Slipgeluid distributieriem bij starten
-
hvanurk
- Geregistreerd lid
Slipgeluid distributieriem bij starten
Bij het starten van mijn 9-5 bouwjaar 1999 hoor ik even een gierend geluid ( distributieriem slipt 1 seconde) is 3 jaar oud ik rij 7000 km per jaar
-
coppe218
- Donateur (3x)

Re: Slipgeluid distributieriem bij starten
Het zal geen distributieriem zijn, want die heeft de auto niet, maar waarschijnlijk de multiriem. Beste is om dan de riem en de spanner te vervangen en de losse looprollen.
-
hvanurk
- Geregistreerd lid
Bedankt voor de informatie, ga de multiriem en spanner + rollen vervangen.
-
werli
- Donateur (2x)

heey
en wat als het de airco pomp is die aan het vast lopen is ?
juist dan heb je dingen voor niks (altijd beter dan niks doen ) gedaan
diagnose eerst
dan doen
als je gaat luisteren naar al wat men hier schrijft heb je straks een nieuw auto, want het kan tevens de dynamo zijn ,of de riemspanner ......de krukaspolie ....
mvg werner
en wat als het de airco pomp is die aan het vast lopen is ?
juist dan heb je dingen voor niks (altijd beter dan niks doen ) gedaan
diagnose eerst
dan doen
als je gaat luisteren naar al wat men hier schrijft heb je straks een nieuw auto, want het kan tevens de dynamo zijn ,of de riemspanner ......de krukaspolie ....
mvg werner
-
coppe218
- Donateur (3x)

Inderdaad correcte aanvulling van Werli. Ik trok te snel conclusies. Ik had moeten aangeven dan het dan eerder ergens in de aandrijfsystemen van de multiriem zou moeten zitten en dat hier een diagnose op gesteld zou moeten worden.
-
busy
- Donateur (4x)

Gierend geluid:
Check stuurpomp, dynamo, airco (waterpomp Ook)
Zie je ook rubberkorreltjes is een indicatie dat riem niet stabiel loopt.
Ontspan in ieder geval de multiriem. Dan kun je voelen of op de draaiende gedeelten speling zit, en de loop- en spanrol. Als die laatsten allemaal nieuw zijn bij vervangen dan moet het 110k km meekunnen.
Check stuurpomp, dynamo, airco (waterpomp Ook)
Zie je ook rubberkorreltjes is een indicatie dat riem niet stabiel loopt.
Ontspan in ieder geval de multiriem. Dan kun je voelen of op de draaiende gedeelten speling zit, en de loop- en spanrol. Als die laatsten allemaal nieuw zijn bij vervangen dan moet het 110k km meekunnen.
-
LarsJanse
- Donateur

Is het bij elke keer starten of alleen koude start? Als het alleen koud is kan het ook vocht zijn (condens of lekkage) misschien cm niet mee frisse spanrol. Je zegt dat de riem 3 jaar oud is, is 3 jaar terug ook de spanner vervangen of alleen de riem?
Bij de omschrijving “gierend geluid” denk ik persoonlijk niet meteen aan het geluid van een slippende riem.. weet je zeker dat het de riem is die het geluid maakt?
Bij de omschrijving “gierend geluid” denk ik persoonlijk niet meteen aan het geluid van een slippende riem.. weet je zeker dat het de riem is die het geluid maakt?