Mijn vorige Saab had een mind of its own. Daar begonnen de fans te draaien als ik de deur open deed. Waarschijnlijk door een valse stroom oid na de lpg installatie. Mijn huidige doet dat niet. Sterker, ik verbaas me er over dat de koelfan na het uitschakelen eigenlijk nooit aangaat. Dit terwijl ik erg veel warmte onder de kap ervaar bij de DE.
Gaan de koelfans bij jullie wel draaien bij warmte na contact af? En is dit eventueel instelbaar, ik kan me ook voorstellen dat geforceerde koeling (2e fan vooral) eerder inschakelen, een voordeel oplevert onder de kap.
Koelgedrag
-
mba
- Geregistreerd lid
Re: Koelgedrag
Geen idee, wat ik wel weet is dat als je de contactsleutel net niet doordraait tot de controlelampjes aan gaan maar net er voor ( je hoort heel zacht een “ klik” en je kunt dan oa de ramen al bedienen, nb de controlelampjes mogen niet aan zijn), dan gaat na enkele seconden de fan aan voor enige tijd ( ook als je de sleutel er uit haalt). Lijkt wel een soort accessoire stand. Maar dan kan je de fan dus even laten “ nadraaien”.
-
ReinO
- Donateur (2x)

niet elke motor haalt de 100 graden: bij die drempel gaat de fan draaien. Zonder rijwind gaat dat natuurlijk sneller.
Met een open sid of uitlezer kun je dat volgen.
Met een open sid of uitlezer kun je dat volgen.
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Komt inderdaad bij de 9-5 bijna nooit voor. De ecu houdt nog enige tijd de temperatuur in de gaten en als die boven xxx komt dan gaat hij aan om na te koelen, ik meen hoogste niveau dus rond 113 maar pin me daar niet op vast. Maar heb dat met de 9-5DE alleen gehad na een pittige bergrit waarbij de temp toch al hoog was.
Je hebt toch een open SID? Daar kun je de temperatuur in aflezen en zul je zien dat het w.s. gewoon goed gaat.
Je hebt toch een open SID? Daar kun je de temperatuur in aflezen en zul je zien dat het w.s. gewoon goed gaat.
-
Tubbe
- Donateur (2x)

Gaat me in die zin niet zozeer om de motor maar meer om de motorruimte. Die lijkt veel warmer te worden enter blijven dankzij de dichtere neus. Zelfs bij kleine ritten is dat merkbaar. Dus als de fans nog even nadraaien blazen ze de warmte onder de kap vandaan.