nieuwe radio, maar geen geluid

1997-2010
kleis
Geregistreerd lid

Re: nieuwe radio, maar geen geluid

Bericht door kleis » ma 29 jul, 2024 17:14

reiernumans schreef:
ma 29 jul, 2024 16:34
Dan hebben we nu dus vastgesteld dat je geen goede trigger naar je versterker hebt, in principe moet de radio dat doen met de blauwe of blauw/witte draad. Daar moet 12v op komen zodra de radio aan gaat. Enige reden om daar geen spanning op te hebben is een instelling in de radio vermoed ik, of je maakt in de stekker ergens geen contact met de juiste draad in de auto.
Ok. Opnieuw aangesloten en wat instellingen aangepast. Gaat nu ook aan via de blauwe draad. Wellicht gewoon slechte verbinding gemaakt eerder.
reiernumans schreef:
ma 29 jul, 2024 16:34
Dat ‘ie zo hard gaat komt omdat je waarschijnlijk een interface tussen de radio en de auto moet hebben om het volume terug te brengen (je stuurt nu een versterkt signaal de versterker in). Bij Pioneer kun je vaak ook het volume in de radio helemaal omlaag stellen om het wat normaler te maken, maar mijn voorkeur zou uitgaan naar een interface om dat te doen. Als de radio dan ooit eens instellingen kwijt raakt of iemand zit ergens aan blaas je niet direct een versterker of speakers op.
Ah. Dit is ook weer nieuw voor me. Toch leuk hoeveel je in n dag kan leren.
Bij de vorige Pioneer was het geluid veel zachter en minder ruis. Dit is trouwens geen Pioneer maar een merkloze Chinees.

Hoe ziet zo’n interface eruit? Hoe plaats ik dat? Wat kost dat? 😉

Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Re: nieuwe radio, maar geen geluid

Bericht door Blacky Turbo S » do 01 aug, 2024 14:23

Wat betreft de 'interface'.
Je auto heeft een eindversterker ingebouwd.
Maar je radio ook.
Alsje nu je speaker signaal aan de auto eindversterker voeren, krijg je soort van speaker signaal-op-speaker signaal. Dat is veel en veel te veel.
Je moet de auto eindversterker 'voor versterker' signaal voeden. De eind versterker versterkt dat naar een signaal voor de speakers. En dan klopt alles weer.
De meeste autoradios kunnen wel een voorversterker signaal leveren. Vaak de draden met tulp stekkers.
Nou de uitdaging met de Saab eindversterker is dat je eigenlijk een gebalanceerd signaal moet leveren, en de auto radio een ongebalanceerd signaal stuurt. Dat werkt niet geweldig.
Je het 2 opties.
1 een interface zoals Reier schreef reduceert het radio speaker signaal tot voorversterker signaal. Is vaak plug-afstellen-play.
2 zet ground loop insulators tussen de radio voorversterker uitgangen en saab eindversterker ingang.

Plaats reactie