afblaasgeluid motor na contact uit

1993-2002
Plaats reactie
haralddekruijf
Geregistreerd lid

afblaasgeluid motor na contact uit

Bericht door haralddekruijf » wo 18 aug, 2021 10:14

Hoi goedemorgen allemaal,

Gisteren mijn bougies vervangen (was hard nodig) en bij het testen met starten (motorkap open) kwam ik erachter dat de motor na het afzetten (iemand anders zat id auto) een licht afblaasgeluid maakt (soort van ontsnappen van lucht, een pufje :-) ). Als je voor de auto staat komt het geluid aan de linkerkant vandaan aan de voorruit kant (linksvoor dus). Het kan zijn dat dit normaal is, want ja als je id auto zit en de motorkap is dicht dan hoor je het natuurlijk niet. Is dit inderdaad normaal? Betreft een 2.0i motor in een 9-3 OG.

haralddekruijf
Geregistreerd lid

Re: afblaasgeluid motor na contact uit

Bericht door haralddekruijf » ma 23 aug, 2021 11:15

Ik denk dat ik weet waar het afblaasgeluid vandaan komt.

Op de achterkant van het kleppendeksel daar zit een slangetje op aangesloten (zie foto). Dit slangetje zit bij mij niet goed vast, kan ik dus heen en weer bewegen. Lijkt mij vast te moeten zitten. De slang zal de ventilatieslang kleppendeksel heten, maar hoe noem je de bevestiging aan het kleppendeksel zelf, want dat lijkt kapot?

Afbeelding

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » ma 23 aug, 2021 11:42

dat is een nippel volgens saab onderdeel nr 9165903 kost rond de 3,25 kijk me=aar met google

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » ma 23 aug, 2021 11:45

De slangen zitten aan een plastic verbindingsstuk wat in het kleppendeksel gedrukt zit. Dit zit door een rubber heen, als dat rubber vergaan is zal er inderdaad veel speling ontstaan.

Zijn deze dingen. Kost geen drol en vervangen is een eitje.

haralddekruijf
Geregistreerd lid

Bericht door haralddekruijf » ma 23 aug, 2021 13:40

thx. die rubberen ring ontbreekt idd. Kan de nippel er zo uit trekken. Zal een ringetje bestellen.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 23 aug, 2021 14:25

Maar waarom zou daar een "afblaas" geluid uit komen? Het is juist de bedoeling dat dat gedeelte voor "vrije" uitblaas zorgt. Als daar onder over overdruk wordt opgebouwd is er iets niet goed...

Ik zou het eerder in / om je rembekrachtiger zoeken, die na wegvallen van vacuum van de inlaat, zijn eigen vacuum weg lekt. Bijv door slecht terugslagklepje, of zelfd defecte aan de rembekrachtiger zelf.

haralddekruijf
Geregistreerd lid

Bericht door haralddekruijf » ma 23 aug, 2021 16:52

Hi Evo, dank voor je reactie. Ik zal ook eens naar rembekrachtiger kijken, dank je wel.

Plaats reactie