Ik blijf Saab rijden.

1993-2002
Francois Pan
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Utrecht

Ik blijf Saab rijden.

Bericht door Francois Pan » wo 04 mar, 2026 23:17

Na 5 1/2 jaar genoten te hebben van de luxe praktische Saab 9.3 Estate reed ik de versnellingsbak aan gort van de 1.8i motor.
Er zat iets meer dan 2 ton op de teller en ik dacht echt dat ik er nog jaren mee kon rijden na mijn 67e.
Ik heb een goed pensioen en ik doe van alles en zo is de Estate tot een soort van functionele bakfiets.

Voordat ik de luxe Estate kocht reed ik decennia lang in altijd wel 20 jaar oudere Volvo's, Audi's en Passat's.
Ik reed er vele duizenden kilometers mee per jaar en zo nodig zelf herstellen. In de eerste instantie was het woon / werk verkeer maar als uitzendkracht werden dat er wel tienduizenden per jaar de laatste 10 jaar voor mijn pensioen. Na een keuring de onkosten boven de 500? Dan zocht ik wel weer wat anders. Met name de Audi's 80 van rond 1990 deden het lang en goed.

Het verschil met nu is dat de auto geen levensbehoefte meer is (werk) en ik nu rond de 4000km per jaar rijdt. Moet dus goed komen met de juiste klassieker.
Wat ook verschil maakt is dat ik niet meer zoveel doen na mijn pensioen en operatie vanwege infarcten door aderverkalking. Niet alles lukt meer en ik word snel moe. Maar een auto mooi houden kan ik nog met alle liefde

Ik kwam de 1998 SE non-turbo tegen bij een goed bekend staande garage in Soesterberg. Garage Karsten.
De auto is dus bekeken door monteurs en moet dan goed zijn.
Een duidelijke goed onderhouden auto maar vreemd genoeg gitzwarte olie naast nieuwe zaken als een accu, luchtfilter en andere. Beetje vreemd. Ik hoefde geen proefrit en ging naar huis met de auto die gelijk heel goed beviel. (Het is voor mijn belangrijk om een nagenoeg zelfde instrumentarium te hebben omdat ik niet bekende functies en knopjes moeilijk eigen kan maken en ik daardoor snel moe wordt. Het enige wat er niet op zit is de cruisecontrol. Maar dat is geen punt.

Thuisgekomen moet ik bemerken dat er door de ruimte tussen de carrosserie en achterlichten water in de bak van het reservewiel komt. De gaten zaten er al in en de schimmel stond op de matten. (Saab garage in Haarlem?) Ik ben bezig geweest met een verversen van de olie waarbij de aftapbout een extra middag nodig had om los te krijgen. Hij loopt nu lekker met de schone olie. Ik zie ook bijna hagelnieuwe schijven en blokken en zo kom ik meer goeds tegen. Super goed onderhouden!

Ik rijd dezelfde week mijn uitlaat stuk op een las door een giga drempel. Dat maakte ik zelf maar er zit nu ergens gerammel voorin. Ik kom daar niet uit en er is een afspraak gemaakt met de garage. Dat is balen. Dus vrijdag de 13e is de auto voor mijn gevoel klaar.
Het is prima zo. En dat voor 5000 euro minder dan de Estate en 140.000 km meer op de teller.

Er rijden in en rond Doorn veel Saabs rond en zeker ook de oudere generatie modellen.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Francois Pan op za 07 mar, 2026 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Ik blijf Saab rijden.

Bericht door Steve-O » do 05 mar, 2026 0:38

Gefeliciteerd met je aankoop. Goede 'downgrade'.
East of the Sun, West of the Moon