windgeruis bij 9-3 2002
-
Marten1965
- Geregistreerd lid
windgeruis bij 9-3 2002
Na heel veel jaren afwezigheid (na het overlijden van mijn 900ng) sinds een paar weken weer trotse Saab-rijder. Ik heb een 9-3 SE uit 2002. Het is een automaat en mede door de lage kilometerstand (117.000) nog in puike conditie. Een aantal zaken die me niet bevielen is inmiddels opgelost, maar ik blijf met een vervelend dingetje zitten. Wellicht kan iemand me op het goede spoor zetten. Er is veel windgeruis te horen vanaf de bestuurderszijde. Vanaf 80 km. duidelijk aanwezig, met 100 km vervelend. Daarboven zo hard dat communiceren met de bijrijder lastig wordt. Ook hoor ik geluiden van passerende auto's harder dan zou moeten. De deur is inmiddels beter afgehangen en sluit nu als een kluis. Het raam sloot iets minder, is aangepast en sluit nu goed. Alle rubbers zijn in tact (geen scheuren of uitdroging). Alles bracht wel iets verbetering, maar het is nog steeds vervelend aanwezig. Ik weet dat de buitenspiegels altijd wel wat geruis geven (ook iets hoorbaar aan de passagierskant, maar niet in verhouding). Iemand een idee waar ik nog naar zou kunnen kijken?
-
9323
- Donateur (2x)

Re: windgeruis bij 9-3 2002
Hoi, mijn allereerste Saab had dat ook. We schrijven 2008, dus het is even geleden, maar ik geloof dat vervanging van de strip aan de zijkant van de voorruit voor verbetering zorgde:
https://www.skandix.de/en/spare-parts/b ... AWlE9K_euy
https://www.skandix.de/en/spare-parts/b ... AWlE9K_euy
-
klaasj
- Donateur (8x)

voorruitlijst. Kijk of daar relatief veel ruimte is . Je kunt kijken met wat tape plakken of dat beter wordt. Misschien is de ruit ooit vervangen en wat te hoog geplaatst. Staan de ruitenwissers op de juiste lage stand.
-
Marten1965
- Geregistreerd lid
Dank voor de reacties tot nu toe. Ik zie inderdaad dat de zijlijst aan de onderkant iets wijkt en niet strak op de voorruit aan sluit. Zodra het droog is, ga ik de tapetruc uitproberen!
-
Marten1965
- Geregistreerd lid
Nou, diverse ritjes met wel/niet afplakken geeft wel uitsluiting. Het is niet de lijst bij de voorruit, maar het lijkt toch het deurrubber te zijn. Aan de onderkant zit een hol rubber, dat lijkt prima, maar de bovenkant van het rubber heeft een "flens" dat tegen de deur aan moet rusten. Aan de passagierszijde gebeurt dat ook, maar aan de bestuurderszijde raakt de flens de deur niet overal. Als ik de deur dichtplak gaat het prima. Nu nog even kijken hoe ik het rubber-probleem oplos! bedankt voor de tips.