Stotteren en noodloop tijdens snelle acceleratie Saab 9-5 Aero

1997-2010
Plaats reactie
SupernovaAero
Geregistreerd lid

Stotteren en noodloop tijdens snelle acceleratie Saab 9-5 Aero

Bericht door SupernovaAero » zo 29 okt, 2023 10:28

Tijdens het snel accelereren gaat de Saab stotteren en begint het motorstoringslampje geel te knipperen en de Saab valt in het noodloopprogramma. Motorstoringslampje blijft daarna geel en als je dan rustig doorrijdt om een veilige stopplek te zoeken, dan gaat het motorstoringslampje uit en het noodloopprogramma is opgeheven. Wie is bekend met dit probleem en kan mij helpen om dit op te lossen?

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Stotteren en noodloop tijdens snelle acceleratie Saab 9-5 Aero

Bericht door evo » zo 29 okt, 2023 11:09

Je knipperende CE duidt op misfires. Waarschijnlijk genoeg om vermogen te laten beperken en vervolgens een continue foutmelding te geven.

De reden van de misfires kunnen legio zijn. Je zou kunnen kijken naar luchtlekken, bougies, DI.

Maar voor de volledigheid zou ik dr ook even uitlezen. Wellicht zitten er meerdere foutcodes in welke op de oorzaak kunnen duiden.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 29 okt, 2023 11:30

en je kunt je sid open laten zetten: scheelt veel zoekwerk

SupernovaAero
Geregistreerd lid

Bericht door SupernovaAero » zo 29 okt, 2023 12:31

Bedankt voor de reacties. Volgens mij heb ik al een open SID, auto is destijds getuned door DionHPT van 260 pk naar 270 pk en volgens mij is dat toen meegenomen. Maar ik zal aankomende week de Saab uit laten lezen. Ik houd jullie op de hoogte en nogmaals dank.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » zo 29 okt, 2023 12:47

Als het stotteren na de tuning is ontstaan, dan is het wellicht het proberen waard om die 10pk te laten vervallen.

SupernovaAero
Geregistreerd lid

Bericht door SupernovaAero » zo 29 okt, 2023 12:55

RoelandV schreef:Als het stotteren na de tuning is ontstaan, dan is het wellicht het proberen waard om die 10pk te laten vervallen.
Bedankt voor je reactie. De tuning is gedaan door de eerste eigenaar dus kort na aflevering van de Saab, probleem is pas sinds kort.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » zo 29 okt, 2023 13:01

Dan vermoed ik dat je wastegate te laat opent. In dat geval krijg je - door een te hoge turbodruk - een fuelcut.
Als je dan weer kalm accelereert doet het probleem zich niet meer voor.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 29 okt, 2023 14:42

Ik ben benieuwd waar je die diagnose op baseert Roeland, want een fuelcut voelt niet als stotteren, en te laat openende wastegate komt zelden voor.

Ik zou het in de ontsteking zoeken. Hoe oud zijn de bougies? Is de DI cassette nog goed? Uitlezen van de storing zal je in ieder geval een goede richting geven.

SupernovaAero
Geregistreerd lid

Bericht door SupernovaAero » zo 29 okt, 2023 15:34

evo schreef:Je knipperende CE duidt op misfires. Waarschijnlijk genoeg om vermogen te laten beperken en vervolgens een continue foutmelding te geven.

De reden van de misfires kunnen legio zijn. Je zou kunnen kijken naar luchtlekken, bougies, DI.

Maar voor de volledigheid zou ik dr ook even uitlezen. Wellicht zitten er meerdere foutcodes in welke op de oorzaak kunnen duiden.
Zou het veroorzaakt kunnen worden door de montage van eventueel verkeerde bougies? Ik begrijp dat een standaard Aero NGK PFR6H-10 bougies nodig heeft en een getunede Aero NGK BCPR7ES-11 bougies vanaf stage 1.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » zo 29 okt, 2023 15:55

heey
dat denk ik niet, voor 90% zeker van niet
ik denk ook naar ontsteking met name di
uitlezen geeft uitsluitsel
mvg werner

SupernovaAero
Geregistreerd lid

Bericht door SupernovaAero » wo 01 nov, 2023 17:34

Foutmelding P1304 Cylinder 4 misfire detected

SupernovaAero
Geregistreerd lid

Bericht door SupernovaAero » za 02 dec, 2023 14:19

SupernovaAero schreef:Foutmelding P1304 Cylinder 4 misfire detected
Eerst de bougies vervangen, maar dat gaf geen verbetering. Na vervanging van de DI cassette was het probleem opgelost. Even 5 minuten de spanning van de accu en daarna ging ook het Check Engine lampje uit.

Plaats reactie