Veerspanning blow off valve 9-5

1997-2010
Plaats reactie
Marcscheepe
Geregistreerd lid

Veerspanning blow off valve 9-5

Bericht door Marcscheepe » za 14 okt, 2023 11:44

Goedemorgen,

Sinds kort heb ik een blow off valve van GFB gemonteerd.
Daarvoor had ik een plastic aftermarket BOV. Nu blijkt dat model, de dv+ van GFB af te stellen is.
Ik heb er van alles over gelezen en ook hun site (Go Fast Bits) heb ik bekeken.
En You Tube filmpjes, erg verhelderend...
De veerspanning kan je strakker of losser zetten dmv schroefjes. Hoe langer het schroefje, hoe hoger de veerspanning.
Je zou een stapje terug moeten in veerspanning als de turbo gaat protesteren bij gas los. Flutteren.
Ik heb begrepen dat de gecomprimeerde lucht bij gas los teruggevoerd wordt naar de turbo en dat ie dan weer sneller op toeren is als nodig.

Mijn vraag is: wat is er goed of slecht aan het strakker zetten? Wat gebeurt er dan precies?
En wat zou het verschil moeten zijn?
Dat heb ik er dus niet uit kunnen begrijpen.
De BOV staat nu op standaard spanning, dat is op z'n slapst met het kortste schroefje. Ik merk niet veel verschil met de aftermarket, of zou dat wel moeten?
Zijn er turbo goeroe's op het forum die me dit kunnen uitleggen alvorens ik de boel ga verpesten?
Bij voorbaat dank!

Afbeelding

Afbeelding

Het betreft een 2.3 aut. 2005 stage1

johnssons
Geregistreerd lid

Re: Veerspanning blow off valve 9-5

Bericht door johnssons » zo 15 okt, 2023 12:14

... zo te zien is de air bypassklep verkeerd gemonteerd, nu staat de turbodruk op de zuiger in de klep ...plaatje https://saabwisonline.com/images/9600/i ... 60r040.jpg als voorbeeld ...

Het idee is dat bij gasloslaten, het vacuum dat ontstaat onder de gasklep de bypassklep opent en de turbodruk laat weglopen, dit om de turbo te beschermen tegen beschadigen. Wat betreft de spanning van het veertje kies de middelste stand, die komt overeen met de standaard uitvoering. Althans bij normaal autorijden, ga je racen zet hem dan op lichte srand, dan volgt de turbodruk meer je veranderingen met gasklep en blijft doorspoelen bij gas los en er direct weer op ... minder lag ..

John

Marcscheepe
Geregistreerd lid

Bericht door Marcscheepe » ma 16 okt, 2023 17:30

Goedemiddag John,

Bedankt voor je antwoord.
Ik heb het gemonteerd zoals het op de site stond (zie foto).
Dat moet toch goed zijn op deze manier?

Maar zeg je dat elke veerspanning altijd ok en onschadelijk is bij gebruik onder normale gebruiksomstandigheden op de weg?
Dus eigenlijk is het (kunnen) afstellen gewoon marketing en merkt een gewone sterveling als ik er tijdens woon-werkverkeer weinig van?
Klopt dat? Heeft iemand hier nog een aanvulling op?
Nogmaals dank.

Afbeelding

Groeten,
Marc

johnssons
Geregistreerd lid

Bericht door johnssons » di 17 okt, 2023 13:23

... duidelijk .... ik zie de montagerichting ... dan is het verder wel duidelijk, met de boutjes kun je de zwaarte van de veer afstellen zodat de turbodruk de klep niet te vroeg open drukt of laat lekken .... het is natuurlijk een universeel klep, die afgesteld moet worden op de motor enz ... ik weet dat Forge ook losse veren levert ... met hetzelfde idee.

Er staat in de beschrijving ook een grafiek met de belofte van een iets hogere turbodruk bij een juiste afstelling ...

succes John

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 17 okt, 2023 14:43

Een topic als dit komt eens in de zoveel jaar langs... maar ter lering en vermaak.

Hoe zou die hoge turbodruk volgens jou de blow-off open moeten drukken? Omdat voor het open drukken er natuurlijk een drukverschil nodig is. Hoe beweegt de klep, en waarop is hetgeen aangesloten?

:wink:

Vooruitlopende... wil je zo probleemloos mogelijk rijden, monteer een originele plastic klep.... :O:

Dat gezegt hebbende... zolang een aftermarket klep doet wat ie moet doen, is daar ook niks mis mee

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 17 okt, 2023 15:46

johnssons schreef:
zo 15 okt, 2023 12:14
... zo te zien is de air bypassklep verkeerd gemonteerd...
Ik denk niet dat het iets uitmaakt. In de EPC is het voor de NG900 en de 93 andersom aangegeven.
9-3;
Afbeelding

900;
Afbeelding

Plaats reactie