Advies voor anti roll bar

1993-2002
Plaats reactie
Sverre
Geregistreerd lid

Advies voor anti roll bar

Bericht door Sverre » di 05 aug, 2025 18:14

Ik heb veel gelezen over hoe een anti roll bar de karakteristieken van de 93 flink verbeterd.
Nu heb ik een Aero uit 2000, welke dus al een stugger onderstel heeft dan mijn SE uit 2001. Ik vroeg mij af of deze anti roll bar ook hetzelfde is, en of er een degelijk verschil zit tussen de standaard van de aero en een geupgrade arb van genuinesaab (22mm)

Heeft daarnaast iemand ervaring met de 25mm versie van hun, en is dit aan te raden voor dagelijk gebruik?

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Advies voor anti roll bar

Bericht door evo » di 05 aug, 2025 18:28

25mm zegt niet zoveel zonder het materiaal te vermelden. Maar dat zeggende lijkt het me teveel van het goede (neiging tot overstuur vergroot teveel).

Goedkoopste mod qua rear arb is overigens gewoon ene extra plaatsen. Ene van de sloop halen en met langere bouten bovenop (eigenlijk onder...) de originele monteren. Knapt elke 9-3 van op, zonder kwispelig (overstuur) van te worden. Is ongeveer hetzelfde als eene van 22mm plaatsten.

En, ja, de r-arbs zijn allemaal hetzelfde. Je hebt er overigens 2... ene zit in je as verwerkt. Maar daar hebben we het meestal niet over.

Succes!

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Advies voor anti roll bar

Bericht door reiernumans » di 05 aug, 2025 19:16

Ik heb de beste ervaringen met de 19mm upgrade stabilisatorstang die J&D o.a. verkoopt of met dubbele originele. 22mm is al wat veel voor de gemiddelde straatauto, 25mm al helemaal.

In combinatie met een set goede schokdempers (ik ben groot fan van Koni Sport op deze auto’s) en de originele Aero veren heb je dan een merkbaar strakker rijdende 9-3 die nergens inlevert op comfort.

Plaats reactie