Kraken onderstel
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Kraken onderstel
De 9-5 heeft last van gekraak in de ophanging. Geluid is het sterks als ik schuin een drempel over rijd (vanuit een bocht een drempel op) en lijkt met name van achter te komen. Wat is hierbij de meest gangbare oorzaak?
Wat al vervangen is:
Schokdempers met veren achter
Schokdempers/veren geheel voor
Stabirubbers voor
De stabilinks voor
Draagarmen voor
Dank alvast voor de tips!
Wat al vervangen is:
Schokdempers met veren achter
Schokdempers/veren geheel voor
Stabirubbers voor
De stabilinks voor
Draagarmen voor
Dank alvast voor de tips!
-
9323
- Donateur (2x)

Re: Kraken onderstel
Langsarmrubbers achter (2 per kant)
Voorste draagarmrubbers achter (1 per kant)
Silent blocks achter (1 per kant)
Niet helemaal zeker van de benamingen. Check ook ff het topic over mijn voormalige estate, daarin benoem ik alles incl plaatjes.
Niet helemaal zeker van de benamingen. Check ook ff het topic over mijn voormalige estate, daarin benoem ik alles incl plaatjes.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Stabilisatorstang rubbers. Als je die droog monteert gaan ze na een tijdje weer gekraak veroorzaken. In WIS staat beschreven dat je de rubbers een likje molykote [insert onderdeelnummer] moet geven, mijn ervaring is ze ook dat ze blijven/weer gaan kraken als je ze niet smeert bij montage. Verder passen originele en powerflex stabirubbers een stuk beter dan de aftermarket alternatieven.Gele aero schreef: ↑za 23 sep, 2023 11:58Wat is hierbij de meest gangbare oorzaak?
Jouw 9-5 zou achter een 17mm dikke stang moeten hebben.
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Ga ik nieuwe stabirubbers voor achter kopen! En voor heb ik uiteraard ingesmeerd voor montage met het vet dat powerflex meelevert.
-
veenaalt
- Donateur (7x)

Bij onze 9-5 DE kraakte het ook overal.
Ik heb toen bij de veren voor en achter dik vet rijkelijk lopen smeren. Sinds dien bijna geen kraken meer.
Ik heb toen bij de veren voor en achter dik vet rijkelijk lopen smeren. Sinds dien bijna geen kraken meer.
-
ReinO
- Donateur (2x)

altijd lastig dat kraken, die grote blokken achter zijn natuurlijk ook een keer aan de beurt.
Spray ze ff met een kleurtje dan zit de uitlijning al redelijk goed straks.
Spray ze ff met een kleurtje dan zit de uitlijning al redelijk goed straks.
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Dank, had er overheen gelezen, neem ik mee!Langsarmrubbers achter (2 per kant)
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Stabi rubbers en de verbindingen van de stabistang zijn onderweg. Heb MOOG rubbers gekocht en febi verbindingen, eens kijken wat de kwaliteit daarvan is, maar vooral ook testen of het daarmee over is. Klusje is iets meer werk dan voor zag ik op het internet, hele stabistang schijnt er onderuit te moeten, maar goed dat moet wel gaan lukken.
-
busy
- Donateur (4x)

Had zelf Meyle gekocht. Die zijn zwaarder uitgevoerd.
Stabistang hoeft er niet uit. Je kunt het per kant vervangen. Je kunt er niet makkelijk bij maar met wat geduld lukt het. En inspuiten met Imal
Check je achterste subframe rubbers.
Stabistang hoeft er niet uit. Je kunt het per kant vervangen. Je kunt er niet makkelijk bij maar met wat geduld lukt het. En inspuiten met Imal
Check je achterste subframe rubbers.
-
veenaalt
- Donateur (7x)

Stabi rubbers hoeft vervangen hoeft de stang er niet voor onderuit.Gele aero schreef: ↑wo 27 sep, 2023 12:11Stabi rubbers en de verbindingen van de stabistang zijn onderweg. Heb MOOG rubbers gekocht en febi verbindingen, eens kijken wat de kwaliteit daarvan is, maar vooral ook testen of het daarmee over is. Klusje is iets meer werk dan voor zag ik op het internet, hele stabistang schijnt er onderuit te moeten, maar goed dat moet wel gaan lukken.
https://www.saabforum.nl/viewtopic.php ... 9#p1974169
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Dat gaat toch met name om die Links aan de voorkant? Of geldt dat ook voor achter? De zwaardere variant voor heb ik al (na Meyle net Mapco geinstalleerd drie weken terug, die maakt ook dikkere versies).Had zelf Meyle gekocht. Die zijn zwaarder uitgevoerd.
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Vanochtend de stabi-rubbers en links achter vervangen. Niet de makkelijkste klus, uiteindelijk ook maar de uitlaat even deels laten zakken. Alles gaat een stuk makkelijker als je de stang onder de auto vandaan haalt. Vastzetten is een heel gepuzzel, mocht je het gaan doen, probeer dan alvast de schroef weer vast te knijpen in de houders, dat scheelt heel veel gepriegel. Maar alles zit er weer onder. Hopelijk is het gekraak weg. Merkte nog wel een kraak bij forse "uitslaan" van het stuur, maar dat zit vooraan, maar een andere keer naar kijken.