Het laat me nog niet helemaal los waarom ik een solenoid klep tegen het schutbord heb zitten waaraan ook een origineel rood-wit terugslagklepje zat… (het is orgineel met een originele stekker vanuit de kabelboom. Het is dus niet aftermarket gemonteerd).Luthart schreef: ↑wo 30 okt, 2024 16:39Er zat ook een rood-wit terugslagklepje (wel origineel Saab) tussen TB en het eerder genoemde ventiel voor de aansturing van de bypass. Dit vond ik altijd al raar en ook hierover kon ik op de WIS en epc niks terugvinden. Dus ik heb het klepje verwijderd en boem! De turbodruk is volledig terug en het geblaas is verdwenen. De APC meter gaat nu wel tot aan het rood. Dus alle 185pk zijn gewoon weer terug!
![]()
Het was niet voor de bypass klep, daar ben ik wel achter sinds ik deze rechtstreeks op de TB heb aangesloten.
Op esaabparts.com nog eens het onderdeel opgezocht. Dit levert alleen op dat het klepje ook zat op het secondary air systeem. Maar dat heeft een turbo nooit gehad…
Tot dat ik het elektrische schema zag van de airco (MCC). Daar zat een klep #581 die ik niet kon plaatsen. Deze wordt geschakeld middels een microswitch (#580)… wacht!… deze kon ik eerder ook al niet plaatsen waarom deze daar zat, aan de bedoening van de airblend klep van het kachelhuis.
Wat blijkt nu, voor Saabs geleverd in ‘hot-climate markets’ (Mijn Saab is in 1998 geimporteerd vanuit Oman door de eerste eigenaar. Ik vermoed dat de 1e eigenaar in Oman voor de Shell heeft gewerkt en de auto heeft meegenomen naar Nederland) is de condensor dikker (20 ipv 16mm, daar kwam ik al achter toen ik deze heb vervangen ivm een lek) en deze heeft dus ook de microswitch zodat als je de kachel op maximaal koud hebt staan, dat een solenoid klep een shut-off klep bediend om zo de kachelradiateur af te sluiten. Maar deze klep zit er niet meer. Ik vermoed dat deze heeft gelekt en dat er normale slangen zijn gemonteerd.
Ik ga nog even met de multimeter checken op de solenoid inderdaad schakelt als ik de kachel op maximaal koud zet.