De laatste maanden van het vorige jaar me verder verdiept in de beschikbaarheid en prijzen van een nieuwe, gereviseerde of 2de hands stuurhuis.
Een belangrijk ding waar ik al snel achter kwam is de maat van de hydraulische aansluitingen, die is bij Saab M16 en bij de soortgelijke stuurhuizen voor Opel en Daewoo M14. Regelmatig vermeld de aanbieder vrolijk het Saab partno. (5057435), terwijl het een versie is met een Opel/Daewoo aansluiting van M14.
Van een interessante E-bay aanbieder uit Amerika die gereviseerde units (en zonder exchange deposit) voor USD 180 aanbood, maar waar na verder uitzoeken ook nog eens USD 200 voor verzenden en invoerrechten erbij kwam (en dat voordat Trump zijn Tariff oorlog had ingezet), via een gereviseerde unit uit Polen voor EUR 200, maar dat na mijn vraag toch uiteindelijk een M14 uitvoering bleek te zijn, heb ik uiteindelijk in toch maar gekozen voor een 2de handse unit voor 6 tientjes bij Aero World Germany. Mijn ervaring is dat ze meestal een aanzienlijk lagere prijs vragen voor gebruikte onderdelen dan de bekende Nederlandse Saab-onderdeel-leveranciers. Ik heb ook nog zitten nadenken om misschien gelijk het linker bevestigingsrubber te vervangen door een stuurbrace en het rechter door een PU uitvoering, maar uiteindelijk toch maar besloten om alles stock te houden.
De unit eerst goed schoongemaakt en de roest met RX-5 en RX-10 aangepakt.
En omdat de aanpak een ouderwetse guerillasleutelweekend voor de deur zou worden, het weer goed in de gaten gehouden en het laatste weekend van maart was het zover.
Met de uitgeprinte WIS-instructie in de hand, kon ik aan de slag, zie
https://saabwisonline.com/9-3-9400/2001 ... g-gear-lhd
Eerst het stuur fixeren in de rechtuit stand zodat de klokveer niet beschadigd kan worden.
Toen zat de oude unit er nog in
De moeilijk bereikbare rechterkant waar de rembekrachtiging en de koppelingscilinder in de weg zitten.
De hydraulische olie helemaal leegzuigen uit het vaatje.
Zoals al door Werner aangekondigd, de rechterkant geeft de nodige uitdagingen om de hydraulische connecties en de bout en moeren van de bevestigingsklem los te krijgen. Uiteindelijk voor de onderste moeren de niet geheel verantwoordelijke manier van een ringsleutel als extra verlengstuk op een doppen ratel te zetten gebruikt. Ik kon de ratel daarna wel in de vuilnisbak gooien, het mechaniek had iets te veel kracht gezien!
Ook moet je de hydraulische aanvoerleiding (27) aan beide kanten loshalen, maar er is geen ruimte om de banjobout (27B) los te krijgen als de unit nog in de bevestigingsbeugels zit (de Saab engineers hebben daar een speciale tool voor ontwikkeld) dus eerst maar de leiding bij 28 losgemaakt en dan als het hele stuurhuis los is, pas de banjobout losmaken als de unit nog in de auto zit.
De oude (boven) en nieuwe (onder) unit broederlijk bij elkaar.
De oude unit met de duidelijk zichtbare interne lekkage
Einde van de zaterdag voor de vervangende unit er weer inging. De vervangende unit via de linkerkant erin wurmelen was niet makkelijk. Zelfs zonder stuurhuis is de beschikbare ruimte aan de rechterkant beperkt.
Zonder dat ik het in de gaten had was dit Italiaans paardje ook even in onze straat belandt. Het beviel denk ik niet, want daarna nooit meer terug gezien.
De hele zondag gebruikt om alles weer mechanisch en hydraulisch aan te sluiten. Het plaatsen van de leiding op de vervangende unit moet je dus ook al doen als het stuurhuis nog niet vast in de auto zit, maar wel zodanig dat de leiding na bevestiging van het stuurhuis op de correcte plek zit langs de rembekrachtiging en niet te veel ophoog (want anders kan de motorkap niet meer dicht) en het liefst dit allemaal in 1 keer goed, om een goede afdichting van 27A te behouden. Ook het vastmaken van de bout en moeren van de rechter bevestigingsbeugel was weer een hele tour
Maar we zijn nu een maand verder en het stuurhuis functioneert zonder gekraak en zonder lekkage, dus so far so good.
Maar daarmee was mijn gesleutel helaas nog niet gedaan.
Tijdens de APK in December was er door mijn garage geconstateerd dat de rechter voorschokbreker een licht spoor van lekkage vertoonde. Dat was wel vreemd, want ik had 3 jaar geleden de voorkant voorzien van nieuwe schokbrekers van Sachs, volgens mij toch wel een A-merk.
Ik wist wat voor bom werk het was om de schokdemper in de de veerpoot te vervangen (en om de veerpoot los van de auto te krijgen, dus was mijn plan om het voorlopig in de gaten te houden en ergens als het beter weer zou worden hiervoor een weekend in te plannen. Maar net nadat ik het stuurhuis had geplaatst, bleef soms de rechter voorophanging natrillen als ik op de snelweg over slecht wegdek reed bij 100 km/uur. Maar al snel ontstond het natrillen bij steeds lagere snelheden, dus ik moest toch echt wel weer aan de bak.
Dus uiteindelijk op de dinsdag voor de zondag dat de Randstad lenterit van de Saab Club van start zou gaan, besloten dat ik de klus niet langer kon uitstellen en dat ik de schokdemper voor de rit vervangen wou hebben. Dus uiteiendelijke heb ik de dinsdag- en woensdagavond gebruikt om alles te demonteren en de donderdagavond gebruikt om alles weer te monteren. Het werden wel avonden van 7 tot 11 uur.
De status aan het einde van de dinsdag.
De fuseekogel had ik dinsdag al losgekregen, maar die moer is altijd een geklooi. Er is te weinig ruimte om de moer in 1 keer helemaal te lossen en weg te halen zolang de fuseekogel nog vast in het conische gedeelte van de veerpoot zit, dus moet je de fuseekogel wel uit het conische gedeelte lossen om ruimte te krijgen om de moer verder los te draaien en weg te halen, maar dan gaat de fuseekogel meedraaien in de draagarm, zodat je de moer niet verder loskrijgt. Uiteindelijk met een paar slagen touw ertussen om wat frictie te krijgen, lukte het wel.
Tussentijdse status tijdens de woendag.
De veerpoot is los om gedemonteerd te worden.
Alle smurrie van de weg die door de lekkende olie is blijven plakken.
Bij het eruithalen van de schokdemper uit de veerpoot bleef er ook een hele laag olie achter in het binnenste van de veerpoot, de schokbreker was echt helemaal op.
Het loshalen van de moer in het toplager is ook altijd zo’n dingetje. Uiteindelijk is het gelukt met een M22-dop aan de bovenkant en een griptang (met schuurpapier ertussen) op de schokbrekerstang te zetten.
Het opbouwen en bevestigen van de veerpoot op donderdag verliep zonder grote problemen, en omdat ik zo gefocussed was om het in 1 keer af te krijgen ben ik vergeten om ook paar 1 foto te maken. Bij de proefrit (om twaalf uur ‘s nachts!) kon ik weer makkelijk met 130 km/uur met een heerlijk veercomfort over de snelweg sjezen.
En daarna heb ik natuurlijk de auto nog laten uitlijnen, dat stuurt toch wel weer wat lekkerder.