Antenneprobleem

1993-2002
Plaats reactie
Jeebee
Geregistreerd lid

Antenneprobleem

Bericht door Jeebee » wo 18 jan, 2023 23:52

Allen,

Ik heb al veel berichten gelezen over problemen met electrische antennes. Mijn probleem is als volgt.

Na het vervangen van de spriet inclusief de witte strip werkt mijn electrische antenne weer bijna naar behoren. Enige probleem is nog dat het laatste (onderste) deel van de antenne niet mee naar binnen schuift. Als ik tijdens het elektrisch intrekken van de antenne op de bovenkant van de antenne druk dan wordt dit deel wel volledig automatisch mee ingetrokken. Ik heb de spriet destijds vervangen door de antennemotor te demonteren.

Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Alvast bedankt!

Groet,
Jelmer

Carroda
Geregistreerd lid

Re: Antenneprobleem

Bericht door Carroda » do 19 jan, 2023 13:46

Klinkt alsof de spriet net te zwaar loopt voor die slipperclutch (koppelbegrenzer, of hoe ze dat ding ook noemen) van de motor.
Maar als de spriet nieuw is, lijkt me dit dan eerder een probleem van die koppeling, niet van de spriet zelf.

De Roest
Geregistreerd lid

Bericht door De Roest » do 19 jan, 2023 18:00

Herkenbaar probleem.... Ik zat eraan te denken om gewoon eens WD40 er tussen te spuiten. Wellicht zit er ergens gewoon wat vuil. Maar wellicht heeft iemand een betere oplossing....

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » do 19 jan, 2023 18:01

Los halen schoonmaken en nieuwe vaseline erin

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » do 19 jan, 2023 18:03

Heb je de boel open gehad, deksel van motor eraf? Vaak blijft er nog een restant (gebroken witte kartelriem) van de vorige antenne achter.

Jeebee
Geregistreerd lid

Bericht door Jeebee » do 19 jan, 2023 23:26

Dank, allen! Ik zal als eerste stap de motor weer eens openhalen en alles opnieuw doorsmeren. Er is in ieder geval geen oud deel van de witte strip achtergebleven. Wordt vervolgd...

sonettje
Geregistreerd lid

Bericht door sonettje » vr 20 jan, 2023 12:49

Ik had hetzelfde probleempje met mijn 9-3 SE '02.

Bij mij was het echter het bovenste (dunste) deeltje van de antenne dat niet goed inschoof. (9 keer op 10 wel volledig erin en 1 keer op 10 niet!)

Als dat fijnste deeltje van bovenaan niet goed inschoof sprong ik na afzetten radio snel uit auto om terwijl de antennemotor nog werkte het laatste stukje met de hand te helpen en dan ging ie er telkens volledig in.

Ik heb niets gedemonteerd maar gewoon WD40 op het bovenste stukje gespoten en beetje gepolished en nu gaat ook dat bovenste stukje elke keer mee in de schacht. Opgelost dus.

Wat ik nu ook doe om het ding goed gesmeerd te houden is altijd met radio aan rijden zodat de antenne elke dag naar buiten en weer naar binnen moet komen zodat de smering geoefend blijft. Werkt telkens prima!

Succes!
Bruno

De Roest
Geregistreerd lid

Bericht door De Roest » za 21 jan, 2023 1:45

Ha Bruno, dan ga ik morgen ook maar eens met de WD40 aan de slag. Dank voor het delen. Grappig dat Iedereen dezelfde klacht/ervaring heeft en ik dus ook snel maar buiten loop om de antenne aan het einde te helpen...

Jeebee
Geregistreerd lid

Bericht door Jeebee » zo 12 feb, 2023 22:34

Veel dank allemaal! Ik ga aan de slag met de aangedragen oplossingen.

Carel_F
Geregistreerd lid

Bericht door Carel_F » ma 13 feb, 2023 8:57

WD40 hielp bij mij ook prima. Zeker als de auto in het voorjaar weer uit de winterslaap wordt gehaald.

De Roest
Geregistreerd lid

Bericht door De Roest » di 21 mar, 2023 21:09

WD40 hier ook een succes

Dominique montfort
Geregistreerd lid

Bericht door Dominique montfort » wo 22 mei, 2024 15:34

Om niet weer een nieuw antenne topic aan te maken borduur ik hier even in voort. Is het mogelijk voor de zuinige en vlijtige knutselaar het gebroken stukje tandriem eraf te halen en hier het andere stuk weer in te maken?
Afbeelding

Afbeelding

Dominique montfort
Geregistreerd lid

Bericht door Dominique montfort » wo 22 mei, 2024 20:00

Heb het als volgt gedaan. Nylon stukje recht aan de antenne afgeknipt. Heet gestookt en met fijn boortje opgehaald. Ook met een ijzerdraad leeg geplukt. Dat ging best goed. Toen het nieuwe eindje in de hete tip gedrukt en op die manier min of meer versmolten. Zit goed vast.
Ik zal jullie laten weten of het werkt.
Afbeelding

BolletjeAppie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door BolletjeAppie » wo 22 mei, 2024 22:56

Dominique montfort schreef:
wo 22 mei, 2024 15:34
Om niet weer een nieuw antenne topic aan te maken borduur ik hier even in voort. Is het mogelijk voor de zuinige en vlijtige knutselaar het gebroken stukje tandriem eraf te halen en hier het andere stuk weer in te maken?
Bedoel je de tandriem van de antennespriet? Deze kunnen vervangen worden door een complete antennemast (RendCarParts nr RD5035944A).

Dominique montfort
Geregistreerd lid

Bericht door Dominique montfort » wo 22 mei, 2024 23:14

Ja die bedoel ik. Kost niet veel zie ik maar deze fix werkt voorlopig. Bij mij was wel maar een kort stukje afgebroken. Ik denk dat je anders snel koord te kort hebt.

Plaats reactie