No Aux

1997-2010
Plaats reactie
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

No Aux

Bericht door Gele aero » ma 09 sep, 2024 12:43

Weer een raadsel om op te lossen. Ik maak gebruik van een bluetooth apparaat dat ik aansluit op de Aux om muziek te luisteren. Werkte perfect, maar steeds vaker geeft de headunit aan No Aux connected. Is nogal random, soms werkt het uren prima, maar bijvoorbeeld gisteren bleef ik de melding gedurende een rit van 1,5 uur keer op keer te zien als ik op aux druk. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: No Aux

Bericht door Steve-O » ma 09 sep, 2024 15:49

Klinkt als defecte headunit. Heb er nog een liggen, met 6CD-wisselaar geintegreerd.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » vr 13 sep, 2024 9:40

Hmm, balen, maar daar zat ik zelf ook al aan te denken. Zit nu te twijfelen of ik een de unit verander of voor een van deze twee ga:
https://saabaux.com/xconnect-saab-bluetooth.html
of
https://bt-changer.com/shop/saab-9-5-2005-2010/

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » ma 16 sep, 2024 21:48

De BT changer bevalt mij prima. Het geluid is vele malen beter dan toen ik mijn iPhone via een standaard Apple lightning DAC kabeltje aan de aux hing.

Het enige irritante is dat de BT changer als satelliet radio (XM) wordt geconfigureerd, en de headunit heeft standaard ruisonderdrukking aan staan op zowel FM als XM band, gestuurd door FM ruis... Dit houdt in dat als jouw FM kanaal begint te storen, ook als je die niet actief hebt, het volume wordt geminimaliseerd (ook van de XM band) door de ruisonderdrukking. Hierdoor valt de muziek van de BT changer dus uit wanneer je slecht FM bereik hebt. Nogal irritant op lange autoritten door verschillende landen of in tunnels (alpen...), bij ritten in Nederland geen enorm issue vind ik.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 17 sep, 2024 15:30

Afgezien van het feit dat het geluid persé via BT moet (wat natuurlijk ook voordelen heeft voor textdisplay en bediening) ben ik positief verrast over de specs van dit stuk supplementele hardware.

Beluisteren was voor mij nog niet mogelijk, maar als je naar de specs en aanvullende info kijkt, lijkt dit zeer dicht in de buurt te komen van lossless audio over XM in je SAAB. Dat vind ik wel indrukwekkend! En een behoorlijk bereik voor het aanpassen van volumeverschil met je radio (omhoog + omlaag).

Lees even mee:
Bluetooth v.4.2 BR/EDR
Downwards compatible with v2.1 or older

Frequency band: 2.402 GHz – 2.48 GHz ISM
Power: class II, RF power up to +9 dBm, sensitivity – 94 dBm
Workling distance: up to 50 m (in the open air), depends also on smartphone
Pairing: Supports Secure Simple Pairing.
Audio codec: SBC. 320kbs, 48Khz/16bit.
en
(from FAQ - What does Volume Trim mean in settings?

The audio volume of mobile devices may differ. When connected to the factory head unit, some – especially older – telephone devices sound quieter, such as the radio. This can be confusing, so the volume of the BT Changer can be adjusted in the SETUP settings. Volume compensation is in dB, it can be turned up or down. (e.g. +10 or -3)
Dit laatste lijkt een 'volwassen' oplossing dat je vaak hebt met Blue Tooth adapters. Het aanpassen van het volume op zo'n wijze dat bij het schakelen tussen radio en je muziek van wat je op bluetooth of aux hebt aangesloten matcht, zonder verrassingen met 'knallende herrie' om je oren. Ok, als je passagier filmpjes of memes afspeelt blijft het chaotisch, maar ik verwacht dat je hiermee de booel redelijk binnen grenzen kan houden.

Ik gebruik met redelijke tevredenhied een BT-adapter die een medeforummer heeft gebouwd en veel betaalbaarder is. Maar zonder die extra kabel en met een hogere audio-resolutie in de data-overdracht, lijkt de BT-changer wel de moeite waard.

Nog een pluspunt: Er zijn versies voor vele SAAB-modellen en zelfs binnen de 9-5 range kun je kiezen voor een oplossing voor t/m 2005 of vanaf 2006.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » vr 20 sep, 2024 15:53

Zeer nuttige info! Ik neem het mee in de afweging!

diederickaero
Geregistreerd lid

Bericht door diederickaero » do 26 sep, 2024 23:54

Maar waarom zet je er geen mooie android head unit in?
Afgelopen weekend zelf wezen experimenteren, een chinees ding ingebouwd en werkt prima. Als ik het kan, dan kan iedereen het!

Grtz,
D

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 27 sep, 2024 9:59

Het leven is mooier zonder Android. :wink:

Meer serieus: Voor optimaal geluid is het beter om de orginele versterkers en hun gebalanceerde aansluitingen te gebruiken. SAAB heeft dit bewust zo ontworpen dat storing op de audio maximaal onderdrukt/geelimineerd wordt. Gebalanceerde aansluitingen worden daarom ook toegepast in professionele en high-end audio appartuur. Ongebalanceerde Android-unit (of om het even welke andere aftermarket unit) correct aansluiten op de gebalanceerde inputs van de multichannel Harman Kardon amp (AS3) of Pioneer (AS2) is ook niet bepaald gratis (met een eenvoudige maar degelijke adapterkabel) en de allerbeste methode om dit te doen (met balanceertransformatoren) is vanwege de ruimte die dit inneemt niet erg geschikt om achter je dashboard in te bouwen.

De kosten van de genoemde XM-audio-module en de degelijke adapterkabel ontlopen elkaar ook niet veel. Maar qua design hou je met de XM-module wel je dashboarddesign orgineel.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » vr 27 sep, 2024 11:58

Elke Saab die ik heb voorzien van een aftermarket radio ging daarna direct een heel stuk 'voller' klinken. Ik heb het idee dat de head-units naar een bepaald budget zijn ontwikkeld en de rest van het audiosysteem (versterker en speakers) van vele malen betere kwaliteit zijn dan de head-units zelf. Vooral bij luisteren naar FM radio vind ik de originele radio's heel snel dreunerig/brommerig worden, waar een aftermarket Pioneer/Kenwood op dezelfde radiozender dat totaal niet doet. Nou heb ik zelf weinig ervaring met modules die de XM input op de radio gebruiken, dus het kan dat de geluidskwaliteit daarmee vele malen beter is..

Het is wel een investering, een fatsoenlijke head-unit incl alle toebehoren om het in te bouwen en alles werkend te houden zonder ruis, maar (en ik ben partijdig natuurlijk) zeer de moeite waard wat mij betreft.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 27 sep, 2024 13:20

Het woordje 'optimaal' in mijn post hierboven is mogelijk niet geheel de juiste aanduiding in dat opzicht. Signaalcorrecte overdracht en klank zijn twee verschillende begrippen.

Ik herken je opmerking over de dreunerigheid en brommerigheid wel van het radio gedeelte. Het signaal van de interne CD-speler is in dat opzicht al heel anders dan dat van de radio. Het gesproken woord op de radio wordt vaak zoals jij aanduid door overmatig gebruik van het 'proximity-effect'. (Voor degenen die die term niet kennen: "Het krijgen van een zwaardere stem door heel dicht op de microfoon te praten'. Veel DJ's maken hier gebruik van, en kiezen bewust voor meer lag met een EQ-instelling om het nog extra te overdrijven.
Ik weet niet zeker of je expliciet daarop doelt of ook de muziek zelf. Daarbij wordt door omroepen ook nog weleens gebruik gemaakt van een audio-compressor die ook een versterkt laag als neveneffect kan genereren.

BIj de XM-audiomodule speelt dit alles niet, daar waar de aangesloten bron niet wederom een radio-zender bevat. Als de ontwerper zijn huiswerk op het gebied van impendantie voor koppeling goed heeft gedaan. De XM-bron is immers gedecodeerde data die gesplitst wordt in een audio-stream naar de DA-converter in de headunit en een txt-stream naar de display van de radio. De volume-aanpassing waarmee je kunt zorgen dat FM-radio en je 'muziek' via de XM-input binnen redelijke grenzen met elkaar op gelijkwaardig niveau kunnen worden gebracht, gebeuren in het digitale domein en hebben daardoor geen invloed op de impendantie.
FM-geluid is weliswaar ook een stream, maar daar spelen de frequentiebeperkingen van de FM-band een rol, en treedt de audiomanipulatie van de desbetreffende omroep in werking. De RDS-informatie zit daar in het FM-signaal verweven.

Als de impendantie van de line-output van een aftermarket unit anders is of deze middels een verloopstekker+electronica verandert, kan dit resulteren in een signaal met een dusdanig andere frequentiecurve dat midden en middenhoge frequenties worden bevoordeeld boven een bepaald gedeelte in het laag, hetgeen een "opener" of "vollere" klank kan geven. Soort van het effect van een zakdoek wegnemen. Ook een in de Aux aan de voorzijde ingeprikte bron, klinkt daarom anders (mogelijk beter) dan de FM-radio van de SAAB HU.

Als impendanties exact matchen krijg je een 1:1 signaaloverdracht. In de praktijk kun je als gebruiker/consument heb hier weinig invloed op uitoefenen, anders dan corrigeren met een EQ. En de meeste ingebouwde EQ's kunnen dit niet goed of zeer beperkt bijsturen; de instellingen zijn te grof.
Als je voor een aftermarket headunit zou gaan, zou ik een nemen waarbij een zogenaamde parametrische EQ-functie beschikbaar is. Daarmee kun je een centerfrequentie kiezen een een breedte daaromheen, waarmee een impendantie-correctie voor het oor kan worden gesimuleerd. Je zou dit met behulp van testsignalenen een meetmicrofoon kunnen doen, maar daarmee introduceer je mogelijk weer andere onzekere factoren. Beste op je gehoor vertrouwen.

Ik heb in het verleden weleens mogen experimenteren met een schakeling met een variable impendantie op de input van een versterker, terwijl je er een audiosignaal doorheen stuurde. Erg leerzaam.

De eigenschappen en conditie van de aangesloten luidsprekers kan trouwens ook aanleiding geven tot ontevredenheid in het laag. Zo heb ik in mijn orginele HK-subwooferbehuizing van mijn 9-5 een harder opgehangen basunit gemonteerd om het laag in het tijdsdomein te verbeteren. Een woofer die slap opgehangen is 'slingert langer na'. Dat kan ook midden en hoge tonen gaan verhullen zoals de 'zakdoek'.

Plaats reactie