sleutel wil niet uit contact. wat te doen?

1993-2002
marel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

sleutel wil niet uit contact. wat te doen?

Bericht door marel » ma 12 jul, 2021 17:42

Sinds vanmiddag wil de sleutel niet meer uit het contact. Ik heb nu de accu los om stroomverbruik te stoppen.

Omdat de sleutel er niet uitgaat kan ik ook het "startonderbrekerspoelafdekapje" en de afdekkap daaronder niet loskrijgen. Met doorzagen moet het wel lukken, maar zijn er "non-destructieve" methodes om het contactslot met de sleutel erin los te krijgen, of -nog beter- de blokkade op te heffen zodat de sleutel net iets verder teruggedraaid kan worden om deze eruit wél uit te kunnen halen?

Ik weet hoe het contactslot eruit moet op de normale manier (met het pinnetje). maar dan moet ik er wel bij kunnen

nog een week om het op te lossen....

Bungy123
Geregistreerd lid

Re: sleutel wil niet uit contact. wat te doen?

Bericht door Bungy123 » ma 12 jul, 2021 19:31

Kun je de sleutel nog wel draaien?
Wat toch weleens wil helpen is je pookknop iets harder, dus met iets meer geweld in z'n achteruit zetten en dan weer proberen.
Als de sleutel nog wel draait, ook een paar keer op contact en weer terug. Iets steviger terugdraaien dan.
Feit zal zijn, dat je contactslot waarschijnlijk overleden is.

marel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door marel » ma 12 jul, 2021 23:10

draaien lukt nog goed, de 'laatste' stand waar de sleutel eruit kan is geblokkeerd. Alle mogelijke manieren om in z'n actheruit te zetten ook al uitgeprobeerd.
De stand waarbij het pinnetje erin kan is er waarschijnlijk ook wel, maar zonder camera op een steeltje is dat niet vindbaar. Morgen maar eens #$%^@*&^ prutsen

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 13 jul, 2021 7:15

tegelijk met de pook rammelen en de sleutel draaien. lukt vanzelf een keer en daarna meteen de cylinder er uit, schuifjes verwijderen en
rustig nadenken over de oplossing :) : met of zonder kosten?

marel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door marel » di 13 jul, 2021 11:47

helaas, na een half uurtje roeren, draaien, wiebelen en weetiknietwat is het me niet gelukt om de sleutel eruit te krijgen.
Ik heb het afdekplaatje moeten doorzagen vlak naast de stoel zodat ik dat kon verwijderen en bij het slothuis kon komen. Pinnetje indrukken en cilinder eruit kunnen schuiven.

Het lijkt er op dat het blokkeermechanisme (in z'n achteruit) niet goed werkt waardoor de contactcilinder niet genoeg teruggedraaid kan worden.
Dussss...middenconsole demonteren en ik denk dat ik dat idiote blokkeermechanisme er dan ook maar uit laat. Nergens voor nodig; auto start toch niet zonder de juiste sleutel en wie gaat er een 20 jaar oude auto wegslepen?

Bungy123
Geregistreerd lid

Bericht door Bungy123 » di 13 jul, 2021 12:24

Jammer dat het niet gelukt is.
Kun je nu de sleutel wél gewoon ronddraaien in het slot, of gaat dat stroef?

Indien gewenst heb ik middenconsole en andere beschadigde benodigdheden wel op voorraad.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 13 jul, 2021 13:03

raar, het lukt eigenlijk altijd wel. maar duurt wel ff idd. Ietwat ongeduldig :)
wanneer je de schuifjes hebt verwijderd is dat blokkermechanisme overbodig en hoef je het niet te verwijderen

marel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door marel » di 13 jul, 2021 13:15

@Bungy123 dat slot kwam van jou als ik het goed heb 😁. Slot loopt gewoon soepel, maar als dat schuifje onderin niet meewerkt kan je klooien wat je wil.
Dat afdekstuk wil ik wel bij bestellen:
pb?

marel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door marel » di 13 jul, 2021 13:16

@ReinO, is 2 uur proberen ongeduldig?

Bungy123
Geregistreerd lid

Bericht door Bungy123 » di 13 jul, 2021 13:48

marel schreef:
di 13 jul, 2021 13:15
@Bungy123 dat slot kwam van jou als ik het goed heb 😁. Slot loopt gewoon soepel, maar als dat schuifje onderin niet meewerkt kan je klooien wat je wil.
Dat afdekstuk wil ik wel bij bestellen:
pb?
Ja, dat klopt. Contactslot met 2 sleutels.
Kun je met een brede platte schroevendraaier nu wel het contactblokje verdraaien?
Als dat niet, of moeilijk lukt, is het contactblokje waarschijnlijk niet goed. Dan dien je die te vervangen.
Enfin, ik stuur je even een Pb.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 14 jul, 2021 7:03

nee 2 uur is niet ongeduldig: shit happens blijkbaar.

marel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door marel » wo 14 jul, 2021 22:16

Contact is vervangen (thnx Bungy123) en draait weer soepel. De achteruitblokkering heb ik weggelaten. De boel zit weer inelkaar, maar de 5e versnelling is niet te vinden.

De bak in 4, pin in de bak en pin middenconsole en sleutel 13 op de verbinding bak-pook? Of is de volgorde anders? Ik heb het ergens gelezen, maar kan het niet meer vinden

Bungy123
Geregistreerd lid

Bericht door Bungy123 » wo 14 jul, 2021 22:38

1): Fijn!

2) Afstelling: basis is pin in bak en middenconsole. Dat is goed.
Nu met 2 man verder afstellen, vergt vaak een paar keer en een beetje geduld.
Die moer (dop of sleutel 13) op schakelmechnisme idd losdraaien.
2e persoon houdt versnellingspook geforceerd iets meer naar links of rechts vast, 1e persoon draait moer 13 weer vast.
Pinnen weer los.
Kijken of hij nu wel pakt. Dat een paar keer doen, totdat je alle versnellingen kunt inschakelen.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 15 jul, 2021 7:33

ik zet hem in de 4e versnelling en draai met de hand -onder de auto- het mechanisme de goede kant op (welke was dat ook al weer ?) .
Nou ja het wijst zich vanzelf.

marel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: sleutel wil niet uit contact. wat te doen? Opgelost

Bericht door marel » do 15 jul, 2021 17:13

de `pin-in-bak & middenconsole' kostte me 10 minuten: alle versnellingen precies goed te bereiken.

Helaas was er een draadje van de LPG-knop ergens bij het gaspedaal gebroken, dat kostte dan weer een flink uur friemelen. Ook dat is weer in orde.
Als het gaat zoals het ging kunnen we weer een maand rijden zonder storingen (afkloppen)

Plaats reactie