Uitvallen

1997-2010
Plaats reactie
Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Uitvallen

Bericht door Marius0404 » ma 06 jun, 2022 22:45

Met de wagen naar Kroatië
Wat is zo’n 9-5 toch een GT. M’n vrouw had haar leesbril niet op en knalde naar hoge snelheden zonder dat ze er erg in had. 😊
Onderweg 3 Saabs gezien; waarvan een aan de kant (een 9/5🙃)

Aangekomen op de camping reden we stapvoets een rondje; viel de motor stil. Ik kreeg m met moeite aan de praat. Daarna hetzelfde.
Morgen maar eens kijken.
Vreemd, na 1400 km zonder momentje pijn.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Uitvallen

Bericht door reiernumans » di 07 jun, 2022 11:19

Als het probleem met koude motor weg is, vermoed ik dat de BDP-sensor aan het sterven is. Een vaker voorkomend dingetje bij deze motoren.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » di 07 jun, 2022 11:38

Idd BDP sensor of anders benzinepomp. Kijk even bij het starten of de toerenteller strak op de 0 blijft liggen (zo ja BDP) of toch gaat schommelen (w.s. je benzinepomp). Andere opties zijn DI en bougies of een vacuumslang die los is geschoten. Maar gok op de sensor. Is redelijk makkelijk zelf te doen. Hopelijk valt het mee, zin in gedoe op vakantie in Kroatie heb je natuurlijk nooit. Fijne vakantie in ieder geval!

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » di 07 jun, 2022 12:17

Idd BDP… typisch. Als ie koud is start waarschijnlijk gewoon. Bij warme motor en late toeren valt ie uit.

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » di 07 jun, 2022 14:39

Dank allemaal.

Die BDP dacht ik ook aan.
Ik heb er nog eentje in de kofferbak liggen.

Vanmiddag na koude start draaide hij gelijk weer goed; dus ik wacht nog even met vervangen (veels te warm nu). Ik heb ook niet veel gereedschap bij me.

Ik meld me weer

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » wo 08 jun, 2022 14:47

Veel gereedschap heb je niet nodig. Is meen ik een torx 30 boutje voor het hitteschild en de sensor. Standaard in je boordgereedschap. Als je op die plek er voldoende kracht mee kunt zetten…

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » wo 08 jun, 2022 14:52

Moet je ook een slijptol mee hebben om dat boordgereedschap in te korten want je hebt ontzettend weinig ruimte daar... Rotklusje met grote kans op kramp linksboven en rechtsonder als je dat liggend onder de auto moet doen.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » wo 08 jun, 2022 14:56

Of ergens een ratel met een mooie torx 30 lenen. Van bovenaf is het ook wel te doen. Wel voor de zekerheid een verlengstuk en een kruiskoppelingetje mee-lenen

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » wo 22 jun, 2022 18:53

Ik ben intussen op de terugreis

Ik ben maar niet gaan sleutelen want ik dacht; als er iets misgaat ben ik verder van huis en als ik stil kom te staan dan vraag ik de KANWB wel om hulp.

Het ging de rest van de vakantie goed tot eergisteren; warm, heuvel af en opeens afslaan
Vervolgens aan de kant
Opnieuw proberen te starten; aanslaan en weer uitvallen

Daarna starten en rijden

Nu dacht ik er bij; het zou ook de benzinepomp kunnen zijn (tank zat nog 15 liter in)

Na tanken No problem
En inmiddels 1000 km verder

(Morgen maar even de garage contacten)

johnssons
Geregistreerd lid

Bericht door johnssons » do 23 jun, 2022 9:04

... ik heb ooit hetzelfde soort probleem gehad .. veel gedoe en gezoek, ook nog bij Saab dealer langs geweest in de hoop maar zonder resultaat .... omdat het vooral gebeurde bij warme motor weer logisch gaan nadenken ... uiteindelijk bleek de BDP-sensor defect te zijn ...

Later heb ik preventief nog de benzinepomp vervangen ... gewoon omdat ik niet stil wil komen te staan ... de oude ligt als reserve in de kofferbak, samen met o.a een nieuwe reserve BDP sensor ...

Succes John

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » do 23 jun, 2022 11:36

Zou inderdaad preventief de BDP-sensor vervangen, ding kost ook maar paar tientjes. Benzinepomp kan uiteraard natuurlijk ook, en is ook niet het werk om te vervangen (zolang het geen biopower is).

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » za 02 jul, 2022 11:56

Inmiddels weer een week thuis; de BDP laten vervangen (blij dat ik met de beperkte middelen het toch niet onderweg gedaan heb).

Komende tijdsevenredig kijken of met een legere tank er nog een hapering optreedt.

Enfin; 4200 km, geen KVS en slechts half litertje olie. Niet slecht voor een 20 jaar oude aero.

Plaats reactie