900 ng cabrio sid melding “ check latches “
-
Hardy58
- Geregistreerd lid
900 ng cabrio sid melding “ check latches “
Met de kap dicht geeft de sid elke keer een melding, “check latches “, ik vermoed dat 1 van de twee voorste dak pennen een van de twee microswitch in de voorruit dakrand niet sluit , kan ik daar zelf wat aan doen? Ik denk dat je de taps toelopende pinnen bv iets kunt laten zakken , zodat er meer raakpunt tegen de switch komt. Als ik met een schroevendraaier in het gat tegen de switch druk hoor ik hem nl wel tikken .
-
beekemm
- Geregistreerd lid
Re: 900 ng cabrio sid melding “ check latches “
Probeer eerst eens of de switches als je ze indrukt wel werken, elektrisch bedoel ik, klikken doen ze ook als ze kapot zijn, als ze kapot zijn moet je ze uit bouwen controleren gaat het best met een tech2
uitbouwen:
open kap, zonneklep en steun eraf, afdichting voorruit frame loshalen dan zie je de bevestigingsschroeven, losdraaien, onderste gedeelte iets naar onderen trekken dan kan je het hang en sluitwerk losdraaien, aansluitstekker los, dan kan je de microschakelaar loshalen,
bestel ergens (Alie) een paar microschakelaars en verbouw die met die je eruit hebt gehaald.
Pas wel op met werken aan de kap, je kan de boel verschrikkelijk in de soep laten lopen, en let altijd op je handen, ding heeft veel kracht, doe alles met beleid. Maak foto's hoe het zit. De 900 NG heeft een geweldige kap maar is wat ingewikkeld, is gemaakt door Mercedes.
Als iets lukt laat dat dan ook even weten, ga ervan uit dat je de hoofdsteunen eruit hebt?
Kijk hier ook even staat een pdf waar je wel wat mee kan
http://www.jackvanbeek.nl/auto/saab900n ... rtible.pdf
uitbouwen:
open kap, zonneklep en steun eraf, afdichting voorruit frame loshalen dan zie je de bevestigingsschroeven, losdraaien, onderste gedeelte iets naar onderen trekken dan kan je het hang en sluitwerk losdraaien, aansluitstekker los, dan kan je de microschakelaar loshalen,
bestel ergens (Alie) een paar microschakelaars en verbouw die met die je eruit hebt gehaald.
Pas wel op met werken aan de kap, je kan de boel verschrikkelijk in de soep laten lopen, en let altijd op je handen, ding heeft veel kracht, doe alles met beleid. Maak foto's hoe het zit. De 900 NG heeft een geweldige kap maar is wat ingewikkeld, is gemaakt door Mercedes.
Als iets lukt laat dat dan ook even weten, ga ervan uit dat je de hoofdsteunen eruit hebt?
Kijk hier ook even staat een pdf waar je wel wat mee kan
http://www.jackvanbeek.nl/auto/saab900n ... rtible.pdf
-
Parallel
- Geregistreerd lid
Ik kaap even dit topic, om de switches te controleren of ze elektrisch wel werken; doe je dat met de Tech2?beekemm schreef: ↑vr 05 jul, 2024 22:30Probeer eerst eens of de switches als je ze indrukt wel werken, elektrisch bedoel ik, klikken doen ze ook als ze kapot zijn, als ze kapot zijn moet je ze uit bouwen controleren gaat het best met een tech2
-
beekemm
- Geregistreerd lid
Als je er bij kan, is een multi meter voldoende, om ze door te meten.
-
TMFH
- Donateur (4x)

Nu ga ik even inhaken: volgens de Tech2 heeft de microswitch voor de 5e boog kuren. Wat ik kan vinden (dit forum, Saabcentral, WIS) om de meldingen (1870, 2005) op te lossen moet ik onder de afdekplaat zijn. Maar om het dak handmatig te openen moet ik de stekker “motorlatch” vinden (bruine en grijze draad). Ik zoek me suf maar vind hem niet. Zit die links in de kofferbak? Waar dan? Of heeft iemand een andere tip om het dak handmatig te openen? Of zoek ik helemaal verkeerd?
Betreft een9-3 OG SE uit 2000.
Reeds dank.
Betreft een9-3 OG SE uit 2000.
Reeds dank.
-
Orphy
- Donateur (5x)

Een 9-3 og heeft een ander dak dan een een 900ng.
-
gj.stegeman
- Donateur

Voor de 9-3 kijk hier.
Heb jij dit al geprobeerd:
https://www.saabcentral.com/threads/how ... -3.592113/
Wel eerst het kraantje open zetten.
De voeding haal je van de kofferbakverlichting bij stap 3 om de kap te kunnen ontgrendelen. Daarna alles met de hand doen.
Als stap 4 niet lukt dan heb je een probleem met de breekpennen.
Heb jij dit al geprobeerd:
https://www.saabcentral.com/threads/how ... -3.592113/
Wel eerst het kraantje open zetten.
De voeding haal je van de kofferbakverlichting bij stap 3 om de kap te kunnen ontgrendelen. Daarna alles met de hand doen.
Als stap 4 niet lukt dan heb je een probleem met de breekpennen.
-
TMFH
- Donateur (4x)

Hartelijk dank voor al jullie reacties, maar dat heb ik allemaal al gevonden. De vraag is:
Waar vind ik die " latch-connector"? Ik zie hem echt niet (zie eerdere post) of ik ben echt scheel (kan natuurlijk ook).
Waar vind ik die " latch-connector"? Ik zie hem echt niet (zie eerdere post) of ik ben echt scheel (kan natuurlijk ook).
-
gj.stegeman
- Donateur

Links in de kofferbak achter de bekleding. Stekker losmaken en dan kun je met wat verlengdraden gebruik maken van de kofferbakverlichting.
-
Parallel
- Geregistreerd lid
Dankbeekemm schreef: ↑do 31 jul, 2025 11:58Als je er bij kan, is een multi meter voldoende, om ze door te meten.
-
Parallel
- Geregistreerd lid
Heeft iemand voor mij de microswitches voor boven de voorruit beschikbaar? (Saab 900ng cabrio 1997)
-
Orphy
- Donateur (5x)

Zou ik nog moeten hebben, anders forummer rademaker wel
-
jansen
- Donateur (7x)

1e boog vergrendelswitches nog nooit vervangen, mocht de drukstift ze niet ver genoeg indrukken dan drukstift losdraaien en platte ring onder drukstift plaatsen zodat de drukstift dieper het gat in gaat en de switch verder indrukt, mocht je toch een defecte schakelaar hebben , je kunt ze ook samen aansluiten zodat de nog goed werkende schakelaar het overneemt, nooit begrepen waarom er twee schakelaars moeten zitten alsof je gaat rijden met slechts 1 haak vergrendelt , je doet ze toch beide open of beide dicht.
-
Parallel
- Geregistreerd lid
Ik had ze inmiddels al gevonden, dank!Orphy schreef: ↑di 05 aug, 2025 23:24Zou ik nog moeten hebben, anders forummer rademaker wel