Mist hier iets? Remvloeistof reservoir *Edit* wat is dit?

1993-2002
Plaats reactie
Dominique montfort
Geregistreerd lid

Mist hier iets? Remvloeistof reservoir *Edit* wat is dit?

Bericht door Dominique montfort » di 30 apr, 2024 22:43

Bij het uitvoeren van de volgende klus op het lijstje, het nalopen van alle leidingen slangetjes etc kwam ik dit pijpje tegen onder aan het remvloeistof tankje. Is dat een overloopje of hoort daar iets op? De Haynes en esaab parts konden me niet verder helpen. Hopelijk jullie wel?
Afbeelding

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Mist hier iets? Remvloeistof reservoir

Bericht door vel0city » di 30 apr, 2024 22:49

Heb je een automaat? Er zit een dopje onderop het tuitje, met een handgeschakelde wagen zit daar het slangetje naar je hoofdcilinder van je koppelingspedaal, die krijgt ook z'n vloeistof uit het remreservoir.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » di 30 apr, 2024 22:53

Dominique montfort schreef:
di 30 apr, 2024 22:43
Bij het uitvoeren van de volgende klus op het lijstje, het nalopen van alle leidingen slangetjes etc kwam ik dit pijpje tegen onder aan het remvloeistof tankje. Is dat een overloopje of hoort daar iets op? De Haynes en esaab parts konden me niet verder helpen. Hopelijk jullie wel?
Afbeelding
Normaliter zit op deze slangpilaar de leiding voor de hydraulische koppeling. Want die werkt ook op remvloeistof.

Dominique montfort
Geregistreerd lid

Bericht door Dominique montfort » di 30 apr, 2024 22:54

Oh ja sorry type is een 1996 900NG 2.0 turbo cabrio handgeschakeld.Dank voor je opmerking. Kan dit te relateren zijn met het feit dat het wiel dat (door opgebokt aan 1 kant) ging meedraaien bij stationair? Bij koppeling in stopt het met draaien.
Nu ik weet welke richting ik moet zoeken zie ik in de Haynes inderdaa vermelding van een leiding maar alleen bij modellen vanaf 1998?
'93 - '98 staat "single dry plate, operated by self adjusting cable"
Afbeelding

Afbeelding

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » di 30 apr, 2024 23:03

Uh nee dat doet een bak die in z'n vrij staat, met de wielen van de grond draaien ze altijd wat mee door de interne wrijving in de bak die je nou eenmaal hebt. Dat stopt vanzelfsprekend zodra je ontkoppelt. Gezien je een 900NG hebt heb je denk ik zo maar nog de ouderwetse koppelingskabel en geen hydraulische koppeling, wat pas in het verre einde van de 900NG levensloop kwam (en bij de lancering van de OG9-3 standaard werd). Saab kocht die reservoirs gewoon in bulk in en hadden die aansluiting niet nodig, vandaar de dop op het tuitje.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » di 30 apr, 2024 23:04

di 30 apr, 2024 22:54
Oh ja sorry type is een 1996 900NG 2.0 turbo cabrio handgeschakeld.Dank voor je opmerking. Kan dit te relateren zijn met het feit dat het wiel dat (door opgebokt aan 1 kant) ging meedraaien bij stationair? Bij koppeling in stopt het met draaien.
Jij hebt dan een koppelingskabel neem ik aan… weet zo niet wanneer je bij een 900ng een kabel had. Kan temaken hebben met het bouwjaar (denk ik). Latere modellen hebben wel een hydraulische koppeling.

Als je wel een hydraulische koppeling hebt, maar de slang ontbreekt dan zou je geen werkende koppeling hebben. Bij het bedienen wordt dan ook lucht aanzuigen… (lucht is samendrukbaar en remvloeistof niet)

Dominique montfort
Geregistreerd lid

Bericht door Dominique montfort » di 30 apr, 2024 23:06

Oke, 2 x dankjewel voor de antwoorden en dus geen actie nodig. Slangetjes zoektocht wordt voortgezet haha.

Dominique montfort
Geregistreerd lid

Re: Mist hier iets? Remvloeistof reservoir *Edit* wat is dit?

Bericht door Dominique montfort » wo 01 mei, 2024 0:16

Hopelijk vinden jullie me niet lui maar wat is dit voor ding? Zoeken in esaab en Haynes is soms langdurig als je niet weet waar je moet zoeken. Slangetje dichtst bij schutbord lag los.
Afbeelding

Luthart
Geregistreerd lid

Re: Mist hier iets? Remvloeistof reservoir *Edit* wat is dit?

Bericht door Luthart » wo 01 mei, 2024 7:00

wo 01 mei, 2024 0:16
Hopelijk vinden jullie me niet lui maar wat is dit voor ding? Zoeken in esaab en Haynes is soms langdurig als je niet weet waar je moet zoeken. Slangetje dichtst bij schutbord lag los.
Afbeelding
Purge valve van je EVAP systeem. Benzinedampen vanuit je tank worden naar de inlaat geleid. Afhankelijk van bepaalde voorwaardes stuurt de trionic de klep open en dicht. Vacuum lek bij de klep zorgt voor hoog statinair toerental bijvoorbeeld.
Onder je rechter voorscherm zit het actief koolfilter. Als de klep dicht is, gaan de dampen via dit filter naar de buitenlucht.

Plaats reactie