AS3 speakerkanaal probleem. Saab kwaal of elektrisch raadsel?

1997-2010
Plaats reactie
waldpyk95
Donateur
Donateur

AS3 speakerkanaal probleem. Saab kwaal of elektrisch raadsel?

Bericht door waldpyk95 » za 15 apr, 2023 17:54

Beste forumgenoten,

Ik heb problemen met de basspeaker in de bestuurdersdeur van mijn 95 estate. De speaker gaf geen geluid en ook met de ingebouwde test is er geen leven.

Nu heb ik vandaag het deurpanel losgehaald en de speaker vervangen voor een gebruikte originele Harman Kardon AS3 deurspeaker. Nog steeds geen geluid.

Nu kan het natuurlijk aan veel zaken liggen; bedrading, de versterker, de voorversterker. Voordat ik hier op focus was ik benieuwd of dit misschien een bekend Saab kwaaltje is waar een reeds een oplossing voor bekend is.

Heeft iemand goede raad?

Of heeft iemand tips over hoe ik met een multimeter de toevoer/stekker zou kunnen controleren? Mijn bedradingskennis houdt met lampjes ophangen wel zo'n beetje op :D

Alvast bedankt!

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: AS3 speakerkanaal probleem. Saab kwaal of elektrisch raadsel?

Bericht door Steve-O » zo 16 apr, 2023 11:09

Als je de multimeter aansluit op de polen van de luidspreker terwijl er muziek speelt, moet je met je multimeter in de meetpositie "wisselstroom" een variatie aan voltages zien. Als niet, dan komt er geen signaal van de versterker.

Om te bepalen of de versterker zelf wel signaal uitstuurt of dat er sprake is van kabelbreuk in de kabel van de versterker naar de speaker, verwijder je de dorpelstrip en maak je het deurrubber van de voorpassagier los aan de voorzijde of verwijdert deze geheel. Dan kijk je rechtsvoor aan de binnenzijde opzij achter het tapijt. Daar zit de versterker.

De pinout van de versterker en meer info over de AS-versies vind je hier:
https://saabworld.net/showthread.php?t=32852

waldpyk95
Donateur
Donateur

Re: AS3 speakerkanaal probleem. Saab kwaal of elektrisch raadsel?

Bericht door waldpyk95 » zo 16 apr, 2023 14:10

Bedankt Steve!

Plaats reactie