Typeplaatje trekhaak lijkt te ontbreken

1997-2010
Plaats reactie
Roelof1954
Geregistreerd lid

Typeplaatje trekhaak lijkt te ontbreken

Bericht door Roelof1954 » za 26 mar, 2022 13:00

Ik heb een Saab9-5 estate uit 2005; nu 6 jaar in mijn bezit. De auto heeft een afneembare trekhaak, die ik tot nu toe alleen heb gebruikt voor een lichte aanhanger en een fietsendrager. We willen met een caravan weg. De trekhaak is ontroest, getectyleerd en volgens de SAAB dealer veilig om een caravan mee te trekken. Helaas heb ik geen typeplaatje kunnen vinden en wettelijk gezien mag je dan max 750 kg trekken.
Het merk is Bosal en op de trekhaak staat Saab Automobile AB 12 798 915.
Is daar nog een typeplaatje voor te krijgen, of zit dat ergens verborgen, zodat ik het niet heb gevonden?
Groet Roelof
Afbeelding

Afbeelding

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Typeplaatje trekhaak lijkt te ontbreken

Bericht door jansen » za 26 mar, 2022 14:01

Op de kentekencard staan de trekgewichten vermeld als;

Technisch maximum massa AHW (geremd)
Technisch maximum massa AHW (ongeremd)

Voor een 9-5 is het maximale trekgewicht 1800kg geremd

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 26 mar, 2022 14:14

Dat was volgens mijn niet de vraag. Gaat om het feit dat er geen typeplaatje op zit. En dan heb je wettelijk eigenlijk niks... beetje oud ijzer, zeg maar.... Hoewel ik niet denk dat de soep zo heet wordt gegeten als ze je staande houden. Maar is natuurlijk wel vervelend bij een controle, tijdens een vakantie, ergens in het buitenland...

Ik denk dat je dan Bosal komt te bellen, emailen, spammen... maar het lijkt me sterk dat ze je een los typeplaatje opsturen. Of wellicht ergens een identieke van een sloper af trekken...? Nieuwe kopen?

Ik heb een ander type trekhaak, en bij mij zit het plaatje op het gedeelte met de bol zelf. En die ligt meestal binnen ergens op het reservewiel.

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » za 26 mar, 2022 14:26

https://www.saabcentral.com/threads/saa ... it.627185/

Op deze Bosal kit zit het type plaatje vrij ver naar achteren. Zit het niet verborgen onder een hoop tectyl/meuk?

Roelof1954
Geregistreerd lid

Bericht door Roelof1954 » za 26 mar, 2022 16:09

Kans is idd aanwezig dat het plaatje onder de tectyl verborgen zit, maar waar? De wetgeving is helder: zonder typeplaatje is het trekvermogen beperkt tot 750kg. Ik heb geen idee hoe strikt op dit soort zaken gecontroleerd en gehandhaafd wordt. Het is natuurlijk allemaal geen ramp, maar je caravan laten staan bij een controle en daarbij nog een boete is niet leuk. Dan misschien liever een nieuwe trekhaak.

SebastiaanBosma
Geregistreerd lid

Bericht door SebastiaanBosma » za 26 mar, 2022 16:17

Hier ook een Bosal en hier zit het typeplaatje bij de mijne

Groet,
SebastiaanAfbeeldingAfbeelding

Roelof1954
Geregistreerd lid

Bericht door Roelof1954 » za 26 mar, 2022 17:40

Hallo Sebastiaan, dank. Ik heb op dezelfde plek de tectyl weggeschraapt en vond 4 gaatjes waarmee het plaatje ooit bevestigd is geweest.
Nu even nadenken of ik het risico wil lopen op controle en boete.
Ook de anderen bedankt voor hun suggesties
Groet Roelof

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » za 26 mar, 2022 19:32

Creatief worden en zelf een mooi aluminium plaatje (laten) maken of van de sloop. Of wellicht Bosal lief aankijken.

Plaats reactie