Goedemorgen allemaal,
hmmm 2 maanden saab 9-5 en gisteravond met pech weggesleept.....koelwaterslang gescheurd.......Weet er iemand een saab kenner in de buurt van Tiel? Ik wilde eigenlijk naar Saab Apeldoorn, omdat ik ondertussen Dion heb leren kennen. maar dat is te ver van mijn woonplaats af.
Wat ook erg stoort is het inhouden bij gas loslaten. Bougies en DI cassette vervangen, maar het blijft. Iemand ideetjes wat dit zou kunnen zijn? Een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn (volgens Dion) de o-ringen bij het gasklephuis (dit moet ik nog doen) en zelf weet ik dat het luchtfilterhuis niet goed (beschadigd met scheur en gaatje) is en dat er misschien valse lucht aangezogen wordt? De melding "multiple misfire" (uitgelezen uit m'n OBD) verschijnt elke 500km een keer, en dat is ook alleen bij lage toerentallen/manoeuvreren/filerijden enz.
Is het luchtfilterhuis van elke saab 9-5 hetzelfde? (ik heb 2007, 2.0t), heb alleen deksel nodig denk ik!
Hmmm, ik moet weer even het goede gevoel terugkrijgen in saabje, al vast dank voor alle hulp, groet Erwin
inhouden/hikken bij gasloslaten en koelwaterslang
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Re: inhouden/hikken bij gasloslaten en koelwaterslang
Zelfs zonder luchtfilter of lek luchtfilterhuis, zou dit haperen niet voor moeten komen.
Haperende brandstoftoevoer, slecht gegapte bougies, gasklephuis (o-ringen of gebrekkige isolatie van de interne bedrading), slechte massa-verbinding of kabelbreuk.
Begin eens met het losmaken van de minus-kabel aan de steun van de versnellingsbak. Maak dan het kabeloog schoon/corrosievrij en eveneens de plek waar hij op de steun vastgeschroefd wordt. Smeer het in met vaseline. Wis dan de CE-melding en rij weer een tijd proef. Ik zou eerst kijken of dat helpt, voordat je onderdelen gaat vervangen.
Ook zou ik de brandstofdrukregelaar checken. Druk op ventiel op de brandstofrail kun je testen met een drukmeter. 3-3,5 bar bij lopende motor is goed.
Haperende brandstoftoevoer, slecht gegapte bougies, gasklephuis (o-ringen of gebrekkige isolatie van de interne bedrading), slechte massa-verbinding of kabelbreuk.
Begin eens met het losmaken van de minus-kabel aan de steun van de versnellingsbak. Maak dan het kabeloog schoon/corrosievrij en eveneens de plek waar hij op de steun vastgeschroefd wordt. Smeer het in met vaseline. Wis dan de CE-melding en rij weer een tijd proef. Ik zou eerst kijken of dat helpt, voordat je onderdelen gaat vervangen.
Ook zou ik de brandstofdrukregelaar checken. Druk op ventiel op de brandstofrail kun je testen met een drukmeter. 3-3,5 bar bij lopende motor is goed.
-
sterkstromer
- Donateur

Is Rhenen te doen?mgs02 schreef: ↑do 21 mar, 2024 9:42Weet er iemand een saab kenner in de buurt van Tiel?
-
Tubbe
- Donateur (2x)

Luchtfilterhuis is altijd hetzelfde. Saab service Rhenen (remmerden) klinkt redelijk dichtbij of anders De Linge in Geldermalsen?
-
mgs02
- Geregistreerd lid
goedemorgen, dank voor alle reacties, ik ga er mee aan de slag. Rhenen is goed te doen (Tiel).
Ik zal de minpool opzoeken en schoonmaken maar....eerst moet de auto nog uit het ANWB depot gehaald worden
gr Erwin
Ik zal de minpool opzoeken en schoonmaken maar....eerst moet de auto nog uit het ANWB depot gehaald worden
gr Erwin
-
Wouter1973
- Geregistreerd lid
Als je voor de motorruimte staat en van bovenaf ongeveer langs de accu naar beneden kijkt kan je 'm zien zitten. Dan begrijp je ook waarom het ding op die plek zo dicht bij het wegdek snel roestig wordt. Je schijnt er vanuit de wielkast bij te kunnen komen, maar dat heb ik zelf nog niet geprobeerd aangezien mijn 9-5 volgende week toch al op de brug staat voor een oliewissel. Dan kan je er een stuk makkelijker bij.mgs02 schreef: ↑vr 22 mar, 2024 9:28goedemorgen, dank voor alle reacties, ik ga er mee aan de slag. Rhenen is goed te doen (Tiel).
Ik zal de minpool opzoeken en schoonmaken maar....eerst moet de auto nog uit het ANWB depot gehaald worden![]()
gr Erwin