kunststof kapjes aan de zijkant van de voorstoelen

1993-2002
Plaats reactie
JvD
Geregistreerd lid

kunststof kapjes aan de zijkant van de voorstoelen

Bericht door JvD » vr 10 feb, 2023 10:03

De kunststof kapjes aan de zijkant van de voorstoelen van mijn 5d Anniversary hebben wat makken en zitten niet geheel goed vast vanwege een bekend probleem dat de vestigingspunten zijn afgebroken. Lijmen van het achtergebleven deel heeft geen nut van PP laat zich niet lijmen.

Het gaat in dit geval om het voorste punt wat met een zelftapper onderaan de stoel bevestigd zit.

Ik heb stoelen met elektrisch bediening en nieuwe kapjes zijn niet meer beschikbaar. Bovendien is de bevestiging een zwak punt bij de kapjes aangezien er bij in/uistappen nog wel een druk op komt.

Is er iemand die hier ooit een modificatie op heeft gemaakt zodat de bevestiging weer lang goed blijft?

Afbeelding

DV 9-3
Donateur
Donateur

Re: kunststof kapjes aan de zijkant van de voorstoelen

Bericht door DV 9-3 » vr 10 feb, 2023 10:24

Ja, ik heb ooit ergens een filmpje gezien dat iemand een koperen buisje met dicht gesoldeerd uiteinde bevestigt aan de stoelkap. Het messing dopje aan het uiteinde van dat pijpje ging de schroef in waarmee de kap vast werd gezet. Was erg stevig en eenvoudig te doen. Hoe het buisje vastgemaakt werd aan de kap weet ik niet meer... Waar ik dit zag weet ik helaas ook niet meer.

JvD
Geregistreerd lid

Bericht door JvD » vr 10 feb, 2023 21:00

[]

Voor het vestigingspunt aan de zijkant in het midden van de kap, heb ik een grote dop (tafelpoot dop) gebruikt en deze over de kunststof bus gezet waarin de schroef gaat om de kap te bevestigen. In het midden van de dop een gaatje geboord waar de bevestiging-schroef doorheen gaat. Uiteraard een ring onder de schroef gedaan. De dop met epoxylijm op de kunststof bus vastgezet. Overigens wel de kunststof bus een stukje van ongeveer 5 mm ingekort omdat anders de kap te ver van de stoel komt te zitten waardoor weer een lelijke opening blijft.

Ik zal morgen proberen een foto te maken hiervan.

Waar ik nog geen goede oplossing voor heb is het voorste bevestigingspunt van de kap. Het dunne strookje kunststof wat met een parker aan het frame is bevestigd. Hier komt druk op te staan op het moment dat iemand uitstapt en zijn/haar hand op de rand van de stoel zet.
Reden: Onnodige quote verwijderd

JvD
Geregistreerd lid

Bericht door JvD » za 18 feb, 2023 21:42

DV 9-3 schreef:
vr 10 feb, 2023 10:24
Ja, ik heb ooit ergens een filmpje gezien dat iemand een koperen buisje met dicht gesoldeerd uiteinde bevestigt aan de stoelkap. Het messing dopje aan het uiteinde van dat pijpje ging de schroef in waarmee de kap vast werd gezet. Was erg stevig en eenvoudig te doen. Hoe het buisje vastgemaakt werd aan de kap weet ik niet meer... Waar ik dit zag weet ik helaas ook niet meer.
Nog even foto's van de stoelkap bevestiging:
Foto 2:

Meest rechtse omcirceling, bevestiging was uitgescheurd Ik heb een kunststof insert dop gebruikt en om het bevestigingspunt heel gezet, vastgelijmd met 2K epoxy. Wel een klein stukje van ongeveer 5 mm het bevestigingspunt ingekort omdat hij anders te ver van de stoel af blijft staan.

Het middelste bevestigingspunt op de foto schuift om het haakje aan het frame van de stoel en is geheel afgebroken. Hiervoor heb ik nog geen oplossing

Het linkse bevestigingspunt is waar de kap aan de voorkant van het frame van de stoel zit bevestigd en is afgebroken. Ook hiervoor nog geen oplossing

Ik ga voor beide nog onbekende bevestigingspunten waarschijnlijk iets in Polypropylene maken om het op de oude punten te kunnen lassen.

Afbeelding

Afbeelding

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » di 21 feb, 2023 13:09

Lego of iets van ABS oplossen in MEK (methylethylketon) daarmee las/plak je de boel mee aan elkaar voordeel lego je kan veel kleuren maken

JvD
Geregistreerd lid

Bericht door JvD » zo 26 feb, 2023 21:16

beekemm schreef:
di 21 feb, 2023 13:09
Lego of iets van ABS oplossen in MEK (methylethylketon) daarmee las/plak je de boel mee aan elkaar voordeel lego je kan veel kleuren maken
Ik zal nog eens checken maar veel kunststof auto onderdelen zijn van PP (Polypropyleen) Dat Lego van ABS is gemaakt kan wel kloppen maar ik ga toch voor het zelfde materiaal als waarvan de kappen zijn gemaakt en ga dan nieuwe delen aanbrengen dmv lassen om zo ook iets stevigers dan origineel te construeren.

Stefan W
Geregistreerd lid

Bericht door Stefan W » do 13 feb, 2025 11:10

Goedendag,

De stoelkap van mijn Saab lag er ook ineens naast, zie foto's zo heb ik de kap gerepareerd;
het afgebroken oog linksvoor onder is gefixt met enkel een soldeerbout; de middelste steun met een ijzerdaadje (en daarna ook met de soldeerbout); ging erg makkelijk!

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie