Saab 9-5 van een kennis
-
Hanzaman
- Geregistreerd lid
Saab 9-5 van een kennis
Goedemorgen!
De saab van een kennis van me maakt een "jankend" / "hoge toon" bij stationair en bij de eerste minuten rijden.
Vaak word de toon hoger voor het stopt.
Het lijkt licht onderhevig te zijn aan het toerental. Maar niet dusdanig dat het evenredig meeloopt.
Aangezien hij niet op het forum zit vraag ik het even.
Iemand weet wat dit kan zijn?
De saab van een kennis van me maakt een "jankend" / "hoge toon" bij stationair en bij de eerste minuten rijden.
Vaak word de toon hoger voor het stopt.
Het lijkt licht onderhevig te zijn aan het toerental. Maar niet dusdanig dat het evenredig meeloopt.
Aangezien hij niet op het forum zit vraag ik het even.
Iemand weet wat dit kan zijn?
-
evo
- Donateur (2x)

Re: Saab 9-5 van een kennis
Dit wordt wel heel erg raden... heb je geen filmpje, of geluidsopname?
Ik zou denken aan slippende multiriem, of omloop van oliefilter... maar goed, dat zijn echt slechts eerte gissingen op basis van wat je schrijft.
Ik zou denken aan slippende multiriem, of omloop van oliefilter... maar goed, dat zijn echt slechts eerte gissingen op basis van wat je schrijft.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

bij een classic 900 wil het wel eens de krukaspoelie zijn maar weet niet of dat bij een 9-5 ook zo is.
-
Saapie
- Donateur (2x)

Fluiten kan ook duiden op verstopte carterventilatie. Maar multi-riem / poelie / spanrol is meest waarschijnlijke.
Ik zou geen grote ritten met de auto maken. Laten nakijken door een garage.
Ik zou geen grote ritten met de auto maken. Laten nakijken door een garage.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Diagnose op afstand is altijd lastig. Maar zou goed een gillende oliepomp kunnen zijn vanwege verstopte aanzuigzeef. Ik zou de auto zsm door een kenner laten bekijken aangezien die kennis niet in huis (b)lijkt. Mocht het meevallen dan is het mooi maar met dit soort klachten moet je niet doorrijden.
Multiriem kan ook maar dat is geen zingend/jankend geluid maar een tsjilpend geluid. Alsof er een vogel onder de kap zit. Geeft ook veel schade als dat vastloopt.
Multiriem kan ook maar dat is geen zingend/jankend geluid maar een tsjilpend geluid. Alsof er een vogel onder de kap zit. Geeft ook veel schade als dat vastloopt.
-
Hanzaman
- Geregistreerd lid
Bedankt voor de reacties!
Heb even contact met hem gehad, maar hij zegt dat het hier op lijkt:
https://www.youtube.com/watch?v=RMjB58X8ZRc
Filmpje geeft aan oliefilter.
Hij gaat iig een afspraak plannen met de garage.
Heb even contact met hem gehad, maar hij zegt dat het hier op lijkt:
https://www.youtube.com/watch?v=RMjB58X8ZRc
Filmpje geeft aan oliefilter.
Hij gaat iig een afspraak plannen met de garage.
-
evo
- Donateur (2x)

Omloop oliefilter... was mijn 2de gedacht 
Als de olie koud is stroomt deze moeilijk door het (mogelijk te vuile) oliefilter. Om genoeg oliedruk te houden hebben de fliters een omloop. Dan wordt de olie dus ongefilterd rondgepompt. Als de olie wat op warmt en dus dunner wordt, stroomt deze makkelijkgenoeg door het filter, en sluit de omloop zichweer...
Is zijn laatste beurt alweer een tijdje geleden?
Als de olie koud is stroomt deze moeilijk door het (mogelijk te vuile) oliefilter. Om genoeg oliedruk te houden hebben de fliters een omloop. Dan wordt de olie dus ongefilterd rondgepompt. Als de olie wat op warmt en dus dunner wordt, stroomt deze makkelijkgenoeg door het filter, en sluit de omloop zichweer...
Is zijn laatste beurt alweer een tijdje geleden?
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Dat geluid op het filmpje is inderdaad niet wat ik bedoelde met een gillende oliepomp. Dat is een veel hoogfrequenter geluid. Daarom blijft het ook lastig op afstand diagnose stellen, iedereen heeft een andere perceptie van bepaalde begrippen. Maar zo te horen kom je al een eind in de richting zo 
-
Jurgen
- Geregistreerd lid
Exact dit ! om er zeker van te zijn moet ik het "live"horen, maar wanneer het alleen bij koude start is, dan zeker de pan er onderuit!Sapphire schreef: ↑wo 04 jan, 2023 14:27Diagnose op afstand is altijd lastig. Maar zou goed een gillende oliepomp kunnen zijn vanwege verstopte aanzuigzeef. Ik zou de auto zsm door een kenner laten bekijken aangezien die kennis niet in huis (b)lijkt. Mocht het meevallen dan is het mooi maar met dit soort klachten moet je niet doorrijden.
bij koude motor is de olie dikker en wanneer dan al behoorlijk wat sludge voor de zeef zit, heeft de motor gewoon moeite met aanzuigen. daardoor geeft het een fluitend geluid