Stuurhuis met ouderdomskwaaltje - Gesleutel en nog meer gesleutel

1993-2002
Marcel-S
Geregistreerd lid

Stuurhuis met ouderdomskwaaltje - Gesleutel en nog meer gesleutel

Bericht door Marcel-S » do 21 dec, 2023 22:41

Al een tijdje hoor ik een kraakje tijdens het sturen bij het inparkeren.

Een eerste vluchtige inspectie van de voorwielophanging en de stuurinrichting gaf geen indicatie waar het geluid vandaar zou kunnen komen, maar na recentelijk wat verder op onderzoek uit te zijn geweest lijkt het te komen vanuit het stuurhuis zelf.

Als je naar links of rechts stuurt dan lijken de 2 bouten (19) waar de stuurstangen met het stuurhuis verbonden zijn af en toe wat naar boven te torderen ten opzichte van de het stuurhuis zelf, alsof er ergens speling zit tussen de bewegende cilinder waar deze bouten ingedraaid zijn en de buitenkant van het stuurhuis wat vast op de bulkhead bevestigd is. Ook is de rubberbalg (4) een beetje vochtig met hydraulische olie. Dus ergens gaat er wat niet helemaal goed binnenin het stuurhuis. De kilometerstand is 255K.

Voor jullie verdere informatie, ik heb geen speling geconstateerd tussen de rubberen bevestigingen (25 en 26) van het stuurhuis en de bulkhead, en ook niet tussen de lagers van de stuurstangen (15) en de bouten (19).

Afbeelding

Tijdens de recente APK vond de keurmeester dit geen reden tot afkeur of vermelden als reparatieadvies, ook merk ik geen vaagheid in het stuurgedrag. Maar de arthrose in mijn stuurhuis zal in de loop van de tijd toch eerder meer dan minder worden, dus leek het me goed om alvast wat research te doen.

Als ik in de WIS kijk lijkt het (de)monteren van het stuurhuis een uitvoerbare klus te zijn, en kan je alles vanaf de bovenkant uitvoeren zonder dat je een brug nodig hebt. Als je ook gelijk de stuurstangen vervangt, dan is het wel wat meer werk.

Gereviseerde stuurhuizen zijn via de bekende Nederlandse (Saab)leveranciers beschikbaar, maar kosten wel tussen de EUR 500-600.
Ongereviseerde stuurhuizen zijn goedkoper (EUR 100-200) maar deze optie heeft niet mijn voorkeur.

Als leuk projectje zat ik ook te denken over het eventueel zelf reviseren van het stuurhuis, maar daar kan ik heel weinig op het internet over vinden. Zelfs een exploded view van een Saab /GM / Saginaw stuurhuis voor een OG 9-3 kan ik niet vinden, laat staan een leuk Youtube filmpje .

Dus de vraag aan mijn medeforummers, wie herkent of heeft ervaring gehad met het bovenstaande probleem, hoe heb je dit aangepakt en wie heeft er eventueel ervaring met het zelf reviseren van een stuurhuis of heeft hier een goed maar niet al te duur adresje voor?

Alle suggesties, etc . zijn welkom, dus leef je uit tijdens de kerstperiode :xmassnow:

Met viendelijke groeten,
Marcel

Bungy123
Geregistreerd lid

Re: Stuurhuis met ouderdomskwaaltje

Bericht door Bungy123 » vr 22 dec, 2023 0:00

Kan zomaar zijn dat het versleten rubbers van de spoorstangen zijn, waar je bouten 19 doorheen gaan.
Die rubbers slijten en pas onder belasting met sturen is dat beter merkbaar.
Trillen etc. is dan ook wel merkbaar op een gegeven moment. Nergens echt te zien of te voelen, maar na vervanging van die spoorstangen rijdt het weer strak.
Bepaalde speling is ook nog geen APK afkeur.

Die rubbers moeten enigszins met een bolling uit de bus steken waar ze in zitten. Zijn ze plat tegen of in de spoorstang, dan is het kwestie van vervangen.
Rubbers zijn niet echt los verkrijgbaar, dus spoorstangen vervangen (en auto uitlijnen daarna).
Haal die bouten 19 er maar eens uit, dan kun je het veel beter zien.
Nieuwe spoorstangen heb ik eventueel wel op voorraad (want moet ze regelmatig bij diverse 9-3's vervangen).
Kosten overigens niet de hele wereld.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » vr 22 dec, 2023 2:44

Die rubbers kan je gewoon los krijgen, zie bijv. MOOG OP-SB-8982. Echter 9 van de 10 keer zit de hele boel vastgeroest waardoor er weinig eer of winst te behalen is versus de complete spoorstaaf vervangen, aangezien deze zoals je zegt niet de hele wereld kosten en vervolgens werkt alles weer als een zonnetje. Dus dat is vrijwel altijd “the way to go”.

Bungy123
Geregistreerd lid

Bericht door Bungy123 » vr 22 dec, 2023 9:45

Ah, ik heb eigenlijk nooit zover gezocht. Ik vervang eigenlijk altijd meteen de spoorstangen.. Zijn ze ook weer lekker vers en fris.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » vr 22 dec, 2023 9:57

Marcel-S
Geregistreerd lid

Bericht door Marcel-S » vr 22 dec, 2023 10:00

Heren,

Bedankt voor jullie reactie. Ik zal dan maar eerst nog eens goed de verbinding met de spoorstangen controleren en die eventueel eerst vervangen.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 22 dec, 2023 10:05

wat Bungy al aangeeft: ze kraken alleen onder spanning. En is visueel amper te zien.
In de buurt zitten meer vervangingsdelen. Trouwens: je vloeistof wel op pijl?

Marcel-S
Geregistreerd lid

Bericht door Marcel-S » vr 22 dec, 2023 10:32

ReinO schreef:
vr 22 dec, 2023 10:05
wat Bungy al aangeeft: ze kraken alleen onder spanning. En is visueel amper te zien.
In de buurt zitten meer vervangingsdelen. Trouwens: je vloeistof wel op pijl?
Vloeistofniveau is op peil

Marcel-S
Geregistreerd lid

Bericht door Marcel-S » za 07 sep, 2024 21:33

Naar aanleiding van de bovernstaande reacties heb ik een tijdje terug allebei de stuurstangen geheel vervangen.

Tijdens het loshalen van de stuurstangen op het stuurhuis, kwam er best wel wat oude olie uit de twee gaten van de rubberen balg lopen. Omdat het hydraulische voorraadpotje gewoon op niveau blijft is mijn verwachting dat die olie eerder een ophoping is geweest van het jarenlang toch doorzweten of licht lekken op de seals, dan dat er nu een serieuze lekkage in het stuurhuis is.

Maar het vervangen van de stuurstangen heeft helaas niet geholpen, de kraak er is nog steeds, dus het stuurhuis zal toch binnenkort vervangen moeten gaan worden.

Afbeelding
(voordat er iemand met oog voor detail mocht reageren, maar nadat de foto is genomen zijn de bouten wel aangehaald hoor :lol: )

Dus een beetje op internet rondgekeken wat er te koop is en via de bekende leveranciers van Saabonderdelen kom je op 500-600 euro uit voor een gereviseerde unit en via de algemene auto-onderdelensites kom je op 350-400 euro. En de rompslomp van het weer terugsturen van het oude onderdeel voor de teruggave van het extra statiegeld (100-200 euro).

Ook naar gebruikte stuurhuizen gekeken en er zijn er vele te koop vanaf 50 tot 200 euro met dezelfde kilometerstanden (250-300K) als wat mijn auto heeft gelopen.
Ik heb er geen moeite mee om een gokje te wagen met een niet al te dure gebruikte unit maar dan wel liever met minder kilometers. Ik zag een interessant exemplaar uit een auto die maar 120K had gelopen, maar bij navraag over de echtheid van de opgegeven kilometerstand (123.456 km) bleek dit toch zoals ik vermoedde een foutief getal te zijn en was de echte kilometerstand onbekend.

Dus als iemand nog een gereviseerde unit of een gebruikte met niet te veel kilometers voor niet te veel in de aanbieding heeft, dan hoor ik het graag.

En als er iemand een tweedehands stuurbrace in de aanbieding heeft, dan kan ik dit mooi combineren bij plaatsen.

Alvast bedankt voor de reactie.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » ma 09 sep, 2024 9:04

heey
ik kan je vertellen dat het og stuurhuis vervangen geen lolletje is ; je kan het misschien wel lezen dat dat wel zo is maar ga er maar eens aanstaan
(ooit is hier geschreven op het forum dat een versnellingsbak veranderen maar 2,1/2 uur is, maar ze hebben het nooit willen doen voor mij )

stuurhuis laten reviseren is nog steeds de beste optie in mijn oogpunt (ik weet waar dat ik naar toe zou gaan )
google kan je daar zeker bij helpen en vindt je niks is goedkoper is nog steeds die 500 a 600 de beste optie

mvg werner

Marcel-S
Geregistreerd lid

Bericht door Marcel-S » di 10 sep, 2024 15:21

Werner,

Bedankt voor je (zoals altijd) wijze woorden en raad.

Dan ga ik me maar voorbereiden op een gereviseerde exchange. Ik zal t.z.t. wel een verslag op het forum zetten.

Groetjes,
Marcel

Marcel-S
Geregistreerd lid

Re: Stuurhuis met ouderdomskwaaltje - Gesleutel en nog meer gesleutel

Bericht door Marcel-S » zo 27 apr, 2025 0:34

De laatste maanden van het vorige jaar me verder verdiept in de beschikbaarheid en prijzen van een nieuwe, gereviseerde of 2de hands stuurhuis.

Een belangrijk ding waar ik al snel achter kwam is de maat van de hydraulische aansluitingen, die is bij Saab M16 en bij de soortgelijke stuurhuizen voor Opel en Daewoo M14. Regelmatig vermeld de aanbieder vrolijk het Saab partno. (5057435), terwijl het een versie is met een Opel/Daewoo aansluiting van M14.
Van een interessante E-bay aanbieder uit Amerika die gereviseerde units (en zonder exchange deposit) voor USD 180 aanbood, maar waar na verder uitzoeken ook nog eens USD 200 voor verzenden en invoerrechten erbij kwam (en dat voordat Trump zijn Tariff oorlog had ingezet), via een gereviseerde unit uit Polen voor EUR 200, maar dat na mijn vraag toch uiteindelijk een M14 uitvoering bleek te zijn, heb ik uiteindelijk in toch maar gekozen voor een 2de handse unit voor 6 tientjes bij Aero World Germany. Mijn ervaring is dat ze meestal een aanzienlijk lagere prijs vragen voor gebruikte onderdelen dan de bekende Nederlandse Saab-onderdeel-leveranciers. Ik heb ook nog zitten nadenken om misschien gelijk het linker bevestigingsrubber te vervangen door een stuurbrace en het rechter door een PU uitvoering, maar uiteindelijk toch maar besloten om alles stock te houden.

Afbeelding

De unit eerst goed schoongemaakt en de roest met RX-5 en RX-10 aangepakt.

En omdat de aanpak een ouderwetse guerillasleutelweekend voor de deur zou worden, het weer goed in de gaten gehouden en het laatste weekend van maart was het zover.
Met de uitgeprinte WIS-instructie in de hand, kon ik aan de slag, zie https://saabwisonline.com/9-3-9400/2001 ... g-gear-lhd

Afbeelding

Eerst het stuur fixeren in de rechtuit stand zodat de klokveer niet beschadigd kan worden.

Afbeelding

Toen zat de oude unit er nog in

Afbeelding

De moeilijk bereikbare rechterkant waar de rembekrachtiging en de koppelingscilinder in de weg zitten.

Afbeelding

De hydraulische olie helemaal leegzuigen uit het vaatje.

Afbeelding

Zoals al door Werner aangekondigd, de rechterkant geeft de nodige uitdagingen om de hydraulische connecties en de bout en moeren van de bevestigingsklem los te krijgen. Uiteindelijk voor de onderste moeren de niet geheel verantwoordelijke manier van een ringsleutel als extra verlengstuk op een doppen ratel te zetten gebruikt. Ik kon de ratel daarna wel in de vuilnisbak gooien, het mechaniek had iets te veel kracht gezien!

Afbeelding

Ook moet je de hydraulische aanvoerleiding (27) aan beide kanten loshalen, maar er is geen ruimte om de banjobout (27B) los te krijgen als de unit nog in de bevestigingsbeugels zit (de Saab engineers hebben daar een speciale tool voor ontwikkeld) dus eerst maar de leiding bij 28 losgemaakt en dan als het hele stuurhuis los is, pas de banjobout losmaken als de unit nog in de auto zit.

Afbeelding

De oude (boven) en nieuwe (onder) unit broederlijk bij elkaar.

Afbeelding

De oude unit met de duidelijk zichtbare interne lekkage

Afbeelding

Afbeelding

Einde van de zaterdag voor de vervangende unit er weer inging. De vervangende unit via de linkerkant erin wurmelen was niet makkelijk. Zelfs zonder stuurhuis is de beschikbare ruimte aan de rechterkant beperkt.

Afbeelding

Zonder dat ik het in de gaten had was dit Italiaans paardje ook even in onze straat belandt. Het beviel denk ik niet, want daarna nooit meer terug gezien.

De hele zondag gebruikt om alles weer mechanisch en hydraulisch aan te sluiten. Het plaatsen van de leiding op de vervangende unit moet je dus ook al doen als het stuurhuis nog niet vast in de auto zit, maar wel zodanig dat de leiding na bevestiging van het stuurhuis op de correcte plek zit langs de rembekrachtiging en niet te veel ophoog (want anders kan de motorkap niet meer dicht) en het liefst dit allemaal in 1 keer goed, om een goede afdichting van 27A te behouden. Ook het vastmaken van de bout en moeren van de rechter bevestigingsbeugel was weer een hele tour

Maar we zijn nu een maand verder en het stuurhuis functioneert zonder gekraak en zonder lekkage, dus so far so good.

Maar daarmee was mijn gesleutel helaas nog niet gedaan.

Tijdens de APK in December was er door mijn garage geconstateerd dat de rechter voorschokbreker een licht spoor van lekkage vertoonde. Dat was wel vreemd, want ik had 3 jaar geleden de voorkant voorzien van nieuwe schokbrekers van Sachs, volgens mij toch wel een A-merk.
Ik wist wat voor bom werk het was om de schokdemper in de de veerpoot te vervangen (en om de veerpoot los van de auto te krijgen, dus was mijn plan om het voorlopig in de gaten te houden en ergens als het beter weer zou worden hiervoor een weekend in te plannen. Maar net nadat ik het stuurhuis had geplaatst, bleef soms de rechter voorophanging natrillen als ik op de snelweg over slecht wegdek reed bij 100 km/uur. Maar al snel ontstond het natrillen bij steeds lagere snelheden, dus ik moest toch echt wel weer aan de bak.

Dus uiteindelijk op de dinsdag voor de zondag dat de Randstad lenterit van de Saab Club van start zou gaan, besloten dat ik de klus niet langer kon uitstellen en dat ik de schokdemper voor de rit vervangen wou hebben. Dus uiteiendelijke heb ik de dinsdag- en woensdagavond gebruikt om alles te demonteren en de donderdagavond gebruikt om alles weer te monteren. Het werden wel avonden van 7 tot 11 uur.

Afbeelding

De status aan het einde van de dinsdag.

De fuseekogel had ik dinsdag al losgekregen, maar die moer is altijd een geklooi. Er is te weinig ruimte om de moer in 1 keer helemaal te lossen en weg te halen zolang de fuseekogel nog vast in het conische gedeelte van de veerpoot zit, dus moet je de fuseekogel wel uit het conische gedeelte lossen om ruimte te krijgen om de moer verder los te draaien en weg te halen, maar dan gaat de fuseekogel meedraaien in de draagarm, zodat je de moer niet verder loskrijgt. Uiteindelijk met een paar slagen touw ertussen om wat frictie te krijgen, lukte het wel.

Afbeelding

Tussentijdse status tijdens de woendag.

Afbeelding

De veerpoot is los om gedemonteerd te worden.

Afbeelding

Alle smurrie van de weg die door de lekkende olie is blijven plakken.
Bij het eruithalen van de schokdemper uit de veerpoot bleef er ook een hele laag olie achter in het binnenste van de veerpoot, de schokbreker was echt helemaal op.

Afbeelding

Het loshalen van de moer in het toplager is ook altijd zo’n dingetje. Uiteindelijk is het gelukt met een M22-dop aan de bovenkant en een griptang (met schuurpapier ertussen) op de schokbrekerstang te zetten.

Het opbouwen en bevestigen van de veerpoot op donderdag verliep zonder grote problemen, en omdat ik zo gefocussed was om het in 1 keer af te krijgen ben ik vergeten om ook paar 1 foto te maken. Bij de proefrit (om twaalf uur ‘s nachts!) kon ik weer makkelijk met 130 km/uur met een heerlijk veercomfort over de snelweg sjezen.

En daarna heb ik natuurlijk de auto nog laten uitlijnen, dat stuurt toch wel weer wat lekkerder.

coppe218
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door coppe218 » di 29 apr, 2025 8:33

Hard gewerkt.

Sneepie
Geregistreerd lid

Bericht door Sneepie » vr 18 jul, 2025 13:14

Leuke verslaglegging!

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 18 jul, 2025 13:35

zie hem nu pas: dat stuurhuis vind ik wel een 4 sterren klus. Dus dikke (vette heet dat tegenwoordig?) complimenten.
Tip fuseekogel: boutje lossen en dan eerst die fusee los maken daarna kun je de hele moer er af draaien.

Plaats reactie