Lichtjes schokken en inhouden (2.0t) op constante snelheid

1997-2010
Plaats reactie
nelfrikandel
Geregistreerd lid

Lichtjes schokken en inhouden (2.0t) op constante snelheid

Bericht door nelfrikandel » ma 25 jul, 2022 11:22

Hi Allemaal,

Ben paar jaartjes minder aanwezig/actief geweest op t forum, maar nu heb ik weer eens een reden om de community raad te vragen: Mijn verder prima rijdende 2003 9-5 Estate 2.0t AUT, met bijna 800.000 km levenservaring :roll:, heeft sinds een weekje de neiging om op vaste snelweg snelheid (+/- 100 - 120km) een beetje schokken / lichtjes in te houden.

Vloeistoffen zijn op peil, vorige week is de waterpomp vervangen, waarbij en passant een kleine pre vakantie check is gedaan, vloeistoffen gecheckt en waar nodig aangevuld. Turbo sluit ik uit, na twee kapotte Garret's is er al jaren geleden een mitsu op geschroefd.

Ik heb nu toch een beetje zorgen dat misschien de DI aan zijn eindje is, maar mijn garagehouder is zelf ook op vakantie, dus ik kan het niet laten checken.

Dus mijn vraag is:
  • Kun je de conditie van een DI eigenlijk uitlezen? Zo ja via de tech2, of is op een andere manier af te leiden of zo'n ding aan zijn eindje is?
  • Is het beschreven gedrag herkenbaar, en lijkt het op een eindigende DI
Misschien moet ik proberen er eentje te scoren en als reserve mee te nemen...
Tips waar die betaalbaar te halen zijn? Hier iemand eentje over ?

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Lichtjes schokken en inhouden (2.0t) op constante snelheid

Bericht door 9323 » ma 25 jul, 2022 13:10

Hoi,
Wat jij beschrijft wordt meestal veroorzaakt door een terminaal gasklephuis!

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » ma 25 jul, 2022 14:06

Oei. en wat zijn de verwachtingen dan, gezien dat ik het fenomeen pas sinds een week of wat opmerk? Is dit een sudden death ding, is het straks in één keer klaar, niet meer starten, en indien dit op vakantie voorvalt, afvoeren naar NL? Of rijd je hier nog prima een paar maanden mee door? Ik heb al een afspraak staan voor gepland onderhoud/APK meteen na mijn vakantie nl.

De laatste keer dat ik met de 9-5 met pech (turbo kaput) op vakantie stond, was de ANWB al een beetje aan het aandringen om de auto maar te laten afvoeren :shock: , omdat gezien de KM's de waarde van de auto niet meer op zou wegen tegen de kosten van repatriëring. Dat was in 2012 en toen stond de teller nog maar net op 500k oid :roll:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 25 jul, 2022 15:27

Kan idd gkh zijn, maar ook fpr (brandstofdrukregelaar), lekje in luchttraject, brandstofpomp, etc, etc... klacht vind ik te generiek om eenduidig de culprit aan te wijzen...

Maar om in te gaan op je voorgaande vraag. Bij een defect gkh activeert je ecu doorgaans na een poosje (al vrij snel...) de limb-home solenoid. Je gkh springt dan in limb-home, je ecu in limb-home modus. Dan woden de functies beperkt. Geen boost meer boven base-boost. Geen cruisecontrol, etc. Je gkh is wordt dan niet meer door de ecu aangestuurd, maar slechts door een fysieke kabel, etc, etc... je kunt blijven rijden, maar het is de bedoeling dat je een garage op zoekt...

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » ma 25 jul, 2022 19:57

nelfrikandel schreef:
ma 25 jul, 2022 14:06
Oei. en wat zijn de verwachtingen dan, gezien dat ik het fenomeen pas sinds een week of wat opmerk? Is dit een sudden death ding, is het straks in één keer klaar, niet meer starten, en indien dit op vakantie voorvalt, afvoeren naar NL? Of rijd je hier nog prima een paar maanden mee door? Ik heb al een afspraak staan voor gepland onderhoud/APK meteen na mijn vakantie nl.

De laatste keer dat ik met de 9-5 met pech (turbo kaput) op vakantie stond, was de ANWB al een beetje aan het aandringen om de auto maar te laten afvoeren :shock: , omdat gezien de KM's de waarde van de auto niet meer op zou wegen tegen de kosten van repatriëring. Dat was in 2012 en toen stond de teller nog maar net op 500k oid :roll:
Loopt zo'n vaart niet denk ik. Ik heb drie jaar rondgereden met de symptomen die je beschrijft. Overigens is tweedehands gkh wel te vinden hoor. Montage maximaal een half uur.

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » ma 25 jul, 2022 20:09

Bij mij was dit ook het gasklephuis dat aftakelde. Hoeft bij jou natuurlijk niet het geval te zijn, maar bij mij heeft dat verval zeker een jaar geduurd, werd langzaam erger. En in die tijd geen enkele keer limp home oid, alleen voelbaar onregelmatig 'pendelen' tijdens constante snelheid. Valt best mee te rijden, je komt er echt wel mee thuis maar echt comfortabel was het op een gegeven moment niet meer.

Achteraf heb ik het gkh gedemonteerd ter lering ende vermaeck. Oorzaak was het vergaan van de inwendige bedrading van de beide positiesensoren. En aangezien dat een typische ouderdomskwaal is van die types, ben ik blij dat ik een fonkelnieuwe heb geplaatst en niet een gebruikte met onbekende historie. En ach, 2021 was toch al een jaar om snel te vergeten qua onderhoudskosten :lol:

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » ma 25 jul, 2022 20:28

The frikandel is still alive. Grappig weer een bericht van je te zien. Bij mijn introductie was jij wel een van de topposters denk ik in deze sectie.
Leuk dat je nog steeds in de 9-5 rijdt. En wat een mooi km stand. Een nieuw GKH is wellicht op termijn nodig. Je kunt natuurlijk ook een gebruikte proberen. Kost heel wat minder en kun je met twee linkerhanden prima zelf monteren. Weet je meteen of hier meteen de pijn zit.
See you around ;-)

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » zo 31 jul, 2022 0:03

Dank allen voor de feedback.
Ik ga er maar gwn mee op vakantie, als ik terug kom ben ik meteen aan de buert voor nwe apk, dan laat ik er wel ff naar kijken
The frikandel is still alive. Grappig weer een bericht van je te zien. Bij mijn introductie was jij wel een van de topposters denk ik in deze sectie.
Certainly! Alive and kicking, en mijn beide SAABjes ook nog steeds. Takelen uiterlijk wel een beetje af, vooral de 9000, maar rijden als een dolle.
Leuk dat je nog steeds in de 9-5 rijdt. En wat een mooi km stand.
Ik ga ervan uit dat ik binnen nu en twee weken (dus op vakantie) de 800k ga ronden. Net als de 700k, dat was 3jr geleden in italië.
https://www.instagram.com/p/B0gzWKaIrIr ... _copy_link
En nog steeds nr 2 op de km standenlijst ;-(+
See you around ;-)
:O:

RuudLang
Geregistreerd lid

Bericht door RuudLang » zo 31 jul, 2022 8:46

Wat een km stand! Zou een mooie kandidaat zijn voor de rubriek Klokje Rond (Autoweek/YouTube)

paul318
Geregistreerd lid

Bericht door paul318 » zo 31 jul, 2022 13:22

Ik zou ff naar Venyard rijden en daar een gkh uitschroeven....er staan nog wel een paar 9-5 op de werf daar

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 01 aug, 2022 7:39

Op de gok vervangen? Ik zou eerst de goedkopere opties uitsluiten: zie post Evo.

Plaats reactie