Na een jaar ofzo deze Saab dagelijks te rijden, vond ik hem betrouwbaar en ben ik begin dit jaar meer erin gaan investeren, onderhoud en preventie, ik wil deze auto helemaal uitrijden tot het naar de sloop moet. Maar hopelijk niet nu al.
- Januari 2024: aan voorkant 2 goednieuwe complete veerpoten (drama-poten met alles erop/erin) laten monteren bij garage om de hoek. Daarna laten Uitlijnen bij ‘W’, stuur stond toen recht. Helaas, deze nieuwe poten voelde soms als een winkelwagentje (geluid over kinderkopjes bijvoorbeeld).
- Mei. Groot onderhoud laten doen o.a. complete automaatbak laten vervangen, revisie cilinderkop, distributieketting.
Na deze reparatie moeten laten uitlijnen, bij ‘X’ maar ging moeilijk, stuur stond daarna nog naar links, en volgens mij trok het toen ook al naar rechts.
- Juli: nieuwe schokbreker links-voor erin gezet bij garage om de hoek, wegens winkelwagentje geluid.
Uitlijnen bij X, ging weer moeilijk, daarna stuur staat naar rechts, auto trekt naar rechts.
Met garantie terug naar X, daarna stuur staat naar links, auto trekt naar rechts.
En die nieuwe voorpoten knoepten & kraakte nu nog, dus ik besloot eerst dit lossen (want daarna moet je het weer laten uitlijnen..)
- Augustus: Originele 2e hands wielen gekocht 15 inch, met nieuwe banden. Deze laten balanceren - ging goed. En meteen proberen uit te laten lijnen door deze bandengarage “Y”. 3D gescand, maar “Y” begon er niet aan, te veel camber had hij het over. Dus na deze andere wielen en banden nog precies hetzelfde probleem: stuur staat naar links als je rechtdoor wil, en auto trekt naar rechts.
- Oktober/November: Mijn Saab Garage (niet om de hoek) heb ik ingeschakeld om dat vervelende knoepen & kraken van de veerpoten op te lossen: Dat is hen gelukt met 2 nieuwe axiaallagers en 2 nieuwe steunlagers en nog wat kleine dingetjes. Helaas kunnen zij niet (meer) zelf uitlijnen… Saab trekt nog steeds naar rechts (en stuur staat naar links). Ik ging weer naar uitlijner “W uit januari, bij deze had ik de beste ervaring. Helaas lukte het hem ook niet, wel uitgelijnd, maar zelfde probleem; stuur staat naar links, auto trekt flink naar rechts. Hun oordeel: misschien dat linkervoorpoot verder naar voren staat.
Saab garage daarna gebeld met dit probleem. Hij tipte me uitlijner “Z” bij hen in de buurt. Inderdaad fijne uitlijners, weer uitgelijnd, maar stuur staat nog naar links, auto trekt naar rechts… Zijn oordeel: misschien het oude rubber in achteras. De Saabgarage vond dat rubber eigenlijk gewoon normaal. We weten het dus eigenlijk niet meer. Ik maak binnenkort een aparte afspraak met de Saabgarage hiervoor.