Mijn eerste Saab: 9-3OG 2.0i Hatchback - Fun en/of Ellende
-
Saapie340
- Geregistreerd lid
- Berichten: 7
- Lid geworden op: do 07 mei, 2026 12:27
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Mijn eerste Saab: 9-3OG 2.0i Hatchback - Fun en/of Ellende
Terechte vragen inderdaad.
Toen ik ben gaan proef rijden werkte de kachelstelknop niet en de temperatuur knop bijna niet. Had het idee dat er wel koude lucht uitkwam, maar niet zo veel doordat die knop niet goed werkte. Het inhouden van de motor was me toen nog niet zo duidelijk omdat het niet altijd voorkomt. Heb de auto toen ook laten staan en later contact gehad met de garage houder. Die vertelde dat hij de auto een grote beurt zou geven, de kachelknoppen zou repareren, nieuwe remblokken zou plaatsen (APK advies punt) en alle speakers zou repareren. Een sleutel bij laten maken bij een sleutelboer zou volgens hem ook geen probleem zijn. Verder kreeg ik een paar weken garantie op de auto en dat alles maakte dat ik er wel vertrouwen in had dat het goed zou zitten. Ben de auto vervolgens ruim twee weken later gaan ophalen, toen werd snel duidelijk dat de airco het niet deed. Daarvoor een afspraak gemaakt om terug te komen (onder 'garantie', waarbij dus bleek dat er geen airco in zit.
Voor mensen met veel auto/Saab kennis was misschien al veel eerder duidelijk geweest dat het geen goede deal was, en ik had achteraf gezien kritischer moeten zijn. Maargoed met beperkte tijd en kennis toen de keuze gemaakt die heb gemaakt. Ik ga wel horen bij de garage wat er nog mogelijk is.
Zoals meerdere mensen hier aangeven zou het inderdaad een goed idee zijn om gewoon een goede Saab uit te zoeken bij een goed aangeschreven Saab bedrijf.
Toen ik ben gaan proef rijden werkte de kachelstelknop niet en de temperatuur knop bijna niet. Had het idee dat er wel koude lucht uitkwam, maar niet zo veel doordat die knop niet goed werkte. Het inhouden van de motor was me toen nog niet zo duidelijk omdat het niet altijd voorkomt. Heb de auto toen ook laten staan en later contact gehad met de garage houder. Die vertelde dat hij de auto een grote beurt zou geven, de kachelknoppen zou repareren, nieuwe remblokken zou plaatsen (APK advies punt) en alle speakers zou repareren. Een sleutel bij laten maken bij een sleutelboer zou volgens hem ook geen probleem zijn. Verder kreeg ik een paar weken garantie op de auto en dat alles maakte dat ik er wel vertrouwen in had dat het goed zou zitten. Ben de auto vervolgens ruim twee weken later gaan ophalen, toen werd snel duidelijk dat de airco het niet deed. Daarvoor een afspraak gemaakt om terug te komen (onder 'garantie', waarbij dus bleek dat er geen airco in zit.
Voor mensen met veel auto/Saab kennis was misschien al veel eerder duidelijk geweest dat het geen goede deal was, en ik had achteraf gezien kritischer moeten zijn. Maargoed met beperkte tijd en kennis toen de keuze gemaakt die heb gemaakt. Ik ga wel horen bij de garage wat er nog mogelijk is.
Zoals meerdere mensen hier aangeven zou het inderdaad een goed idee zijn om gewoon een goede Saab uit te zoeken bij een goed aangeschreven Saab bedrijf.
Saab 9-3 OG
-
Saapie
- Donateur (2x)

- Berichten: 9273
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Mijn eerste Saab: 9-3OG 2.0i Hatchback - Fun en/of Ellende
Als consument heb je recht op non-conformiteit. De auto die je hebt gekocht voldoet niet en is niet zoals omschreven. Je hebt dan recht om de koop te laten ontbinden. Dat weet de garage ook. Dus teruggaan en het bedrijf aanschrijven dat je verwacht dat ze de koop ontbinden.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
-
Super72
- Geregistreerd lid
- Berichten: 550
- Lid geworden op: di 31 mei, 2022 11:46
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Mijn eerste Saab: 9-3OG 2.0i Hatchback - Fun en/of Ellende
[Flauwe juristenmodus aan]Saapie schreef: ↑di 02 jun, 2026 11:36Als consument heb je recht op non-conformiteit.
Dat is precies wat hij heeft gekregen: non-conformiteit
(non-conformiteit betekent dat het gekochte niet overeenstemt met hetgeen de verkoper beloofde. Dus recht op non-conformiteit is niet echt wat je hier bedoelt)
[/Flauwe juristenmodus uit]
Nou, dat is juridisch gezien wel héél kort door de bocht. Maar je punt is duidelijk. En TS moet dit pad inderdaad bewandelen. Niet geschoten is altijd mis.Saapie schreef: ↑di 02 jun, 2026 11:36Je hebt dan recht om de koop te laten ontbinden
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, dan heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.
www.ewoudhallebeek.nl
www.ewoudhallebeek.nl
-
Saapie
- Donateur (2x)

- Berichten: 9273
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Mijn eerste Saab: 9-3OG 2.0i Hatchback - Fun en/of Ellende
Super72 schreef: ↑di 02 jun, 2026 12:50[Flauwe juristenmodus aan]
Dat is precies wat hij heeft gekregen: non-conformiteit
(non-conformiteit betekent dat het gekochte niet overeenstemt met hetgeen de verkoper beloofde. Dus recht op non-conformiteit is niet echt wat je hier bedoelt)
[/Flauwe juristenmodus uit]
Haha. Scherp; je hebt gelijk
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
-
Saapie340
- Geregistreerd lid
- Berichten: 7
- Lid geworden op: do 07 mei, 2026 12:27
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Mijn eerste Saab: 9-3OG 2.0i Hatchback - Fun en/of Ellende
Haha, inderdaad. Die non-conformiteit heb ik mooi gekregen
De auto is weer terug bij de garagehouder. Ik heb mijn geld terug, daar deed ie gelukkig niet moeilijk over. En hij heeft de Saab terug, maar wel met een nieuw interieurfilter, SID speakertje, seatbelt lampje en vers geslepen extra sleutel
Een hoop geleerd, nu verder met de zoektocht. Het karakter en rijplezier van een oude Saab spreken me erg aan. Dus wordt vervolgd
De auto is weer terug bij de garagehouder. Ik heb mijn geld terug, daar deed ie gelukkig niet moeilijk over. En hij heeft de Saab terug, maar wel met een nieuw interieurfilter, SID speakertje, seatbelt lampje en vers geslepen extra sleutel
Een hoop geleerd, nu verder met de zoektocht. Het karakter en rijplezier van een oude Saab spreken me erg aan. Dus wordt vervolgd
Saab 9-3 OG
-
silvandam
- Donateur (3x)

- Berichten: 2040
- Lid geworden op: ma 31 dec, 2018 12:27
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Mijn eerste Saab: 9-3OG 2.0i Hatchback - Fun en/of Ellende
Fijn om te horen dat zulke zaken gewoon netjes worden afgehandeld! Veel plezier met je zoektocht. Orphyum heeft vaak leuke autootjes voor vriendelijk geld!
Saab 99 L MY1974, Veronagroen
Saab 96 MY1978, Bordeauxrood
Saab 900 GLE MY1984, Platinablauw
Saab 900S cabrio MY1992, 170 Zwart
Saab 900 TurboS cabrio MY1993, Lemansblauw
Volkswagen T3 1.9td MY1983, Medium Blue
Peugeot 205 GT MY92, 1.6 automaat
Saab 96 MY1978, Bordeauxrood
Saab 900 GLE MY1984, Platinablauw
Saab 900S cabrio MY1992, 170 Zwart
Saab 900 TurboS cabrio MY1993, Lemansblauw
Volkswagen T3 1.9td MY1983, Medium Blue
Peugeot 205 GT MY92, 1.6 automaat
-
Saapie
- Donateur (2x)

- Berichten: 9273
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Mijn eerste Saab: 9-3OG 2.0i Hatchback - Fun en/of Ellende
Ja, in Slochteren zit het juiste adres voor leuke 9-3 en 900 NGs
Fijn dat het zo is opgelost.
Fijn dat het zo is opgelost.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

- Berichten: 794
- Lid geworden op: di 09 mei, 2023 15:12
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Mijn eerste Saab: 9-3OG 2.0i Hatchback - Fun en/of Ellende
Zeer netjes opgelost. Je had gelijk, maar er is altijd een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Dit heeft de garagehouder gewoon netjes gedaan.
Succes met de zoektocht!
Succes met de zoektocht!
'81 900 Turbo T8 Black - ‘99 9-5 Estate 2.0T Midnightblue 250PK - ‘78 Opel Kadett 1.2s Jamaicagelb
-
El René
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2352
- Lid geworden op: zo 03 dec, 2006 22:14
- Regio: - kies een regio
Re: Mijn eerste Saab: 9-3OG 2.0i Hatchback - Fun en/of Ellende
Chapeau voor de garagist ! Dit had ook anders kunnen lopen namelijk, met vervelende juridische staartjes tot gevolg.
Ongeduld is een schone zaak. Geduld ook.
....
(T 3 Camper, t 9-3 Coupé, T 16S 900 Cabriolet)
....
(T 3 Camper, t 9-3 Coupé, T 16S 900 Cabriolet)
-
frits 9-3
- Donateur (3x)

- Berichten: 617
- Lid geworden op: vr 30 sep, 2011 21:11
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Mijn eerste Saab: 9-3OG 2.0i Hatchback - Fun en/of Ellende
Top! Fijn dat het goed is opgelost! Neem eens contact op met Orphy, als hij het nu niet heeft, dan even later wel. 
Van Saab Sport Estate 1.9 TID, Sport Estate 1.9 TTID, V70 D5 Summum, XC60 D3, XC70 D4, XC60 T5 naar XC70 T5 Nordic+ en Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (facelift). 
-
Saapie340
- Geregistreerd lid
- Berichten: 7
- Lid geworden op: do 07 mei, 2026 12:27
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Mijn eerste Saab: 9-3OG 2.0i Hatchback - Fun en/of Ellende
Inderdaad, heel fijn dat de garagist er niet moeilijk over deed en het heel netjes heeft afgehandeld.
Orphyum staat zo te zien goed aangeschreven in de Saab wereld
Het is niet bepaald om de hoek, maar als ik daar kan vinden wat ik zoek is dat zeker het overwegen waard.
En misschien moet ik toch maar wat meer geld uit trekken om een mooi exemplaar te vinden. Enerzijds leuk om zelf wat te klussen en een auto helemaal naar je zin te maken. Anderzijds moet het niet te gek worden.
Grappig genoeg liep ik gisteren tijdens een wandeling langs een hele nette beige groene 9-3 (1999) met nog geen 60k op de teller. Terwijl ik de auto bewonderde, kwam toevallig ook net de eigenaar aanlopen en die liet me alles uitgebreid zien. Voor €7000,- mocht ik hem mee nemen. Heb de vriendelijke eigenaar laten weten dat dat wel wat boven mijn budget is.
Wel tof om een auto van de vorige eeuw in zo'n goede staat te zien.
Nu ik wel overweeg om er wat meer geld aan uit te geven, moet ik misschien toch ook eens kijken naar een 900 classic. Wat duurder om een mooi exemplaar te vinden, maar vind het wel de mooiste Saab die er is. Echter vermoed ik dat je dan wel snel richting de €5000 gaat om een nette te vinden(?)
Orphyum staat zo te zien goed aangeschreven in de Saab wereld
Het is niet bepaald om de hoek, maar als ik daar kan vinden wat ik zoek is dat zeker het overwegen waard.
En misschien moet ik toch maar wat meer geld uit trekken om een mooi exemplaar te vinden. Enerzijds leuk om zelf wat te klussen en een auto helemaal naar je zin te maken. Anderzijds moet het niet te gek worden.
Grappig genoeg liep ik gisteren tijdens een wandeling langs een hele nette beige groene 9-3 (1999) met nog geen 60k op de teller. Terwijl ik de auto bewonderde, kwam toevallig ook net de eigenaar aanlopen en die liet me alles uitgebreid zien. Voor €7000,- mocht ik hem mee nemen. Heb de vriendelijke eigenaar laten weten dat dat wel wat boven mijn budget is.
Nu ik wel overweeg om er wat meer geld aan uit te geven, moet ik misschien toch ook eens kijken naar een 900 classic. Wat duurder om een mooi exemplaar te vinden, maar vind het wel de mooiste Saab die er is. Echter vermoed ik dat je dan wel snel richting de €5000 gaat om een nette te vinden(?)
Saab 9-3 OG
-
Saapie
- Donateur (2x)

- Berichten: 9273
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Mijn eerste Saab: 9-3OG 2.0i Hatchback - Fun en/of Ellende
De classic is idd duurder, en de onderdelen zijn ook lastiger. Een leuke 9-3 met een T5 motor is echt de verstandige keuze als je begint met Saab.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
-
MVE
- Geregistreerd lid
- Berichten: 751
- Lid geworden op: di 07 feb, 2017 0:29
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Mijn eerste Saab: 9-3OG 2.0i Hatchback - Fun en/of Ellende
Eens met Saapie. De 9-3OG is een ideale eerste auto. Veilig, betrouwbaar en lekker analoog nog. Zeker als je zelf wil knutselen.
900’s zijn daarvoor eigenlijk te oud. Die mooi houden kost flink geld. En mooi maken al helemaal!
900’s zijn daarvoor eigenlijk te oud. Die mooi houden kost flink geld. En mooi maken al helemaal!
@9_Surplus
Moos Saabloos.
Ex: ‘90 900 Coupé i8 | ‘98 9-3 Coupé LPG | ‘05 9-3 Cabrio Hirsch | ‘06 9-3 Combi V6| ‘08 9-3 Combi TTID
Moos Saabloos.
Ex: ‘90 900 Coupé i8 | ‘98 9-3 Coupé LPG | ‘05 9-3 Cabrio Hirsch | ‘06 9-3 Combi V6| ‘08 9-3 Combi TTID
-
theun
- Donateur (3x)

- Berichten: 3102
- Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: Mijn eerste Saab: 9-3OG 2.0i Hatchback - Fun en/of Ellende
Eens, een 9-3 is verstandiger..
Maar met je verstand koop je een Kia picanto en geen Saab. Ik ging voor een 900 classic als het ook maar een beetje kon! Voor 5K kom je een heel eind.
Maar met je verstand koop je een Kia picanto en geen Saab. Ik ging voor een 900 classic als het ook maar een beetje kon! Voor 5K kom je een heel eind.
Saab 900 2.0 T16 4-drs sedan 1992
Saab 900 2.0c 4-drs sedan 1989
Saab 96 1971
Volvo 940 estate 1997
Saab 900 2.0c 4-drs sedan 1989
Saab 96 1971
Volvo 940 estate 1997
-
9323
- Donateur (2x)

- Berichten: 5780
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Mijn eerste Saab: 9-3OG 2.0i Hatchback - Fun en/of Ellende
Lastige keuze. Een goeie classic is leuker dan een 9-3 en rijdt ook lekkerder... Maar een 9-3 is goedkoper en minder gedoe om op de weg te houden/in te zetten als daily. En ook dat is nog steeds een leuke auto.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 300.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 51000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 51000km