Andere ECU / VIN nummer.
-
bbep
- Geregistreerd lid
Andere ECU / VIN nummer.
Dit is waarschijnlijk al veel vaker besproken, maar ik ben het in de loop der jaren vergeten. Als je in een t5 de originele ECU omwisselt voor een Stage 1 ECU, dan start de auto vaak niet meer. Wat moest je dan ook al weer doen? Met de OBD het VIN nummer van de ECU veranderen of was er een ander trucje voor? Ik weet nog wel dat er ook Stage 1 ECU’s waren waarmee je wel meteen kon starten. Er is vast wel iemand hier die het precies weet!
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Re: Andere ECU / VIN nummer.
VSS moet uitgeprogrammeerd zijn bij T5.
-
bbep
- Geregistreerd lid
Hartelijk dank! Dat moet het zijn, de Stage 1 komt uit Litouwen!
-
evo
- Donateur (2x)

...?
Heb je daar meer vertrouwen in dan ene die hier van het forum komt?
Puur nieuwsgierig hoor. Ik probeer te snappen hoe mensen denken...
Heb je daar meer vertrouwen in dan ene die hier van het forum komt?
Puur nieuwsgierig hoor. Ik probeer te snappen hoe mensen denken...
-
werli
- Donateur (2x)

heey
die vriendelijke lt'er zal natuurlijk wel uitgelegd hebben dat indien je nu maar 154 pk hebt er nog een 3weg klep komt bij kijken en dat je die klep best neemt van een T7
ook voor die T7 klep dien je een aanpassing te doen in de ecu
en is je immo code en of vss niet geregeld dat je die dient aan te melden met een tech2
mvg werner
die vriendelijke lt'er zal natuurlijk wel uitgelegd hebben dat indien je nu maar 154 pk hebt er nog een 3weg klep komt bij kijken en dat je die klep best neemt van een T7
ook voor die T7 klep dien je een aanpassing te doen in de ecu
en is je immo code en of vss niet geregeld dat je die dient aan te melden met een tech2
mvg werner
-
bbep
- Geregistreerd lid
Hartelijk dank voor de reacties. Ik heb al zeker 20 Saab 9-3 lpt’s gehad en de meeste zelf getuned. Maar ik heb altijd ecu’s gebruikt van Maptun, Speedparts, Abbott enz. Die koop ik op Ebay, Marktplaats enz. Net waar er een leuke voor een goede prijs langskomt. 10 jaar geleden had ik een donkerblauwe 9-3 coupe met BSR uitlaat van voor tot achter, TD04, enz., die had meer dan 3.0 bar turbodruk. Wat een monster was dat, die had ik nooit weg moeten doen.
-
evo
- Donateur (2x)

Oh, dan snap ik em. Super leuk om zelf dingen te doen. Maar...TD04 met drie bar turbodruk
Bedoel je niet een 3bar MAP sensor
Want anders wil ik die TD04 wel eens zien... en dan niet het stuk metaal, maar de compressormap die daarbij hoort.
Bedoel je niet een 3bar MAP sensor
Want anders wil ik die TD04 wel eens zien... en dan niet het stuk metaal, maar de compressormap die daarbij hoort.
-
bbep
- Geregistreerd lid
Mijn eerste Saab 9-3 lpt was een donkerblauwe (ambassador blue) coupé uit 2000, die heb ik ook het langst gehad en het meest aan gesleuteld. Op de plaats van de asbak had ik een Speedparts turbodrukmeter met een schaal tot 1.5 bar druk ingebouwd. Maar de druk kwam niet boven de 0.0! Bleek dat de klep in de turbo afgebroken was, die vond ik later bij het verwisselen van de uitlaat terug in de uitlaat. Van een forumlid heb ik toen een kapotte turbo gekregen en het turbohuis op die van mijn turbo gezet. En eindelijk had ik voor het eerst ook een echte turbo! 0,4 bar, dat lijkt weinig en is natuurlijk origineel voor een lpt, maar dat scheelde meteen een hele boel, een heel klein duwtje in je rug bij het optrekken. Aan die auto heb ik door de jaren heen veel aan gedaan, rvs BSR van voor naar achter, TD04 pasgemaakt, alle slangen aangepast, t7 APC klep en t7 intercooler erop, enz.
Van 0,4 naar 1,1 bar. Toen heb ik op het Engelse Saabforum een ECU gekocht, geen idee wat het was, ik dacht van Speedparts. En die was geweldig, mijn metertje van 1,5 bar was te weinig, de naald liep eruit. Toen een 2,5 bar turbodrukmeter erin gezet en daar had ik net genoeg aan, maar soms had ik het idee dat als het koeler was, dat dan de 2,5 nog te weinig was. In ieder geval een geweldige ervaring. Helaas gokte ik in die tijd teveel en had ik 1000 euro verloren die ik niet had en moest ik het ietseustiger aan doen. Toen heb ik de auto aan Tanisha gegeven en verder weet ik er niet wat er mee gebeurd is. Later had ik alles weer redelijk op de rit en een paar leuje auto’s gehad, maar ik blauwe coupé was echt een kanon. Mis ‘m nog iedere dag.
Van 0,4 naar 1,1 bar. Toen heb ik op het Engelse Saabforum een ECU gekocht, geen idee wat het was, ik dacht van Speedparts. En die was geweldig, mijn metertje van 1,5 bar was te weinig, de naald liep eruit. Toen een 2,5 bar turbodrukmeter erin gezet en daar had ik net genoeg aan, maar soms had ik het idee dat als het koeler was, dat dan de 2,5 nog te weinig was. In ieder geval een geweldige ervaring. Helaas gokte ik in die tijd teveel en had ik 1000 euro verloren die ik niet had en moest ik het ietseustiger aan doen. Toen heb ik de auto aan Tanisha gegeven en verder weet ik er niet wat er mee gebeurd is. Later had ik alles weer redelijk op de rit en een paar leuje auto’s gehad, maar ik blauwe coupé was echt een kanon. Mis ‘m nog iedere dag.
-
bbep
- Geregistreerd lid
Die TD04 was niet echt een 100% originele TD04. Ik had een paar versleten TD04’s gekocht en daarbij nieuwe lagers, schoepwielen en een kleine momentsleutel. Daar een mooie ‘nieuwe’ turbo van gemaakt en die was echt super!
-
bbep
- Geregistreerd lid
Niet echt wetenschappelijk onderbouwd en ik had toen ook niet veel te besteden, een beetje try or die. Of anders gezegd: bezigheidstherapie!
Weet iemand welke Tech2 ik het best kan kopen om de boel een beetje uit te lezen? Ik heb toen wel een OBD interface gehad, maar geen idee waar die is gebleven. Op internet zie ik OBD handscanners staan van 50 euro, maar kun je daarmee ook bijv. je VSS uitschakelen?
Weet iemand welke Tech2 ik het best kan kopen om de boel een beetje uit te lezen? Ik heb toen wel een OBD interface gehad, maar geen idee waar die is gebleven. Op internet zie ik OBD handscanners staan van 50 euro, maar kun je daarmee ook bijv. je VSS uitschakelen?
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Dat zal een kleine 40pk gescheeld hebben.bbep schreef: ↑do 15 dec, 2022 12:06.... Maar de druk kwam niet boven de 0.0! Bleek dat de klep in de turbo afgebroken was, die vond ik later bij het verwisselen van de uitlaat terug in de uitlaat. Van een forumlid heb ik toen een kapotte turbo gekregen en het turbohuis op die van mijn turbo gezet. En eindelijk had ik voor het eerst ook een echte turbo! 0,4 bar, dat lijkt weinig en is natuurlijk origineel voor een lpt, maar dat scheelde meteen een hele boel...
-
evo
- Donateur (2x)

Hey bbep,
Ik weet niet wat je hoe gemeten hebt, maar 2.5 bar flowen uit een TD04 kan al eigenlijk niet. Is gewoon fysisch onmogelijk. Je komt onder zelfs optimale omstandigheden effectief niet boven een ratio van 3 (minder dan 2 bar). Zie elke compressormap van ook maar elke TD04. En bij die ratio ben je ook al heel snel niet meer aan het flowen maar meer aan het verwarmen. Aan het "choke"-en. Daarbij, als je gecontroleerd meer dan 3 bar boost wilt draaien zul je minimaal een 4.5 bar eigenlijk dus meer... MAP sensor gereden moeten hebben... ik vind 3.5 bar sensoren al niet meer lekker te tunen voor daily gebruik... ik denk dat het daarboven helemaal een hork wordt.
Ik wil je niet afremmen in je enthousiasme, maar ik heb moeite je verhaal te volgen.
En waarom heb je een Tech nodig als je kunt tunen en flashen? Met de suites kun je al zo veel meer?
Ik weet niet wat je hoe gemeten hebt, maar 2.5 bar flowen uit een TD04 kan al eigenlijk niet. Is gewoon fysisch onmogelijk. Je komt onder zelfs optimale omstandigheden effectief niet boven een ratio van 3 (minder dan 2 bar). Zie elke compressormap van ook maar elke TD04. En bij die ratio ben je ook al heel snel niet meer aan het flowen maar meer aan het verwarmen. Aan het "choke"-en. Daarbij, als je gecontroleerd meer dan 3 bar boost wilt draaien zul je minimaal een 4.5 bar eigenlijk dus meer... MAP sensor gereden moeten hebben... ik vind 3.5 bar sensoren al niet meer lekker te tunen voor daily gebruik... ik denk dat het daarboven helemaal een hork wordt.
Ik wil je niet afremmen in je enthousiasme, maar ik heb moeite je verhaal te volgen.
En waarom heb je een Tech nodig als je kunt tunen en flashen? Met de suites kun je al zo veel meer?
-
bbep
- Geregistreerd lid
Ik denk dat je gelijk hebt, maar het was een monster.
Ik flash geen ecu’s, maar ik gebruikte ecu’s van de bekende merken, 15 jaar geleden was het zelf flashen van ecu’s met t5 suite in een heel andere fase dan nu.
Met tunen bedoelde ik andere uitlaat, turbo, enz.
Ik flash geen ecu’s, maar ik gebruikte ecu’s van de bekende merken, 15 jaar geleden was het zelf flashen van ecu’s met t5 suite in een heel andere fase dan nu.
Met tunen bedoelde ik andere uitlaat, turbo, enz.