Ruit bijrijder sluit niet

1997-2010
Plaats reactie
mba
Geregistreerd lid

Ruit bijrijder sluit niet

Bericht door mba » za 19 aug, 2023 19:25

Sinds een half jaar ging de ruit aan bijrijderszijde wat moeizaam dicht. Ging wel maar deed me beetje denken aan de trage electrische ruitbediening in de 900 classic. So far so good en ik dacht tzt maar eens zien wat er loos zou kunnen zijn.
Dat “later maar eens bekijken” hoeft niet meer want gisteren ging de ruit helemaal niet meer dicht.
Kwartiertje met dochterlief lopen prutsen ( zij steeds de schakelaar bedienen (tik tik tik) en ik aan de ruit trekken en sjorren tot ie dicht was.
Vandaag maar eens opengemaakt. Ik dacht aan de groene rolletjes. Heb ik aan de bestuurderszijde ook gehad alleen kiepte toen de ruit in het portier. Dus een niet gelijkwaardige situatie.
Rolletjes zagen er gebruikt maar nog heel uit, toch maar uit elkaar gehaald. Bleek het achterste rolletje (het dichtst bij het slot/deurgreep) muurvast te zitten in de rail. :shock: Ruit er uit en met enige overredingskracht het rolletje er uitgekregen. Het loopvlak van het rolletje was zwart en dikker door een soort uitgehard zwart vet. Er zaten ook stukjes aluslijpsel in. De geleidingsrail was ook zwart en vies. Beide rails schoongemaakt, ruit teruggeplaatst, nieuwe rolletjes er in en klaar. Toch niet ;-|+ … Het raam ging nog steeds soepel naar beneden als voorheen, maar omhoog…niet.
Mechanisme weer losgehaald, ruit er uit en nu zonder ruit geprobeerd. Geen verschil. Dus de ruit veroorzaakte niet het probleem.
Waar ik eerst dacht dat het vastgelopen rolletje het probleem was ligt dat ergens anders. Wat kan dit zijn?
Verbogen ruitmechanisme? Maar hoe dan? Motortje ( je hoort m wel inschakelen maar verder gebeurt er niets, wel met heel veel kracht de ruit handmatig meehelpen omhoog duwen en dan nog maar een paar millimeter per keer) kapot?
We hebben de ruit weer met zijn tweeën in een kwartiertje weten te sluiten en ik heb de stekker losgekoppeld in geval iemand per ongeluk de ruit opent (dat gaat als vanouds), maar ik ben even uitgedacht. Wat kan hier het probleem zijn?

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Ruit bijrijder sluit niet

Bericht door Guido900T » za 19 aug, 2023 22:03

kan ook het schakelblokje op de middenconsole zijn?

mba
Geregistreerd lid

Bericht door mba » zo 20 aug, 2023 8:15

Daar heb ik ook aan gedacht, maar de schakelaar schakelt wel het motortje. Dus heb ik daarom uitgesloten naast het feit dat het laatste half jaar de ruit stroef omhoog liep.
Maar om zeker te weten ga ik toch straks dat blokje omwisselen om te proberen.

mba
Geregistreerd lid

Bericht door mba » zo 20 aug, 2023 14:55

Even van een andere 9-5 omgewisseld: toch schakelaar defect. Blijft vreemd dat het raam al een half jaar heel traag sloot. En ik denk misschien combinatie van factoren, want al dat vuil op die rolletjes die dus er voor zorgde dat het raam moeilijk liep ( rolletjes amper beweegbaar) hoort natuurlijk ook niet. Scheelt weer een boel werk, want ik zag me al op de sloop een ander raammechanisme uitbouwen terwijl ik me nu kan beperken tot het omwisselen van het schakelblok.

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » ma 21 aug, 2023 21:58

Mooi, opgelost! als het raam moeizaam sluit kan de schakelaar of het contact op den duur misschien wel aanbakken/doorbranden ofzo

mba
Geregistreerd lid

Bericht door mba » di 22 aug, 2023 7:46

Klopt, en dat is precies wat er is gebeurd. De weerstand door het zwaar lopende raam was kennelijk te groot en toen brandde het contact door. Goeie leer voor de volgende keer: als het raam zwaar loopt niet wachten. Hoewel ik dit in al die ruim 20 jaar dat ik 9-5 rijdt dit nog nooit heb meegemaakt. Weer wat geleerd.

Plaats reactie