Bout afgebroken bij motorblok - hulp nodig/tips

1997-2010
Plaats reactie
Psdb
Geregistreerd lid

Bout afgebroken bij motorblok - hulp nodig/tips

Bericht door Psdb » vr 13 mei, 2022 12:32

Edit: heb de garage gebeld en die rekent ongeveer 300 a 350 euro voor het uitboren en klein spul voor ongv 3 uur werk. Gaat het sneller dan wordt het goedkoper.
----

Ik heb er een probleem bij. Bij het zelf vervangen van de krukas sensor, wat prima gelukt is, merkte ik op dat er een bout erg los zat bij het motorblok. Ik weet zelf niet welk onderdeel maar heb wat foto's.

Ik pakte de bout en het wiebelde zo los, zat ik met een afgebroken bout/schroef/ding in mijn hand.

Nu moet het uitgeboord worden. Moet ik dit laten doen of een kan dit prima zelf met het juiste gereedschap?

Ik moet in een 90 graden hoek boren/schroeven.

Wie o wie kan mij uitleggen welk onderdeel vd motor dit is en heeft een tip.

Mijn Saab loopt bij de Saab garage in Bussum.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hartelijk dank,
Peter

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Bout afgebroken bij motorblok - hulp nodig/tips

Bericht door busy » vr 13 mei, 2022 12:41

Kunt een setje kopen bij bekende leveranciers Heb nog wel eentje los liggen. Uitboren kun je beter laten doen anders moet je er weer gereedschap voor aanschaffen
Verder kan het geen kwaad Spruitstuk zit op voldoende plekken vast

En wil je er lekker bijkomen zou je spruitstuk los moeten halen en dan breekt er vaak nog wel eentje af

Psdb
Geregistreerd lid

Bericht door Psdb » vr 13 mei, 2022 12:52

Spruitstuk heet het dus. Thx. En ik merk op dat het niet een heel groot probleem is.

Gisteravond dacht ik echt dat hele motorblok eruit moest etc etc plus alle kosten. Maar gelukkig schijnt het mee te vallen.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » vr 13 mei, 2022 13:37

Is inderdaad een wat moeilijke plek om goed te kunnen werken/uitboren. Maar zoals Busy al aangeeft; als je uitlaatspruitstuk hierdoor niet lekt, gewoon lekker laten zitten. Die bovenste oogt namelijk ook al wat krom en wellicht breekt die ook af, lopen de kosten weer op. En garagerecensies zijn niet toegestaan, maar het loont de moeite om ook wat andere garages te polsen naast die in Bussum (zal wel met de 2 letters en een & teken zijn gok ik) als je het toch wilt laten vervangen. Maar indien geen lekkage gewoon lekker blijven rijden!

johnssons
Geregistreerd lid

Bericht door johnssons » vr 13 mei, 2022 14:02

... haal het spruitstuk los, vaak zit de afgebroken stukje bout los in de cilinderkop en kan je het er zo uitdraaien ... voordat je gaat sleutelen even alle tapeinden en moeren inspuiten met kruipolie enz .. zoals al geschreven is er natuurlijk een kans dat je meer tapeinden afbreekt ...
Dus pakking en tapeinden regelen ...
John

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » vr 13 mei, 2022 14:16

Op zich geen gek bedrag wat je garage rekent, want zij nemen het probleem van je over dus als het mis gaat...

Je kunt hier prima mee rijden in elk geval. Maar idealiter moet je de spruitstukpakking vervangen, op de foto's is al lekkage waar te nemen (zwarte afzetting van uitlaatgas). Je kunt ook afwachten tot het APK afkeur wordt, al zou ik het zelf liever fixen.

Mijn advies zou zijn om het uiteindelijk te laten verhelpen (maar hoeft niet meteen als de middelen even niet toereikend zijn bijv). Spruitstuk demonteren, turbo pakking en uitlaatspruitstukpakking vervangen en alle 7 tapeinden vernieuwen. De afgebroken bout uitboren is meestal niet al te spannend (al tientallen keren succesvol gedaan), maar met het spruitstuk er nog op wat lastiger en in deze is dat niet van toegevoegde waarde want de pakking is toch al niet meer te redden. Dus een nieuw tapeinde er in verhelpt alleen het afgebroken tapeind maar niet het probleem (lekkage) wat daardoor ontstaat.

Het blok hoeft er niet uit in elk geval en wat mij betreft hoeft de kop er ook niet af (ik weet dat er garages zijn die gelijk een revisie kop monteren bij afgebroken tapeinden).

Het is overigens een vaak voorkomend probleem. Meestal breekt eerst het uiterst linker tapeind (waterpomp zijde) maar deze gaat ook regelmatig. Mogelijk is de meest linker reeds gebroken, is lastig te zien als je niet weet waar op te letten.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » vr 13 mei, 2022 14:26

En Sapphire heeft dat bij mij zeer netjes gedaan, maar garage recensies mogen niet

Psdb
Geregistreerd lid

Bericht door Psdb » vr 13 mei, 2022 21:01

Sapphire schreef:
vr 13 mei, 2022 14:16
Op zich geen gek bedrag wat je garage rekent, want zij nemen het probleem van je over dus als het mis gaat...

Je kunt hier prima mee rijden in elk geval. Maar idealiter moet je de spruitstukpakking vervangen, op de foto's is al lekkage waar te nemen (zwarte afzetting van uitlaatgas). Je kunt ook afwachten tot het APK afkeur wordt, al zou ik het zelf liever fixen.

Mijn advies zou zijn om het uiteindelijk te laten verhelpen (maar hoeft niet meteen als de middelen even niet toereikend zijn bijv). Spruitstuk demonteren, turbo pakking en uitlaatspruitstukpakking vervangen en alle 7 tapeinden vernieuwen. De afgebroken bout uitboren is meestal niet al te spannend (al tientallen keren succesvol gedaan), maar met het spruitstuk er nog op wat lastiger en in deze is dat niet van toegevoegde waarde want de pakking is toch al niet meer te redden. Dus een nieuw tapeinde er in verhelpt alleen het afgebroken tapeind maar niet het probleem (lekkage) wat daardoor ontstaat.

Het blok hoeft er niet uit in elk geval en wat mij betreft hoeft de kop er ook niet af (ik weet dat er garages zijn die gelijk een revisie kop monteren bij afgebroken tapeinden).

Het is overigens een vaak voorkomend probleem. Meestal breekt eerst het uiterst linker tapeind (waterpomp zijde) maar deze gaat ook regelmatig. Mogelijk is de meest linker reeds gebroken, is lastig te zien als je niet weet waar op te letten.
Heb jij een tip welk gereedschap goed is om in een hoek te kunnen boren? Heb een accuboor/220v boor maar kan die hoek er niet mee maken.

Met een schroefdraad boortje maak je direct toch ook schroefdraad in, waar de afgebroken schroef zit en hoe diep moet je gaan?

Mss als het makkelijk gaat haal ik het spruitstuk eraf en vernieuw ik zelf de pakking, de turbo is laatst geholpen, daar zat een lek dus die zal goed zitten denk ik. Kan ik gelijk alle schroeven vervangen.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » vr 13 mei, 2022 21:30

Ligt voor de hand, maar: een haakse boormachine. En een boormal om recht te boren en in het midden (anders kan je er beter niet aan beginnen, dan maak je het van kwaad tot erger). Het beste werkt om helemaal door de bout heen te boren van voor tot achter en dan een extractor te gebruiken, je hebt dan wel enige ervaring nodig om te weten dat je bij het einde zit, een goede boor (industrie kwaliteit) en een extractor set. Met huismerk boortjes (de welbekende zwarte HSS) kan je er beter niet aan beginnen, of er eerst 5 kopen want die draai je zo bot er op.

De turbo pakking hoef je niet per se te vernieuwen maar als je het spruitstuk er af wilt halen is het eenvoudiger deze van de turbo los te halen dan de hele turbo uit te bouwen om een pakking van 6 euro te sparen :D

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 14 mei, 2022 8:52

volg saphire want als het meezit is het een eitje maar als het tegenzit zit je met een auto zonder spruitstuk en zonder
passend gereedschap thuis. En vraag aan reparatie zonder de kop er af te halen, als ze dat niet kunnen dan een ander zoeken.

Plaats reactie