benzinepomp?
-
TMFH
- Donateur (4x)

benzinepomp?
Besten,
Vanmiddag, na een vlotte rit van 150 km. stopte mijn cabrio (9-3 OG uit 2000, 2.0t, T5) er opeens mee. Eerst reageerde het gaspedaal niet meer en vlak daarna viel de motor geheel uit. Alle elektrische systemen werkten nog. Op een veilige plek uitgelezen; geen foutcodes. Bij een startpoging komt de toerenteller omhoog, dus niet de BDP-sensor. Geen motormanagementlampje en de SID zegt Check OK. Startmotor draait ook mooi. Zekering brandstofpomp is goed. Relais uitgewisseld en dit klikt netjes, dus ook niet stuk.
Nu is mijn vermoeden dat de brandstofpomp de geest gegeven heeft (na 308K km mag dat) maar misschien weet hier iemand een andere mogelijke oorzaak? Shoot.
Vanmiddag, na een vlotte rit van 150 km. stopte mijn cabrio (9-3 OG uit 2000, 2.0t, T5) er opeens mee. Eerst reageerde het gaspedaal niet meer en vlak daarna viel de motor geheel uit. Alle elektrische systemen werkten nog. Op een veilige plek uitgelezen; geen foutcodes. Bij een startpoging komt de toerenteller omhoog, dus niet de BDP-sensor. Geen motormanagementlampje en de SID zegt Check OK. Startmotor draait ook mooi. Zekering brandstofpomp is goed. Relais uitgewisseld en dit klikt netjes, dus ook niet stuk.
Nu is mijn vermoeden dat de brandstofpomp de geest gegeven heeft (na 308K km mag dat) maar misschien weet hier iemand een andere mogelijke oorzaak? Shoot.
-
busy
- Donateur (4x)

Re: benzinepomp?
Zet auto op contact aan en luisterden of je de brandstofpomp hoort zoemen. Geen zien, brandstofpomp kapot
-
TMFH
- Donateur (4x)

Re: benzinepomp?
Hoi Robert. Ik hoor hem inderdaad niet zoemen, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat hij van het ene op het andere moment ermee stopt. Ook een paar ferme tikken met een rubber hamer op de tank helpen niet. Maar voor de tank eronder uitgaat (geen luikje onder de achterbank) eerst hier even checken of er nog iets anders kan zijn.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Re: benzinepomp?
Het zou gerust iets anders kunnen zijn, maar je beschrijving wijst wel richting brandstofpomp dus ik zou daar beginnen
-
Harrie1971
- Donateur

Re: benzinepomp?
Je kan op de zekering van de brandstofpomp rechtstreeks spanning zetten. De pomp zou dan moeten gaan pompen. Dat kun je op het gehoor doen, of via het brandstofdrukmeetnippeltje (scrabblewoord!) op de brandstofrail.
-
busy
- Donateur (4x)

Re: benzinepomp?
De pomp kan het van het ene op andere moment begeven. Hoe ik dat weet, ‘sta je plotseling met je cabrio op een druk kruispunt stil in Haarlem’
-
ReinO
- Donateur (2x)

Re: benzinepomp?
Je bent al bekend met de 'gatknipmethode ' ? Lukt dat bij een cabrio ook?
Heeft ie ook dat dunne blik van een 9-3?
Heeft ie ook dat dunne blik van een 9-3?
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Re: benzinepomp?
Ik ben benieuwd wat jij daar precies mee bedoeld… dat nippeltje is mij nooit opgevallen… ik heb nog zo’n rail los liggen, zal eens checken…Harrie1971 schreef: ↑ma 31 mar, 2025 10:45Je kan op de zekering van de brandstofpomp rechtstreeks spanning zetten. De pomp zou dan moeten gaan pompen. Dat kun je op het gehoor doen, of via het brandstofdrukmeetnippeltje (scrabblewoord!) op de brandstofrail.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Re: benzinepomp?
Knipmethode is zonde, maar tank eronder uit is ook een mooie klus (het blijft een dilemma) maar, knippen is wel de minst mooie. Het zit onder de bank, dat klopt maar toch…
-
9000-95
- Donateur

Re: benzinepomp?
Nippeltje zit dacht ik alleen op de T7's?
Direct spanning op de zekering zetten is zeker aan te raden als test, T5 laat de pomp niet altijd lopen bij contact inschakelen. Dat gebeurt alleen de eerste keer. Zet je contact dan uit en opnieuw aan binnen een bepaalde tijd (kwartiertje of zo), dan wordt de pomp niet opnieuw geprimed.
Direct spanning op de zekering zetten is zeker aan te raden als test, T5 laat de pomp niet altijd lopen bij contact inschakelen. Dat gebeurt alleen de eerste keer. Zet je contact dan uit en opnieuw aan binnen een bepaalde tijd (kwartiertje of zo), dan wordt de pomp niet opnieuw geprimed.
-
TMFH
- Donateur (4x)

Re: benzinepomp?
Dank allen voor de reacties. Hier kan ik mee verder. Knippen vind ik zonde, dus als, dan moet de tank eronder uit. Houdt u op de hoogte.
-
Marcel-S
- Geregistreerd lid
-
Harrie1971
- Donateur

Re: benzinepomp?
Om de tank te laten zakken is het heel handig als je ook het brandstoffilter losmaakt van de auto. De leidingen kunnen aangekoppeld blijven zitten. Dat geeft net ff wat meer ruimte. (Bij een hatchback in ieder geval)
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Re: benzinepomp?
Met dezelfde actie ook maar even een nieuw filter monteren…
Brandstof filter wordt vaak vergeten heb ik het idee… vooral bij diesels heel belangrijk.
Brandstof filter wordt vaak vergeten heb ik het idee… vooral bij diesels heel belangrijk.
-
Opa Bert
- Donateur (2x)

Re: benzinepomp?
Hallo Daniel,
Brandstofpomp uitbouwen door de tank te laten zakken valt best mee.
Wij hebben het een paar jaar geleden gedaan, en er een artikel over geschreven in het saab club blad met een berg foto's
Moeilijkste is nog het op hoogte krijgen van de auto, je mag hem niet opkrikken onder de achteras, een gereedschapje om de pompring ( de bevestiging op de tank) los te draaien, daar hebben we een tekening van gemaakt, en het leeghevelen van de tank, anders is hij loodzwaar.
De rest is eigenlijk rechttoe recht aan. En gereedschap maken kan jij beter dan ik.
Ik kan dat artikel denk ik nog wel ergens opduiken, moet dec 2022 of voorjaar 2023 zijn geweest.
Laat meer even weten
Brandstofpomp uitbouwen door de tank te laten zakken valt best mee.
Wij hebben het een paar jaar geleden gedaan, en er een artikel over geschreven in het saab club blad met een berg foto's
Moeilijkste is nog het op hoogte krijgen van de auto, je mag hem niet opkrikken onder de achteras, een gereedschapje om de pompring ( de bevestiging op de tank) los te draaien, daar hebben we een tekening van gemaakt, en het leeghevelen van de tank, anders is hij loodzwaar.
De rest is eigenlijk rechttoe recht aan. En gereedschap maken kan jij beter dan ik.
Ik kan dat artikel denk ik nog wel ergens opduiken, moet dec 2022 of voorjaar 2023 zijn geweest.
Laat meer even weten