Cabrio met rare fratsen

1993-2002
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Cabrio met rare fratsen

Bericht door 9323 » ma 22 aug, 2022 22:16

Vandaag in de weer geweest met m'n nieuwe opknap-cabrio. Onder de achterbank trof ik opengeknipt plaatwerk aan - de brandstofpomp is een keer vervangen klaarblijkelijk. Ik heb dat allemaal netjes weggewerkt en toen begon de ellende. Auto startte niet meer. Brandstofpomp weer blootgelegd en toen trof ik onder het zwarte ronde deksel een blootliggend koperdraadje aan. Kabel is niet kapot, alleen de zwartgroene mantel is beschadigd.

Daar een beetje mee gemorreld en toen startte de auto weer. Maar daarna weer niet. Pas weer nadat ie was afgekoeld wilde hij weer.

Vervolgens ontstonden allemaal andere gekke problemen. De fan gaat meteen aan als ik de auto op contact zet, de verklikker voor geopende deur brandt het niet meer (binnenverlichting gaat niet meer uit) en de auto start 1 keer en daarna niet meer. Dashboardverlichting ging 1 keer even uit.

Wat mij betreft lijkt het op een massaprobleem. Zou dat ontstaan kunnen zijn doordat de koperdraad sluiting maakt? Zo ja: is solderen en beschermen met een krimpkous een logische volgende stap? Of is er heel wat anders aan de hand wat met dat draadje niks van doen heeft? Bdp kan, maar dan zou ik niet al die andere gekke problemen hebben...

Dank!

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Cabrio met rare fratsen

Bericht door Ewout » di 23 aug, 2022 19:34

Beetje lastig te zeggen, lijkt me. Ik herken althans de symptomen niet. Waarom repareer je niet sowieso eerst dat draadje en kijk je dan verder?

Harrie1971
Donateur
Donateur

Bericht door Harrie1971 » do 25 aug, 2022 13:47

En de ECU resetten door de accu 10(?) minuten los te koppelen

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 26 aug, 2022 8:46

maar als ie soms na afkoelen het wel weer doet dan is het magneetje van de bdp de 1e verdachte.
En het zal ook niet voor het eerst zijn dat het ene gebrek het andere bedekt.
Dat van die verlichting: idd ff alles resetten en dan zou ik zeker een uur de klemmen loslaten.
Ook de polen tegen elkaar tikken kan.

Jaap900i
Donateur
Donateur

Bericht door Jaap900i » vr 26 aug, 2022 10:35

ReinO schreef:
vr 26 aug, 2022 8:46
Ook de polen tegen elkaar tikken kan.
Wow, echt? :-S+

Efraim
Geregistreerd lid

Bericht door Efraim » vr 26 aug, 2022 11:32

Het kan, zeker. Zou het alleen niet gauw doen, nogal een apart advies.

JanO
Donateur
Donateur

Bericht door JanO » vr 26 aug, 2022 12:36

Is niet zo heel apart,is alleen om alles te ontladen.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » vr 26 aug, 2022 12:45

Ik heb de eerste klachten die je noemt ook eens gehad (die volgende gekke dingen niet, los van het contactblokje).
Er is toen een nieuwe brandstofpomp geplaatst.
De noodzaak was duidelijk doordat als je met een rubber hamer tegen de plek onder de benzinetank sloeg waar de pomp zit, de motor weer startte.
Tevens te onderscheiden van een dode bdp sensor doordat de toerenteller in beweging komt bij het starten!
En volgens mij kwam daarna de storing nog eens terug en is er toen nog een andere nieuwe pomp geplaatst, omdat de eerst niet goed was (kan dus ook nog)?
En de stekker /draadjes nog eens goed nagelopen, maar dat spreekt voor zich.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 26 aug, 2022 13:41

polen tegen elkaar tikken is een normaal beschreven procedure om de ecu te resetten.
Anders zou ik het hier niet typen maar doe er mee wat je wilt, het is een vrij land (helaas

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » vr 26 aug, 2022 23:00

Polen tegen elkaar tikken is niet mens vriendelijk, als het nu Russen waren

gewoonikke
Geregistreerd lid

Bericht door gewoonikke » za 27 aug, 2022 14:50

JanO schreef:
vr 26 aug, 2022 12:36
Is niet zo heel apart,is alleen om alles te ontladen.
Dat is wel redelijk apart, bewust een kortsluiting creeren om reststromen te lozen, :|
Beter met een (prik) lampje doen.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 27 aug, 2022 16:51

Even voor de duidelijkheid, bedoeld wordt er dus de accu kabels loshalen van de accu en dan de plus en min kabel tegen elkaar houden. Niet de accu polen kortsluiten.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 27 aug, 2022 19:14

Dat dacht ik ook, al schrijft Rein het niet ;-)

gewoonikke
Geregistreerd lid

Bericht door gewoonikke » za 27 aug, 2022 21:35

9000-95 schreef:
za 27 aug, 2022 16:51
Even voor de duidelijkheid, bedoeld wordt er dus de accu kabels loshalen van de accu en dan de plus en min kabel tegen elkaar houden. Niet de accu polen kortsluiten.
Dat was idd wel al duidelijk ja,
Dan word er als er een reststroom is die meestal opgeslagen zit in condensators van de elektronica zoals de radio, ecu enz nog steeds kortsluiting met een piekstroom tot gevolg,
als is het een kortsluiting van korte duur, :wow:
daarom vonkt het dan ook bij contact van elkaar, genoeg elektronica tegenwoordig die hier niet tegen kan,
bij een oud brik kan het minder kwaad maar onschuldig hoeft dit niet altijd te zijn, gewoon ef een lampje :idea: op die kabels om te ontladen is het 100% zeker goed,
Of zet men thuis ook de hoofdzekering uit daar een paar draadjes tegen elkaar te houden :lol:

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 27 aug, 2022 21:50

In auto electronica zitten geen dikke condensator banken met veel opgeslagen energie (tenzij het een EV is natuurlijk), we hebben het hooguit over wat buffer capaciteit in de diverse ecu's. Die paar duizend uF die dat maximaal is zal vrijwel gelijk ontladen over de electronica als de accu afgekoppeld wordt. Wat er dan nog rest is hooguit een paar volt rest spanning, die kortsluiten via een hele rits aan bekabeling zekeringen connectoren etc met allemaal overgangs weerstand kan echt geen kwaad. Ik doe het eigenlijk standaard als ik een accu loskoppel.

Andere methode is een verbruiker inschakelen, bijvoorbeeld een keer op de rem trappen, dan ontlaadt je via de remlichten. Of contact aanzetten. Maar om echt naar nul volt te gaan is kortsluiten de meest zekere manier.

Plaats reactie