastischer test methodes... Het is niet mijn vrouw, ze zijn van staal ,geschikt om meer dan 200km/u mee te rijden, etc.etc. En helemaal niet zo prijzig...
Hoeveel km een demper ín het algemeen wel mee kan gaan is toch andere discussie? De vraag leek mij te zijn hoelang degene van de ts op de foto nog mee kan, dat kun je alleen inschatten door goed/stevig te testen lijkt mij.
Ieder zijn/haar keuze hetgeen toe te passen wat je het beste lijkt
-
rdebets
- Geregistreerd lid
Nee, die inmiddels 800.000 km niet als eerste eigenaar, de eerste 100.000 heeft iemand anders gereden maar ik snap niet helemaal wat dat er mee te maken heeft. Het was een originele uitlaat op het moment dat ik de achterdemper vervangen heb. De binnen demper was trouwens nog in een prima toestand.
-
paso
- Geregistreerd lid
Gewoon de buitenmantel eraf slijpen tot op gezond metaal, blijft de binnenmantel gespaard van al die roest en blijft het nog goed gaan.
originele uitlaat is toch het beste geluid.
originele uitlaat is toch het beste geluid.
-
Oldengaerde
- Geregistreerd lid
Dank allen voor de bijdragen. Deze wagen is nu van mij. Priemtest hebben we niet toegepast, maar de buitenmantel is er helemaal af. Alles overwegende is dat denk ik de verstandigste aanpak: behouden wat nog deugt maar onnodig gevaar voorkomen. Ik ga ervan uit dat ik nog talloze probleemloze kilometers aan de 281 000 van deze Aero kan toevoegen.
-
Oldengaerde
- Geregistreerd lid
Dat was de juiste beslissing: zes jaar en 106kkm verder houdt de originele einddemper nog steeds zonder enig probleem dapper stand.
-
Tubbe
- Donateur (2x)

Ook mijn ervaring jaren geleden weer.