Originele radio

1993-2002
Plaats reactie
Pascal1975
Geregistreerd lid

Originele radio

Bericht door Pascal1975 » zo 28 sep, 2025 9:55

De radio van mijn Saab 9-3 houdt de zenders van de 1e FM band niet meer vast

Weet iemand een adres om deze te repareren?

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Originele radio

Bericht door klaasj » zo 28 sep, 2025 10:14

Dat is een algemeen euvel bij ouderdom. De meeste stappen over op de 2e bank. Ik heb nog nooit iets gehoord over reparatie.

mba
Geregistreerd lid

Bericht door mba » ma 29 sep, 2025 9:13

Op een Amerikaanse site (kan het even niet terugvinden) werd aangegeven dat het in de ecu zelf van de radio zit. Probleem is herkenbaar, eens gaan ze allemaal. Ik ben inmiddels na 2 keer een vervanger die het (kort) wel deed en ik nog niet wist waar het probleem echt zat, gestopt met zoeken naar wéér een vervanger. De laatste die ik kocht heeft het zelfs gepresteerd om ook bij band2 op een gegeven moment de zenders niet meer vast te houden. Ik heb er maar weer de oorspronkelijke radio ingezet en schakel door naar band2.
Opmerkelijk is wel dat de radio de laatst geselecteerde zender waar naar geluisterd is vasthoudt op band 1 als je de auto weer start. Die zender komt op. Maar meer is t niet.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 29 sep, 2025 11:54

https://www.saabcentral.com/threads/rad ... st-6011882

Volgens dit topic is het een eeprom die stuk gaat. Dat klinkt op zich ook logisch, eeproms hebben een beperkte levensduur (x aantal schrijfcycli).

Wat dan wel een beetje zorgelijk is, is dat het bij vervanging nodig blijkt de inhoud van de oude eeprom over te zetten in de nieuwe, anders werkt de radiocode niet meer. Lijkt er dus op dat ook de code in de eeprom zit opgeslagen. En als dat stukje van het geheugen het ook zou begeven werkt de radio helemaal niet meer. Maar waarschijnlijk worden die cellen nooit geschreven, alleen gelezen en dan kan het nog lang goed gaan.

Pascal1975
Geregistreerd lid

Bericht door Pascal1975 » ma 29 sep, 2025 14:47

9000-95 schreef:
ma 29 sep, 2025 11:54
https://www.saabcentral.com/threads/rad ... st-6011882

Volgens dit topic is het een eeprom die stuk gaat. Dat klinkt op zich ook logisch, eeproms hebben een beperkte levensduur (x aantal schrijfcycli).

Wat dan wel een beetje zorgelijk is, is dat het bij vervanging nodig blijkt de inhoud van de oude eeprom over te zetten in de nieuwe, anders werkt de radiocode niet meer. Lijkt er dus op dat ook de code in de eeprom zit opgeslagen. En als dat stukje van het geheugen het ook zou begeven werkt de radio helemaal niet meer. Maar waarschijnlijk worden die cellen nooit geschreven, alleen gelezen en dan kan het nog lang goed gaan.
Volgens mij is die alleen beveiligd via de Tech2. Je moet hem scheiden of trouwen met de auto.
Maar zou het liefst gewoon de oude radio laten repareren.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » di 30 sep, 2025 9:58

Hoe haal je de dubbeldin radio van saab eruit? Zijn daar nog een universele ‘removal tool’ voor te krijgen?

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » di 30 sep, 2025 11:19

een paar inbussleutels in de gaatjes, het bedieningspaneel van de ventilatie eruit wippen en dan via dat gat de radio eruit duwen dacht ik.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » di 30 sep, 2025 11:49

Deze zijn universeel en te koop. Je kunt je SID eruit wippen en dan kun je de radio er zo verder uit drukken.

https://www.bol.com/nl/nl/p/universele- ... gIVsfD_BwE

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » di 30 sep, 2025 14:21

busy schreef:
di 30 sep, 2025 11:49
Deze zijn universeel en te koop. Je kunt je SID eruit wippen en dan kun je de radio er zo verder uit drukken.

https://www.bol.com/nl/nl/p/universele- ... gIVsfD_BwE
Thnx!

Plaats reactie