Automatisch dimmende binnen/achteruitkijk spiegel

1993-2002
Plaats reactie
Sverre
Geregistreerd lid

Automatisch dimmende binnen/achteruitkijk spiegel

Bericht door Sverre » za 17 jan, 2026 18:55

Ik heb zojuist een automatisch dimmende binnenspiegel op de kop getikt en direct geplaatst als elke andere normale spiegel.

Nu zag ik dat je om hem aan te sluiten bij een og93 een extra kabelboom nodig hebt, dus die ik heb ik besteld (https://www.rendcarparts.com/parts-for- ... 7&s=107627)

Ik vroeg me af of iemand hier meer ervaring mee heeft, en weet waar welk kabeltje op aangesloten moet worden. Ik zag iets over het doorlussen op de binne lamp, maar ben stroomtechnisch nog niet zo handig dus hoor het graag even.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Automatisch dimmende binnen/achteruitkijk spiegel

Bericht door busy » za 17 jan, 2026 20:38

de rode heb ik aangesloten op de lichtschakelaar. de zwarte moet ik even kijken.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 17 jan, 2026 20:41

Heb ik vroeger ook in mijn oude 9-3 gemonteerd.

Je hebt geen extra stekkers nodig, je komt toch te solderen of krimpen.

Zaak is een plus vinden die het tijdens het rijden blijft doen. Dus niet een geschakelde van je binnenverlichting. Even doormeten. Ik heb geloof ik toen een constante plus gebruikt. De spiegel staat dan continu aan, maar in praktijk verbruikt ie niks, en is dat geen issue.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » za 17 jan, 2026 21:23

daar heb je bij de lichtschakelaar geen last van. die schakelt zichzelf uit als contact eraf is. Met deze stekkers hoef je niet te solderen. Ik koop ze altijd met beide stekkers nog aan de spiegel. spiegels zitten bij mij in mijn 9-3 OG’s

Sverre
Geregistreerd lid

Bericht door Sverre » do 22 jan, 2026 15:18

Ik heb even lopen meten met de Multimeter, maar hij geeft voor zowel de binnen lamp als binnenlamp schakelaar 12v ookal is hij van contact af, of gaat het zo dat die zichzelf pas na x aantal minuten/seconden uitschakeld?

Of bedoelen jullie met "licht schakelaar" die voor je buiten verlichting? (links voor in je dashboard) Dat zou betekenen dat je iets voor je A pilaar moet lussen, correct?

Harrie1971
Donateur
Donateur

Bericht door Harrie1971 » do 22 jan, 2026 15:36

12V bij de binnenlamp valt inderdaad na een bepaalde tijd vanzelf weg.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » do 22 jan, 2026 16:05

ik bedoel de buitenverlichting. a stijl eraf klikken en rooster speakersysteem en je kunt draad netjes wegwerken.

Sverre
Geregistreerd lid

Bericht door Sverre » do 22 jan, 2026 17:33

Heb zojuist even gewacht in de auto met deur opslot, en had het bijna niet meer verwacht, maar na zo'n 25 minuten ging inderdaad de 12v van zowel de binnenverlichting als de schakelaar daarvan eraf. Zou dus prencipe dus op bijde aangesloten kunnen worden.

Zodra je de deur weer opent/auto van slot af haalt gaat er weer stroom naar bijde kanalen.

Spiegel nu ook aangesloten en werkt mooi en vlot :D

Flyplan37
Geregistreerd lid

Bericht door Flyplan37 » do 22 jan, 2026 20:52

Ik lees mee, heb ook nog een dimmende achteruitkijkspiegel liggen voor mijn OG en heb deze gekocht met deze instructie in mijn achterhoofd https://photo.platonoff.com/Auto/200710 ... Wiring.jpg

Ik hoop later een update te lezen en of het gelukt is obv deze instructie..

Sverre
Geregistreerd lid

Bericht door Sverre » zo 25 jan, 2026 18:21

Heb je dat extra kabeltje wat ik in mijn eerste post heb gelinkt ook liggen?

Die heb ik gebruikt en krijg je 2 uiteinden mee, 12v (Rood) en grond (zwart)

Daarna heb ik de grond en 12v van de lichtschakelaar voor je binnenverlichting doorgeknipt en ze samen verbonden doormiddel van onderstaande kabelschoen.
Afbeelding

Om te weten welke de grond en 12v van de lichtschakelaar is moet je even met de Multimeter meten, weet de kleurtjes zo niet meer uit m'n hoofd. Wel weet ik dat er 2 grondkabels van en naar de schakelaar gaan, eentje word doorgelust naar het lampje zelf. De dichtstbijzijnde kabel bij die 2 grond was de 12v.

Het enige probleem waar ik tegenaan loop is dat hij niet werkt zodra de binnenverlichting aan is, maar zo erg is dat niet aangezien die toch bijna altijd uit is.

Hoop dat je hier iets aan hebt, mocht je nog vragen hebben stel ze gerust.

Plaats reactie