03 9-5 van Kenwood navi naar Alpine

1997-2010
Plaats reactie
Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

03 9-5 van Kenwood navi naar Alpine

Bericht door Blacky Turbo S » ma 20 jun, 2022 12:28

Saabers,

Er komt nog een grote write-up, maar hier alvast een voorproefje.
Met dank aan Reiernumans, werli, voor tips en wat delen die verzaagd moesten worden.
Afbeelding
Dat moest allemaal in de auto

Afbeelding
Headunit met Saab startscherm

Afbeelding
DVD speler en USB aansluiting op de plek waar vroeger de navi DVD speler zat. Maar wel netje in zo'n vakje gebouwd.

Afbeelding
Achteruitrij camera.

Super blij. Alles werkt geweldig!

Blacky Turbo S

Carroda
Geregistreerd lid

Re: 03 9-5 van Kenwood navi naar Alpine

Bericht door Carroda » ma 20 jun, 2022 15:56

werkt zoiets met het AS3 systeem? Dan is dat nog wel eens een erg interessante ombouw idd. :D

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » ma 20 jun, 2022 16:17

Dat is prima te doen met de juiste componenten! Ik doe het vaker. Blacky Turbo S is er ook uitgekomen met wat hulp/tips/adviezen van o.a. mij. Het kost vooral tijd en je moet het aandurven interieurdelen los te halen.

Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door Blacky Turbo S » di 21 jun, 2022 7:27

Carroda schreef:werkt zoiets met het AS3 systeem? Dan is dat nog wel eens een erg interessante ombouw idd. :D
AS3 is zeker geen enkel struikelblok. Ik heb hier een converter gebruikt die speaker signaal omzet in pre-amp signaal voor de HK versterker.
Een betere manier vind ik groundloop insulators tussen head unit pre-amp out en HK versterker in.

Het is een stuk meer werk dan het vervangen van een AS2/AS3 radio/cassette/cd speler. Dat is een middagje werk. Als er oorspronkelijk een Kenwood navi in zit, zoals bij ons, een dag werk voor de headunit.

Daarbij heb ik zo ongeveer de meest ingewikkelde weg bewandeld, omdat ik ook een losse DVD speler heb gedaan, en dus een achteruitrijcamera. En in het hele proces heb ook nog een 12V stopcontact in de bagageruimte gebouwd (volgens de Saab beschrijving) en de dashboard facia vervangen.

Al met al ongeveer 3 dag werk geweest.

En toen ging de subwoofer kapot. Maar daar wordt een nieuw foam randje op gezet. Dan kan die er ook weer in.

Nou dan ben ik wel min of meer klaar voor de vakantie.

Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door Blacky Turbo S » di 21 jun, 2022 21:47

reiernumans schreef:Dat is prima te doen met de juiste componenten! Ik doe het vaker. Blacky Turbo S is er ook uitgekomen met wat hulp/tips/adviezen van o.a. mij. Het kost vooral tijd en je moet het aandurven interieurdelen los te halen.
Goede voorbereiding! Waar haal ik welke stroom vandaan, waar welke signalen, en wat heb ik nodig. En waar haal ik dat vandaan.

En dan moet je het net weten van dat ene draadje, en alle stekkers echt vast drukken... Maar daar heb je Reiernumans dan weer voor.

daniel 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door daniel 9-3 » wo 22 jun, 2022 10:34

Ik ben benieuwd naar het hele verhaal

stieness
Geregistreerd lid

Bericht door stieness » za 23 jul, 2022 21:56

Hebben jullie ook iets met speakers gedaan. 03 Aero Sport Wagon gekocht. AS3 systeem. Aantal speakers zij op. Twijfel aan speakers laten opknappen maar koop liever nieuw alleen vind het AS3 systeem wel ingewikkeld om de juiste speakers voor te vinden. Jullie tips misschien?

Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door Blacky Turbo S » zo 24 jul, 2022 12:57

Hoi stieness,

Nee ik heb niks aan de AS3 speakers gedaan. Ik heb de Alpine aan de HK versterker aangesloten, en daarna is alles standaard AS3.

Het is wel een bekend verschijnsel dat de AS3 estate subwoofer foam randen vergaan. Dan klinkt het hele systeem belabberd.
Dat was bij mij ook het geval. Dat heb ik professioneel laten repareren, en nu klinkt alles weer super.
Degene die het gerepareerd heeft heeft zorgvuldig de best passende met de juiste dikte en flexibiliteit en zo foam randen gezocht.

Persoonlijk zou ik geen vervangende AS3 speakers zoeken. Die zijn speciaal gemaakt voor de AS3. De subwoofer is ook niet precies 2x 2ohm als vaak wordt beweert.
Dan kun je beter alles vervangen inclusief versterker. Dan is je systeem ook weer helemaal 2022 ipv 2000.

Plaats reactie