Achter schokbrekers Saab 900ng 2.3 cabriolet

1993-2002
Plaats reactie
Johndewidt1959
Geregistreerd lid

Achter schokbrekers Saab 900ng 2.3 cabriolet

Bericht door Johndewidt1959 » wo 25 jun, 2025 20:09

Hallo,
Wie weet hoe ik het beste de achter schokbrekers van deze Saab kan vervangen, vooral de moer bovenop de schokbreker , hoe krijg ik die los, via de kofferbak, of toch via de achterbank te verwijderen bijvoorbeeld?
Alle info is welkom, ook video’s natuurlijk zijn van harte welkom,

Vriendelijke groeten
John

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Achter schokbrekers Saab 900ng 2.3 cabriolet

Bericht door reiernumans » wo 25 jun, 2025 20:34

Zijbekleding uit de kofferbak eruit of de ‘kapjes’ open snijden en je kunt erbij

Dominique montfort
Geregistreerd lid

Bericht door Dominique montfort » wo 25 jun, 2025 22:11

Inderdaad geen lastige klus. Je kunt de voorgemaakte kapjes opensnijden en zo kun je bij de moertjes bovenop de schokbreker. Het loshalen van de bekleding kan, maar echt mooi terug krijgen is een dingetje. Kapjes klap je zo weer terug. Zet je achterkant op een bok of krik en verwijder je wiel. Spuit als eerste een beetje wd40 op de bout onder aan de schokbreker. Aan je achterwielophanging zeg maar, kan dat een beetje inweken.
Je hebt een griptang, of speciaal sleuteltje of klein nr7 dacht ik steeksleuteltje nodig om de draad tegen te houden van de schokdemper aan de binnenkant in de kofferbak zeg maar. Vooral 't laatste stukje.
Als je die los hebt zakt hij flink naar beneden intussen doordat de auto opgekrikt is. Als je de onderste bout gelost hebt kun je de schokbreker naar boven toe los wrikken. Gaat vaak vrij goed anders kun je de sponning iets opwrikken of voorzichtich met een hamer van onderen maar vaak niet eens nodig.
Succes

Johndewidt1959
Geregistreerd lid

Bericht door Johndewidt1959 » vr 27 jun, 2025 8:56

reiernumans schreef:
wo 25 jun, 2025 20:34
Zijbekleding uit de kofferbak eruit of de ‘kapjes’ open snijden en je kunt erbij
Ik weet dat het bij een niet cabriolet zo gaat, maar bij de 900ng cabriolet zit de opvangbak voor de kap volgens mij in de weg, daarom dacht ik dat het makkelijker zou zijn om het via de achterbank aan de binnenzijde bij de boven per van de schokbreker te geraken, of zit ik helemaal mis ?
Vriendelijke groeten,
John

Dominique montfort
Geregistreerd lid

Bericht door Dominique montfort » vr 27 jun, 2025 9:28

Als het goed is zitten die toegangskapjes ook bij de cabrio. Je hebt weinig ruimte maar kunt de zak van de kap wel met de lussen opbieden. Scheelt weer wat. En anders probeer je het toch gewoon via de achterbank. Wie doet je wat?
Groetjes Dominique

Marcel-S
Geregistreerd lid

Bericht door Marcel-S » vr 27 jun, 2025 10:55

Volgens mij kan je ze alleen via de kofferbak loskrijgen, want er zit nog een plaat tussen bij de achterbank, in ieder geval wel bij mijn 9-3 OG. Is wel een beroerde plek om bij te komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Johndewidt1959
Geregistreerd lid

Bericht door Johndewidt1959 » vr 27 jun, 2025 16:58

Dankjewel allemaal voor het meedenken, ik ga het gewoon proberen via de kofferbak.

Vriendelijke groeten
John

Blackboxer07
Geregistreerd lid

Bericht door Blackboxer07 » vr 27 jun, 2025 17:51

Doe voorzichtig, deze bevestigingspunten kunnen ook door roestvorming zijn aangetast. Was bij mijn 900 ng cabrio toch wel een dingetje.

Plaats reactie