Uitval en startproblemen Saab 9-3 T5 MY00

1993-2002
9000-95
Donateur
Donateur
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Uitval en startproblemen Saab 9-3 T5 MY00

Bericht door 9000-95 » ma 01 sep, 2025 11:57

Bougies wisselen kan sowieso nooit kwaad, maar ik verwacht niet dat dat veel gaat oplossen.

De BDP sensor hoef je niet te draaien na montage. Maar wel belangrijk: deze dicht af met een o-ring in het blok. Bij het wisselen goed opletten dat de oude o-ring niet achterblijft, anders zitten er nu twee in en zal de nieuwe sensor niet diep genoeg in het blok steken. Dan hou je ellende. BDP sensor ook alleen van een onverdacht merk nemen, aftermarket is meestal prut.

Verstopte uitlaat zou naast startproblemen ook duidelijk merkbaar vermogensverlies moeten geven. Dus daar geloof ik niet in. Dat er wat slierten glaswol uitkomen is wel een teken dat het binnenwerk niet meer erg fris is, maar echt verstopt zal hij niet wezen.

Ik denk dat je twee afzonderlijke problemen hebt/had. Uitvallen in de file is zeer waarschijnlijk de BDP geweest, dat zou nu opgelost horen te zijn dus.
Het slechte starten is wat anders en dat kan echt van alles zijn. Valse lucht, stationair regelklep, nadruppelende verstuivers, FPR, temperatuursensoren die afwijken etc. Live data uitlezen gaat je allicht meer vertellen.

Ik las dat je pomp er net 30dkm in zit, denk niet dat je het daar moet gaan zoeken dus. Daarbij geeft een slechter wordende pomp meestal vooral problemen bij vollast.
9000 Anniversary 2.3T

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Utrecht

Bericht door 9323 » ma 01 sep, 2025 12:12

Heb je dat slechte starten al sinds de brandstofpomp is vervangen? Dan kan het terugslagklepje op de pomp ook nog stuk zijn (of helemaal ontbreken, dat heb ik ook weleens gezien). Het duurt dan veel langer tot het brandstofsysteem op druk is. De paar seconden die de pomp loopt als je de auto op contact zet is dan niet genoeg.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 300.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 51000km

9000-95
Donateur
Donateur
Regio: NL - Provincie Gelderland

Bericht door 9000-95 » ma 01 sep, 2025 12:14

Klopt, maar dan zou het met name optreden na langere tijd staan. En ts geeft aan dat het niet uitmaakt hoe lang de auto staat. Dus dan neig ik eerder naar een mengsel fout bij de start.
9000 Anniversary 2.3T

Whats'aab
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Bericht door Whats'aab » ma 01 sep, 2025 13:21

RedArrow90 schreef:
do 28 aug, 2025 14:39

- Net voor Italië, ~30 graden. In de file, stil staand in neutraal stationeer draaiend, auto valt uit. Geen gesputter. Bij opnieuw proberen te starten draait de startmotor, echter geen ontsteking.
- 20 minuten aan de kant gestaan, ondertussen DI cassette gewisseld (oude en nieuwe waren beide rood), en lichten, airco uitgezet. Opnieuw starten en ze slaat normaal aan, om na 10 seconden stationair draaien uit te vallen. Nog een keer starten en zelf het toerental rond de 1500rpm te houden, en ze blijft draaien. Na een minuutje ook zelfstandig stationair. Daarna nog 5 minuten gedraait, voordat we de weg weer op zijn gegaan (nog steeds file helaas). Airco op econ.
Ik lees symptomen van een issue met de stationair regelklep. Mede omdat je zegt dat de motor wel aanslaat bij gas geven naar 1500 toeren. Wellicht zit daar een slang/stekker los? Kan ook vies en verstopt zitten van binnen. Deze stationair unit zit met twee dikke slangen aan het gkh vast bovenin de motorruimte naast de olievuldop.

RedArrow90
Geregistreerd lid

Bericht door RedArrow90 » di 02 sep, 2025 18:54

De oude ring van de BDP heb ik eruit gepeuterd. Was half vergaan en kwam er in stukjes uit. De nieuwe sensor heeft een mooie nieuwe rubber ring.
Brandstofpomp heeft het jaren goed gedaan. Ook de toch naar de poolcirkel vorig jaar in de winter ging probleemloos.
M.b.t. de vraag over de startmotor: wat ik heb gelezen is dat je een 9-5 startmotor kan monteren. Die is iets kleiner en daardoor iets eenvoudiger op de goede plek te krijgen.

- Ik ben geneigd de oude startmotor weer te monteren, al was het alleen maar om uit te sluiten dat dit het probleem veroorzaakt.
- Dat van de stationair regelaar ga ik checken. Zou dat dan niet als foutcode moeten staan?
- Ik ga nieuwe bougies regelen

Mocht er nog een suggestie bij jullie opkomen, hou ik me aanbevolen. To be continued.
De meest milieuvriendelijke auto is het exemplaar dat nooit vervangen hoeft te worden.

o.a. Saab 9-5 Aero uit 2011 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 die ik na 7 jaar klussen weer op de weg heb gekregen.

RedArrow90
Geregistreerd lid

Bericht door RedArrow90 » zo 07 sep, 2025 11:30

Hierbij deel ik graag een update.
- we hebben de 12 volt voeding op de brandstofpomp gemeten bij de stekker onder de achterbank. Dat lijkt te gaan zoals het hoort. Je hoort ook bij de eerste keer starten nadat ze even heeft stilgestaan een korte zoem alsof ze op druk komt. Als je daarna weer start hoor je het gezoem niet, lijkt me omdat ze dan nog op druk staat.
- ik heb een derde rode DI-cassette gemonteerd (wel weer een gebruikte) en het starten blijft net zo lang duren als met de andere DI. Dus volgens mij is daarmee een probleem in de DI uitgesloten
- ik heb andere bougies gemonteerd en ook zonder verbetering. Dus daarmee zijn mi ook de bougies uitgesloten
- afgelopen vrijdag testrit op binnenwegen gemaakt van ca 20 kilometer.Starten duurde ongeveer 7 seconden, maar daarna probleemloos gereden.
- vanmorgen een testrit gemaakt van ca 25 km waarvan 80 % over de snelweg. Starten duurde weer wat langer, maar het rijden ging helemaal goed. Wel merk je verschil als je de airco aanzet, dan voelt het alsof een beetje de rem erop gaat. Zet je ‘m weer uit, dan voel je echt verschil, als in dat ze dan iets lekkerder rijdt. We hebben kort voor de vakantie o.a. een nieuwe airco pomp gemonteerd.

Dus, behalve het langdurige starten valt ze onderweg vooralsnog niet uit. En sinds ze terug is uit Italie heb ik zo’n 30 keer gestart. Het duurt wat langer, maar alle keren is ze aangeslagen. Ik denk dat ik dus gewoon de komende dagen met deze auto ga rijden en dan kijken wat er gebeurt. Als ze onderweg stopt (wat me opvalt is op hoeveel plekken er geen vluchtstrook is nu ik er op ben gaan letten) kunnen we wellicht een oorzaak achterhalen.

Als er nog tips zijn hoor ik het graag. Ik hou jullie op de hoogte.
De meest milieuvriendelijke auto is het exemplaar dat nooit vervangen hoeft te worden.

o.a. Saab 9-5 Aero uit 2011 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 die ik na 7 jaar klussen weer op de weg heb gekregen.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » zo 07 sep, 2025 12:15

Dan heeft vervangen van bdp in elk geval probleem van uitvallen opgelost, zoals 9000-95 zei. Denk dat je dus inderdaad nog een probleem hebt. Ik zet mijn geld op startmotor.

Aircopomp vraagt behoorlijk wat vermogen. Dus dat klopt wel.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 300.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 51000km

brinky
Donateur
Donateur
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door brinky » ma 08 sep, 2025 8:41

Er is een nieuwe aircopomp gemonteerd... nieuw-nieuw? of nieuw-gebruikt? Hoe heb je bepaald hoeveel compressor-olie er moest worden bijgevuld?
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '99 Saab 9-3 Viggen cabrio - '00 Saab 9-5 3.0t V6 LPG - '65 Saab 96 tweetakt
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

RedArrow90
Geregistreerd lid

Bericht door RedArrow90 » ma 15 sep, 2025 19:16

brinky schreef:
ma 08 sep, 2025 8:41
Er is een nieuwe aircopomp gemonteerd... nieuw-nieuw? of nieuw-gebruikt? Hoe heb je bepaald hoeveel compressor-olie er moest worden bijgevuld?
Er is een nieuwe nieuwe ingegaan, van Nissens. En een nieuwe condensor en nieuwe droger. Dat soort onderdelen monteer ik in 1 keernieuw.

Ik ga nu eerst de oude startmotor terugbouwen, om uit te sluiten dat de 9-5 startmotor toch de boosdoener is. Overigens, inmiddels zo'n 500 kilometer probleemloos gereden. Maar het starten duurt nog steeds een paar seconden en vorige week moet ik 1 keer ook echt 20 seconden doorstarten voordat ze aansloeg.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Flevoland

Bericht door ReinO » ma 15 sep, 2025 19:40

Ja gaat het niet geloven maar we hebben ooit eens in de garage een saab gehad met vergelijkbare symptomen
waar mij collega mee aan de gang ging: net als al genoemd. En toevallig zie ik op de brug dat het aardingskabeltje
naar de bak totaal verroest is, toch maar ff vervangen als je toch niks beters te doen hebt... .Echter tijdens het naar buiten rijden
was al duidelijk dat ie weer normaal liep. Opgelost, de eigenaar kon het niet geloven.
Dus sluit hem ff uit.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Luthart
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Drenthe

Bericht door Luthart » ma 15 sep, 2025 22:06

Heren het gaat hier om een benzine auto dus verstuivers kunnen nooit het probleem zijn haha :mrgreen:
Groet Daniël

1997 900 SE Turbo Talladega Coupé, Cayenne red

COMING SOON! Restotec - Vapour blasting voor o.a. auto-, motor- en oltimeronderdelen.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Flevoland

Bericht door ReinO » di 16 sep, 2025 7:49

stond de terugslagklep benzineontluchting er al tussen
en heeft de accu wel die lekker pittige startsnelheid?
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

RedArrow90
Geregistreerd lid

Bericht door RedArrow90 » di 16 sep, 2025 17:53

Aardingskabeltje naar de bak, d'as een goeie. Zat zelf ook te denken: wat hebben we per ongeluk aangeraakt tijdens het vervangen van de startmotor? Ik ga het checken.
Terugslagklep benzineontluchting ook mooie suggestie. Ik ga uitzoeken waar die zit. Accu verwacht ik geen problemen, omdat ze heel vaak kan starten maar ik zal voor de zekerheid doormeten.

Dank!

de_skileraar
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door de_skileraar » ma 03 nov, 2025 11:05

Is de storing ondertussen opgelost? Wat was de boosdoener?
Saab 9-3 2.0 turbo SE cabriolet - 1998

RedArrow90
Geregistreerd lid

Bericht door RedArrow90 » di 06 jan, 2026 17:10

Helaas is er geen oplossing gekomen. En lastiger nog: ze heeft vanwege meerdere roestpunten helaas de apk niet gehaald. Nu vind ik het buitengewoon mooi om Saabs van de sloop te redden en heb dat diverse keren gedaan, maar alles bij elkaar optellend wordt het bij deze Saab te gek (o.a. bij 3 wielophangingen serieuze roest, een groot gat in de kofferbakbodem, achterschermen rechts en links roest bij de wielkastranden, uitlaat lek, lekkend stuurhuis). Dus helaas gaat ze uit elkaar en gaan de onderdelen voortleven in andere Saabs. Het startmisterie zal dus helaas onopgelost blijven.