stotteren op LPG na cruisen

1993-2002
Rob1966
Geregistreerd lid

stotteren op LPG na cruisen

Bericht door Rob1966 » wo 26 sep, 2007 14:52

Hallo Saabisten,

mijn 9-3 lpt op LPG vertoont af en toe het volgende verschijnsel:
Ik rijd een tijdlang op de cruise-control. Geen probleem. Wanneer ik de koppeling intrap en daarmee de cruise-control uitschakel en ik geef daarna weer gas, dan stottert de motor. Soms kan ik 'm 'er doorheentrappen'. Meestal blijft de motor echter stotteren. Als ik overschakel op benzine is het probleem weg. Wanneer ik daarna weer op lpg overschakel is er geen probleem. Doet zich ook wel eens voor als ik zonder cruise control een tijdje met constante snelheid heb gereden.

Het lijkt wel of de brandstoftoevoer dan niet goed werkt.

Iemand van jullie dit wel eens meegemaakt of weet wat 't probleem is?

alvast bedankt, groeten

Rob

0240613
Geregistreerd lid

Bericht door 0240613 » wo 26 sep, 2007 15:31

klinkt als een lpg pomp (in de lpg-tank) die steeds minder wordt. Waarschijnlijk houd ie er binnen een paar maanden definitief mee op. Ik heb het bij mijn vorige auto op LPG g3 gehad. Als je een onderbouw tank hebt is de pomp te verwisselen, als het zo'n cilindervormige tank in de kofferbak is moet de hele tank verwisseld worden. In het laatste geval moet je op 700 a 800 euro rekenen. Of je zoekt een tweede hands.

Kees

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » wo 26 sep, 2007 16:33

Ik heb ditzelfde probleem. als ik eventje, al dan niet op CC, met een constante snelheid (rond de 120-130) rijd, en dan moet inhouden, bij een 100 of 80Km stuk, gaat de auto stotteren, lijkt op 3 poten te lopen, check engine lampje knippert. Even naar benzine en na 2 minuutjes terugschakelen en het is weg. Nog geen verklaring voor gevonden.

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » wo 26 sep, 2007 17:03

klopt hij loopt dan ook op 3 poten. De laatste injector zit het dichtst bij de retourleiding van de lpg. Die gaat geen brandstof krijgen. De pomp heeft de hele tijd volle druk gegeven, dan ineens koppeling in gaat de pomp naar een lagere druk. Zodra je weer volgas geeft, moet de pomp zich direct weer herstellen en dat lukt dan niet direct.

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » wo 26 sep, 2007 17:25

En is dat indicatief voor een eindige pomp, kwa binnenkort dood, of kan dit fenomeen at random gebeuren en hoeft het niks te betekenen...?

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » wo 26 sep, 2007 18:16

Is alvast een herinnering dat je je banksaldo mag controleren voor een lpi pomp in de komende maanden.

aZuL2001
Geregistreerd lid

Bericht door aZuL2001 » wo 26 sep, 2007 18:42

En laat Nel het geluk hebben dat hij nog een aantal maanden garantie heeft ;)

Nu maar hopen dat hij (lees pomp) voor einde garantie kapot gaat, of duidelijk minder geworden is.

onno2
Geregistreerd lid

LPG

Bericht door onno2 » wo 26 sep, 2007 19:54

klopt hij loopt dan ook op 3 poten. De laatste injector zit het dichtst bij de retourleiding van de lpg. Die gaat geen brandstof krijgen. De pomp heeft de hele tijd volle druk gegeven, dan ineens koppeling in gaat de pomp naar een lagere druk. Zodra je weer volgas geeft, moet de pomp zich direct weer herstellen en dat lukt dan niet direct.
Deze verklaring komt bij mij in het rijtje mogelijke oorzaken. Nog nooit gehoord deze.

Trouwens, rij al bijna een ton op gas. Mijn 9-3 heeft dit altijd gedaan (soms stotteren na lang op de snelweg). Voor een kapotte pomp. Ook na een gereviseerde pomp. Geloof me, als de pomp kapot gaat, gaat ie heel snel kapot en dat duurt niet een maand. De pomp komt in de meeste gevallen zonder olie te staan en loopt gewoon vast. En dat kan niet na even op benzine te zetten worden hersteld. Misschien rijdt ie nog even als de LPG pomp weer helemaal koud opnieuw begint te draaien. Maar dat zal niet lang duren.

Als je op problemcar kijkt, zegt men dat het komt door het bevriezen van het gas in de inlaat.

Ik heb de hoop opgegeven en leef ermee. Even flink gasgeven helpt, ook even op benzine zetten is goed. Gas is nu eenmaal iets waar je soms wat meer kwaaltjes mee hebt.

Mocht je pomp kapot gaan, weet ik iemand die hem kan reviseren, moet je nog steeds betalen, echter geen 700 euri.... tot nu toe doet mijn ruilpomp het nog steeds goed.

Onno

timpie
Geregistreerd lid

Re: LPG

Bericht door timpie » wo 26 sep, 2007 20:01

onno2 schreef:
En dat kan niet na even op benzine te zetten worden hersteld. Misschien rijdt ie nog even als de LPG pomp weer helemaal koud opnieuw begint te draaien. Maar dat zal niet lang duren.

Als je op problemcar kijkt, zegt men dat het komt door het bevriezen van het gas in de inlaat.

Ik heb de hoop opgegeven en leef ermee. Even flink gasgeven helpt, ook even op benzine zetten is goed. Gas is nu eenmaal iets waar je soms wat meer kwaaltjes mee hebt.

Mocht je pomp kapot gaan, weet ik iemand die hem kan reviseren, moet je nog steeds betalen, echter geen 700 euri.... tot nu toe doet mijn ruilpomp het nog steeds goed.

Onno
is ook mijn ervaring,

heb dit fenomeen al anderhalf jaar, en pomp werkt nog steeds, dus ik denk niet dat meteen het ergste moet gedacht worden....

sirdancelot
Geregistreerd lid

Bericht door sirdancelot » wo 26 sep, 2007 20:56

Kan meer zijn dan alleen de pomp;
evt injectoren (starten dan moeilijker/langzamer)
Pomp; afhankelijk van deksel op tank: ronde deksel: wel mogelijk alleen de pomp te wisselen (400-500 euro) vierkante deksel: pomp + tank (700-800 euro)
bevriezing
Software LPG (dan meestal ook CE lampje aan; gassamenstelling soms verkeerd gedetecteerd)
Ga even langs een LPG garage die kunnen uitlezen.
Succes,

Sjors

Psychotic
Geregistreerd lid

Bericht door Psychotic » zo 02 dec, 2007 11:39

Is er niet de mogelijkheid van nieuwe software van Vialle. Blijkbaar hebben veel Saabs op Vialle dit probleem, zo ook de mijne. Ik kan me voorstellen dat Vialle hier een SW update voor heeft.

Ik heb e.e.a. al eens geinformeerd bij Luntten gas in de Bilt maar werd daar niet echt wijzer van. Zij verwezen me door naar een gasboer in E'hoven die veel met getunde Saabs zou werken.

Al met al zou ik me voor kunnen stellen dat dit probleem bij Vialle bekend is en dat zij de sw inmiddels aangepast hebben op de nieuwe installaties....

Iemand daar kennis over ?

b.t.w. mijn installatie heeft het probleem ook al zo'n 1,5 jaar (sinds ik hem heb eigenlijk). De laatste tijd bgint de pomp meer geluid te maken als hij opstart (meer toeren). En aan de andere kant rijdt hij de laatste tijd als een zonnetje :wink:

sirdancelot
Geregistreerd lid

Bericht door sirdancelot » zo 02 dec, 2007 16:29

In Eindhoven zit idd een goeie Vialle installateur (Wallinga is vlg mij de naam). Zelf had ik dit probleem al direct bij naar huis rijden (CE melding). Was toen idd sw probleem; meteen geupdate en weer verholpen.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 04 dec, 2007 23:17

Boah... Doet mijn 9-3 (2001 - Vialle) ook al sinds ik 'em heb gekocht in april. Is trouwens laatst niet meer voorgekomen. Zou een lagere omgevings temperatuur (winterstand) het probleem kunnen verdoezelen?

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » wo 05 dec, 2007 0:49

Valt me op dat nu het kouder wordt onze 9-5 af en toe ook een hikje geeft na lang op de cruise control rijden. Gelukkig maar zelden of nooit... Vorige winter was dat ook... Misschien inderdaad toch de omgevingstemperatuur (software die zich bijsteld?)?

The Don
Geregistreerd lid

Bericht door The Don » wo 05 dec, 2007 15:21

Ik heb er ook last van maar alleen als er niet veel gas meer in de tank zit. laatste groene of rode lampje (maar met rood rij ik niet door dan schakel ik op benzine over).

Mischien iets te maken met een iets lagere druk in de tank? (is niet logisch want het gas is vloeibaar en de gasfase zou dus altijd dezelfde druk moeten hebben) maar ik doe maar een schot voor den boech.

Plaats reactie