Hallo,
Onze 900NG van 1995 geeft een foutmelding op het dashboard: check engine oranje lampje.
Lees je hem uit dan is de foutmelding : batterijspanning laag.
Hij doet dit letterlijk tijdens het rijden, wanneer hij zou moeten opladen
Bovendien is de batterij vrij nieuw en start hij schitterend, ook bij dit koude weer...
Aan wat kan dit liggen?
Alternator (dynamo) niet meer voldoende?
Iemand een idee?
Vast bedankt
check engine signal : batterijspanning laag
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Re: check engine signal : batterijspanning laag
Mogelijke verdachten in volgorde van eenvoud/kosten op te lossen:
- retourcheckkabeltje/stekker (de losse dunne) op de dynamo maakt slecht contact;
mogelijke remedie 1: stekkertje eraf, contactspray op male-plug in de dynamo
mogelijke remedie 2: stekkertje vervangen door een nieuwe (uitgaande van slecht stekkertje of kabelbreuk direct aan de stekker)
mogelijke remedie 3: kabelbreuk verderop; met 2 man even doormeten terwijl een het gele draadje op verschillende plekken waar die heen loop heen en weer beweegt. als die test kabelbreuk bevestigd kun je een ander stuk draad aansolderen (met krimpkous op de overgang en een nieuw stekkertje monteren.
- spanningsregelaar
mogelijke remedie 1: als alleen de koolborstels versleten zijn, kun je deze los kopen en zelf aansolderen
mogelijke remedie 2: als de electronica stuk is kun je ook de complete unit vervangen (ongeveer € 15,- in mijn herinnering), nieuwe koolborstels zitten daar al in.
Inspecteer de dubbele cilindrische rotor op slijtage van de sleepcontacten. Als er diepe sporen moet die ook vervangen. Daarvoor moet de accu er helaas uit en geopend. Dat is wel weer een klus waarbij een pers nodig kan zijn.
Gehele dynamo vervangen is ook een optie die tijd spaart, maar dat kost veel meer. Haast is duurder dus. En een paar rechterhanden spaart pecunia, zoals dit wel vaker het geval is.
- retourcheckkabeltje/stekker (de losse dunne) op de dynamo maakt slecht contact;
mogelijke remedie 1: stekkertje eraf, contactspray op male-plug in de dynamo
mogelijke remedie 2: stekkertje vervangen door een nieuwe (uitgaande van slecht stekkertje of kabelbreuk direct aan de stekker)
mogelijke remedie 3: kabelbreuk verderop; met 2 man even doormeten terwijl een het gele draadje op verschillende plekken waar die heen loop heen en weer beweegt. als die test kabelbreuk bevestigd kun je een ander stuk draad aansolderen (met krimpkous op de overgang en een nieuw stekkertje monteren.
- spanningsregelaar
mogelijke remedie 1: als alleen de koolborstels versleten zijn, kun je deze los kopen en zelf aansolderen
mogelijke remedie 2: als de electronica stuk is kun je ook de complete unit vervangen (ongeveer € 15,- in mijn herinnering), nieuwe koolborstels zitten daar al in.
Inspecteer de dubbele cilindrische rotor op slijtage van de sleepcontacten. Als er diepe sporen moet die ook vervangen. Daarvoor moet de accu er helaas uit en geopend. Dat is wel weer een klus waarbij een pers nodig kan zijn.
Gehele dynamo vervangen is ook een optie die tijd spaart, maar dat kost veel meer. Haast is duurder dus. En een paar rechterhanden spaart pecunia, zoals dit wel vaker het geval is.
-
stevanom
- Donateur

Re: check engine signal : batterijspanning laag
[]
Hey Steve, dus als ik het goed begrijp ligt het aan de bedrading van de dynamo (dunne draadje) of aan de dynamo zelf... Weet je toevallig of de dynamo van een latere 9.3 past?
Hey Steve, dus als ik het goed begrijp ligt het aan de bedrading van de dynamo (dunne draadje) of aan de dynamo zelf... Weet je toevallig of de dynamo van een latere 9.3 past?
Reden: Onnodige quote verwijderd
-
stevanom
- Donateur

Re: check engine signal : batterijspanning laag
de alternator is niet echt op de handigste plaats te vinden. Tips voor uit- en inbouwen?
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Re: check engine signal : batterijspanning laag
De dynamo van een 9-3NG (2003-2012) past niet. Wel dynamo's van de 9-3OG 1998-2003 en ook uit de 9-5OG 1998-2010 passen fysiek. Je kunt gelijk een wat sterkere monteren dan.stevanom schreef: ↑di 28 nov, 2023 20:00Hey Steve, dus als ik het goed begrijp ligt het aan de bedrading van de dynamo (dunne draadje) of aan de dynamo zelf... Weet je toevallig of de dynamo van een latere 9.3 past?
Uitbouwen:
- los de grote moer van de motorsteun aan de bijrijderskant, en neem hem weg
- los de bevestiging van de beugel aan de achterste motorsteun
- krik heb blok van onder lichtjes op zodat wat omhoog komt aan de bijrijders kant
- neem de stabilisatorstang tussen de veerpoten weg
- los de electrisch aansluitingen van de dynamo
- draai de inbusbouten van de dynamo eruit (NB: gebruik een half uur van tevoren kruipolie uit een spuitbus en herhaal dit nog eens een minuut voor je poogt de bouten los te draaien. Vooral de onderste vraagt geduld.)
- til de dynamo achter het blok langs omhoog en weg (NB: enig draaien en roteren kan noodzakelijk zijn om hem ertussendoor te krijgen, mogelijk zelfs het blok nog verder opkrikken om meer ruimte te maken