Achter schokbrekers Saab 900ng 2.3 cabriolet
-
Johndewidt1959
- Geregistreerd lid
Achter schokbrekers Saab 900ng 2.3 cabriolet
Hallo,
Wie weet hoe ik het beste de achter schokbrekers van deze Saab kan vervangen, vooral de moer bovenop de schokbreker , hoe krijg ik die los, via de kofferbak, of toch via de achterbank te verwijderen bijvoorbeeld?
Alle info is welkom, ook video’s natuurlijk zijn van harte welkom,
Vriendelijke groeten
John
Wie weet hoe ik het beste de achter schokbrekers van deze Saab kan vervangen, vooral de moer bovenop de schokbreker , hoe krijg ik die los, via de kofferbak, of toch via de achterbank te verwijderen bijvoorbeeld?
Alle info is welkom, ook video’s natuurlijk zijn van harte welkom,
Vriendelijke groeten
John
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Re: Achter schokbrekers Saab 900ng 2.3 cabriolet
Zijbekleding uit de kofferbak eruit of de ‘kapjes’ open snijden en je kunt erbij
-
Dominique montfort
- Geregistreerd lid
Inderdaad geen lastige klus. Je kunt de voorgemaakte kapjes opensnijden en zo kun je bij de moertjes bovenop de schokbreker. Het loshalen van de bekleding kan, maar echt mooi terug krijgen is een dingetje. Kapjes klap je zo weer terug. Zet je achterkant op een bok of krik en verwijder je wiel. Spuit als eerste een beetje wd40 op de bout onder aan de schokbreker. Aan je achterwielophanging zeg maar, kan dat een beetje inweken.
Je hebt een griptang, of speciaal sleuteltje of klein nr7 dacht ik steeksleuteltje nodig om de draad tegen te houden van de schokdemper aan de binnenkant in de kofferbak zeg maar. Vooral 't laatste stukje.
Als je die los hebt zakt hij flink naar beneden intussen doordat de auto opgekrikt is. Als je de onderste bout gelost hebt kun je de schokbreker naar boven toe los wrikken. Gaat vaak vrij goed anders kun je de sponning iets opwrikken of voorzichtich met een hamer van onderen maar vaak niet eens nodig.
Succes
Je hebt een griptang, of speciaal sleuteltje of klein nr7 dacht ik steeksleuteltje nodig om de draad tegen te houden van de schokdemper aan de binnenkant in de kofferbak zeg maar. Vooral 't laatste stukje.
Als je die los hebt zakt hij flink naar beneden intussen doordat de auto opgekrikt is. Als je de onderste bout gelost hebt kun je de schokbreker naar boven toe los wrikken. Gaat vaak vrij goed anders kun je de sponning iets opwrikken of voorzichtich met een hamer van onderen maar vaak niet eens nodig.
Succes
-
Johndewidt1959
- Geregistreerd lid
Ik weet dat het bij een niet cabriolet zo gaat, maar bij de 900ng cabriolet zit de opvangbak voor de kap volgens mij in de weg, daarom dacht ik dat het makkelijker zou zijn om het via de achterbank aan de binnenzijde bij de boven per van de schokbreker te geraken, of zit ik helemaal mis ?reiernumans schreef: ↑wo 25 jun, 2025 20:34Zijbekleding uit de kofferbak eruit of de ‘kapjes’ open snijden en je kunt erbij
Vriendelijke groeten,
John
-
Dominique montfort
- Geregistreerd lid
Als het goed is zitten die toegangskapjes ook bij de cabrio. Je hebt weinig ruimte maar kunt de zak van de kap wel met de lussen opbieden. Scheelt weer wat. En anders probeer je het toch gewoon via de achterbank. Wie doet je wat?
Groetjes Dominique
Groetjes Dominique
-
Marcel-S
- Geregistreerd lid
-
Johndewidt1959
- Geregistreerd lid
Dankjewel allemaal voor het meedenken, ik ga het gewoon proberen via de kofferbak.
Vriendelijke groeten
John
Vriendelijke groeten
John
-
Blackboxer07
- Geregistreerd lid
Doe voorzichtig, deze bevestigingspunten kunnen ook door roestvorming zijn aangetast. Was bij mijn 900 ng cabrio toch wel een dingetje.