9-5 Aero Estate bij veel belading uitrusten met std. vering?

1997-2010
Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: 9-5 Aero Estate bij veel belading uitrusten met std. vering?

Bericht door Steve-O » ma 18 jul, 2022 7:58

Tubbe schreef:
zo 17 jul, 2022 15:02
En ja Nivomat (zie andere actueel draadje) is mooi, maar kost je wel het dubbele. Ze zijn niet voor elke onderstel even makkelijk te krijgen (jaargang & sport v regulier).
Zie ook topic met de verkeerde aanduiding "niveau mat?":

De Nivomat is een schokdemper die zich naar belasting aanpast i.c.m. de normale standaardveer. Aeroveren/sportveren/verlagingsveren zijn te stug en hinderen de Nivomat om goed te werken. Niet voor niets staat er in de toelichting vermeld dat hij niet is bedoeld voor SAABs met een Sportchassis. Daarmee doelt men op de veren. Als je gebruikte Nivomats koopt, is het aan te raden om een paar tientjes neer te tellen voor een set verse standaardveren. (Dus niet verlaagde c.q. sportveren)

De Nivomat schokdemper:
https://webshop.saabparts.com/productde ... s/12846007
Staat vreemdgenoeg aangeprezen als voor 2006 en later, maar past uiteraard ook op de modellen van 1997-2005.

Nivomats werden standaard toegepast op politie-SAABs, maar het zou mij niet verbazen als SAABs die werden ingezet om de frictie van start- en landingsbanen te meten ze ook hebben.

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » ma 18 jul, 2022 8:05

Ja maar ja maar... Er zijn wel degelijk Nivomat-veren verkrijgbaar voor een sportonderstel, dus lager:

https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... 5233093LSF

En bij deze (originele) nivomat-schokdemper staat vermeld dat ie specifiek voor het sportchassis is:

https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... RD12764422

En Skandix heeft ook twee verschillende (Saab Genuine) nivomat-dempers voor sportchassis en normaal chassis.

veenaalt
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door veenaalt » ma 18 jul, 2022 8:45

Steve-O schreef:
ma 18 jul, 2022 7:58
Zie ook topic met de verkeerde aanduiding "niveau mat?":

De Nivomat is een schokdemper die zich naar belasting aanpast i.c.m. de normale standaardveer. Aeroveren/sportveren/verlagingsveren zijn te stug en hinderen de Nivomat om goed te werken. Niet voor niets staat er in de toelichting vermeld dat hij niet is bedoeld voor SAABs met een Sportchassis. Daarmee doelt men op de veren. Als je gebruikte Nivomats koopt, is het aan te raden om een paar tientjes neer te tellen voor een set verse standaardveren. (Dus niet verlaagde c.q. sportveren)

De Nivomat schokdemper:
https://webshop.saabparts.com/productde ... s/12846007
Staat vreemdgenoeg aangeprezen als voor 2006 en later, maar past uiteraard ook op de modellen van 1997-2005.

Nivomats werden standaard toegepast op politie-SAABs, maar het zou mij niet verbazen als SAABs die werden ingezet om de frictie van start- en landingsbanen te meten ze ook hebben.
Even een vraag Steven.
Ik zie op de site van saabparts toch een hele set staan.
Met veren, schokbrekers en alles. Het sportchassis is misschien meer dan veren en schokbrekers. Maar als je een set koopt is zit je toch goed? Heb trouwens geen sportchassis.

Weet jij ook wat het verschil is met een set tot 2005.
Die zijn nog wel te koop. Die van ons is van 2007. ;-(+

Afbeelding

Aero_9000

Bericht door Aero_9000 » ma 18 jul, 2022 9:06

De informatie die Steve-O aandraagt is onjuist. Wat Tjøørd zegt, klopt. Zie ook mijn reactie in het andere draadje over Nivomats.

Er is wel degelijk een variant voor auto's met het sportchassis. Daarnaast zijn de Nivomat-veren niet gelijk aan standaardveren, maar hebben de veren een eigen onderdeelnummer. Zie de EPC voor verdere informatie.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

9-5 Aero Estate bij veel belading uitrusten met std. vering?

Bericht door Tubbe » ma 18 jul, 2022 11:44

Het verschil tussen de pre 2006 en daarna zit kennelijk in wat montagespul. RenD heeft mij aangegeven dat een pre 2006 namelijk ook op mijn DE past. Essentiële delen zoals demper en veer zijn vooral verschillend voor sport en normaal chassis en 4 of 5 deurs

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » ma 18 jul, 2022 22:12

Ik heb een paar maanden geleden achter HD en voor nieuwe aeroveren besteld icm bilstein b6. Dat hij achter wat hoger staat vind ik juist mooi! Nu tijdens vakantie ook heel tevreden. Auto volgepakt en fietsen achterop gaat gemakkelijk. Wij zijn maar met drie, maar onze tent alleen weegt al 50 kilo :lol:
Afbeelding

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 19 jul, 2022 2:18

Aero_9000 schreef:
ma 18 jul, 2022 9:06
De informatie die Steve-O aandraagt is onjuist. Wat Tjøørd zegt, klopt. Zie ook mijn reactie in het andere draadje over Nivomats.

Er is wel degelijk een variant voor auto's met het sportchassis. Daarnaast zijn de Nivomat-veren niet gelijk aan standaardveren, maar hebben de veren een eigen onderdeelnummer. Zie de EPC voor verdere informatie.
@ Tjøørd: +1 (I stand corrected)

Abusievelijk ging ik er vanuit dat Orio beide versies zou tonen als die geleverd werden en hat inderdaad niet in de EPC gecheckt.

De versies die Orio (webshop.saabparts.com) tot op heden rechtstreeks aan de consument aanbied (zowel in de sets als de lossa schokdemper) zijn die voor het standaardchassis. Mogelijk kun je via de Orio-wederverkopers wel degelijk de versies voor het sportchassis bestellen.

Het is echter wel zoals Tubbe schrijft: De -2005 en 2006- versies zijn uitwisselbaar. Het afwijkende montageonderdeel is een ovale klemring die in de 2006- set ontbreekt.

@veenaalt: Je kunt dus de set van -2005 ook op je 2007 monteren.

Koppelbaas
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: 9-5 Aero Estate bij veel belading uitrusten met std. ver

Bericht door Koppelbaas » do 21 jul, 2022 15:37

veenaalt schreef:
zo 17 jul, 2022 8:02
Ben even benieuwd hoe jouw auto er nu bij staat.
Met de vakantie de fietsen thuis moeten laten. Auto liep achter aan.
Wij hebben ook een Estate met lpg en HD Veren☹️
Wel 5 man en bagage en skikoffer op de auto. Vrouw not amused dat de fietsen niet mee konden…..
Is tegenwoordig niet zo'n issue meer, caravan gaat niet meer mee. Maar als ik de foto's van jaren terug zo zie dan is hij inderdaad wel wat gezakt. Ziet er nu eigenlijk normaal uit, dus denk dat vering zo'n 4 cm ingezakt is :(

Roosenr
Geregistreerd lid

Bericht door Roosenr » do 25 apr, 2024 18:56

Mijn 9-5 aero op lpg ligt ook wat op zijn gat achter met het sportchassis dat er nu 242.000km op heeft zitten. Heb veel foto’s bekeken van HD veren met B6 dempers maar vind hem dan net omgekeerd wat te hoog staan naar mijn goesting. Alternatief is dan misschien toch de nivomats maar ik zie op veel sites dat de nivomat voor sportchassis niet meer leverbaar is…wel de gewone nivomats…weet iemand nog waar die ergens te krijgen zijn? Ik hoop natuurlijk dat een nivomat voor sportchassis minder hoog zal staan als eentje met HD veren en B6.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » do 25 apr, 2024 21:49

In mijn ervaring valt HD achter icm LPG wel mee als je voor ook nieuwe sport chassis veren monteert. Dat is qua onderdelen beschikbaarheid de makkelijkste weg denk ik. Ik zou Sachs sport chassis dempers monteren (r&d biedt helaas achter niet aan, maar ze zijn wel verkrijgbaar). Lesjofors HD veren achter en ook Lesjofors sport chassis voorveren. Prima compromis met goed verkrijgbare nieuwe onderdelen. Anders wordt het een gebruikt setje nivomat zien te scoren.. Nieuw is het er helaas niet meer.. ik had een van de laatste drie sets…

Plaats reactie