benzinepomp?

1993-2002
TMFH
Donateur (4x)
Donateur (4x)

benzinepomp?

Bericht door TMFH » zo 30 mar, 2025 20:09

Besten,
Vanmiddag, na een vlotte rit van 150 km. stopte mijn cabrio (9-3 OG uit 2000, 2.0t, T5) er opeens mee. Eerst reageerde het gaspedaal niet meer en vlak daarna viel de motor geheel uit. Alle elektrische systemen werkten nog. Op een veilige plek uitgelezen; geen foutcodes. Bij een startpoging komt de toerenteller omhoog, dus niet de BDP-sensor. Geen motormanagementlampje en de SID zegt Check OK. Startmotor draait ook mooi. Zekering brandstofpomp is goed. Relais uitgewisseld en dit klikt netjes, dus ook niet stuk.
Nu is mijn vermoeden dat de brandstofpomp de geest gegeven heeft (na 308K km mag dat) maar misschien weet hier iemand een andere mogelijke oorzaak? Shoot.

Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: benzinepomp?

Bericht door busy » zo 30 mar, 2025 20:34

Zet auto op contact aan en luisterden of je de brandstofpomp hoort zoemen. Geen zien, brandstofpomp kapot

TMFH
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: benzinepomp?

Bericht door TMFH » zo 30 mar, 2025 21:04

Hoi Robert. Ik hoor hem inderdaad niet zoemen, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat hij van het ene op het andere moment ermee stopt. Ook een paar ferme tikken met een rubber hamer op de tank helpen niet. Maar voor de tank eronder uitgaat (geen luikje onder de achterbank) eerst hier even checken of er nog iets anders kan zijn.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: benzinepomp?

Bericht door reiernumans » ma 31 mar, 2025 10:00

Het zou gerust iets anders kunnen zijn, maar je beschrijving wijst wel richting brandstofpomp dus ik zou daar beginnen

Gebruikersavatar
Harrie1971
Donateur
Donateur

Re: benzinepomp?

Bericht door Harrie1971 » ma 31 mar, 2025 10:45

Je kan op de zekering van de brandstofpomp rechtstreeks spanning zetten. De pomp zou dan moeten gaan pompen. Dat kun je op het gehoor doen, of via het brandstofdrukmeetnippeltje (scrabblewoord!) op de brandstofrail.

Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: benzinepomp?

Bericht door busy » ma 31 mar, 2025 10:48

De pomp kan het van het ene op andere moment begeven. Hoe ik dat weet, ‘sta je plotseling met je cabrio op een druk kruispunt stil in Haarlem’

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: benzinepomp?

Bericht door ReinO » ma 31 mar, 2025 11:16

Je bent al bekend met de 'gatknipmethode ' ? Lukt dat bij een cabrio ook?
Heeft ie ook dat dunne blik van een 9-3?

Gebruikersavatar
Luthart
Geregistreerd lid

Re: benzinepomp?

Bericht door Luthart » ma 31 mar, 2025 11:35

Harrie1971 schreef:
ma 31 mar, 2025 10:45
Je kan op de zekering van de brandstofpomp rechtstreeks spanning zetten. De pomp zou dan moeten gaan pompen. Dat kun je op het gehoor doen, of via het brandstofdrukmeetnippeltje (scrabblewoord!) op de brandstofrail.
Ik ben benieuwd wat jij daar precies mee bedoeld… dat nippeltje is mij nooit opgevallen… ik heb nog zo’n rail los liggen, zal eens checken…

Gebruikersavatar
Luthart
Geregistreerd lid

Re: benzinepomp?

Bericht door Luthart » ma 31 mar, 2025 11:37

Knipmethode is zonde, maar tank eronder uit is ook een mooie klus (het blijft een dilemma) maar, knippen is wel de minst mooie. Het zit onder de bank, dat klopt maar toch…

9000-95
Donateur
Donateur

Re: benzinepomp?

Bericht door 9000-95 » ma 31 mar, 2025 11:58

Nippeltje zit dacht ik alleen op de T7's?

Direct spanning op de zekering zetten is zeker aan te raden als test, T5 laat de pomp niet altijd lopen bij contact inschakelen. Dat gebeurt alleen de eerste keer. Zet je contact dan uit en opnieuw aan binnen een bepaalde tijd (kwartiertje of zo), dan wordt de pomp niet opnieuw geprimed.

TMFH
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: benzinepomp?

Bericht door TMFH » ma 31 mar, 2025 12:04

Dank allen voor de reacties. Hier kan ik mee verder. Knippen vind ik zonde, dus als, dan moet de tank eronder uit. Houdt u op de hoogte.

Gebruikersavatar
Marcel-S
Geregistreerd lid

Re: benzinepomp?

Bericht door Marcel-S » ma 31 mar, 2025 12:08

Een how-to-do voor als je wilt gaan knippen.

viewtopic.php?f=7&t=92628&start=15#p2006273

Gebruikersavatar
Harrie1971
Donateur
Donateur

Re: benzinepomp?

Bericht door Harrie1971 » di 01 apr, 2025 12:17

Om de tank te laten zakken is het heel handig als je ook het brandstoffilter losmaakt van de auto. De leidingen kunnen aangekoppeld blijven zitten. Dat geeft net ff wat meer ruimte. (Bij een hatchback in ieder geval)

Gebruikersavatar
Luthart
Geregistreerd lid

Re: benzinepomp?

Bericht door Luthart » di 01 apr, 2025 12:20

Met dezelfde actie ook maar even een nieuw filter monteren…

Brandstof filter wordt vaak vergeten heb ik het idee… vooral bij diesels heel belangrijk.

Opa Bert
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: benzinepomp?

Bericht door Opa Bert » wo 02 apr, 2025 10:59

Hallo Daniel,
Brandstofpomp uitbouwen door de tank te laten zakken valt best mee.
Wij hebben het een paar jaar geleden gedaan, en er een artikel over geschreven in het saab club blad met een berg foto's
Moeilijkste is nog het op hoogte krijgen van de auto, je mag hem niet opkrikken onder de achteras, een gereedschapje om de pompring ( de bevestiging op de tank) los te draaien, daar hebben we een tekening van gemaakt, en het leeghevelen van de tank, anders is hij loodzwaar.
De rest is eigenlijk rechttoe recht aan. En gereedschap maken kan jij beter dan ik.
Ik kan dat artikel denk ik nog wel ergens opduiken, moet dec 2022 of voorjaar 2023 zijn geweest.

Laat meer even weten

Plaats reactie