afsluiten portieren met lege accu

1993-2002
Plaats reactie
RobbieF57
Geregistreerd lid

afsluiten portieren met lege accu

Bericht door RobbieF57 » wo 14 apr, 2021 16:21

Goedemiddag allemaal,
Ik heb weer eens wat.....;

Sinds een paar dagen sta ik elke ochtend met een lege accu, Geen idee hoe dat kan, want de accu is redelijk nieuw, en na het starten gaat het laadstroomlampje gewoon uit.
Ook geen meldingen op de SID.
In elke geval gaat vlak voordat de accu helemaal plat is, het alarm af, net zo lang tot er helemaal geen spanning meer op het boordnet staat .
De auto is vervolgens nog wel handmatig met de sleutel te openen, maar op slot doen is er niet meer bij.
Kennen jullie deze symptomen, en is het normaal dat de deur(en) niet meer handmatig af te sluiten zijn als de accu leeg is?

Alvast bedankt voor jullie tips.

Fijne avond

Grtz

Rob

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: afsluiten portieren met lege accu

Bericht door evo » wo 14 apr, 2021 16:51

Deuren moeten handmatig af te sluiten zijn. Met of zonder spanning. Hoe probeer je het? Wat lukt niet?

Ik vermoed dat je ergens een verbruiker hebt, die aan blijft.

Check eerst even of je contactslot netjes omhoog komt, als je je sleutel trekt. Als deze blijft hangen, krijg je ook van zulk soort grappen...

Anders... Hang een stroom / amp meter aan je accu. Waarschijnlijk zal ie een hoge sluipspanning aangeven. Trek zekeringen en kijk wanneer de sluipspanning significant daalt... loop vervolgens het verdachte circuit na...

Blijft je kofferbaklampje branden? vreet je alarm onredelijk veel stroom? Etc, etc....

monsieur P
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door monsieur P » wo 14 apr, 2021 16:55

Het niet handmatig kunnen openen en/of sluiten herken ik van mijn eigen 9-3. Als de auto altijd met de ab op slot wordt gezet en ontgrendeld gaat de slotcilinder vastzitten. Ik heb dat opgelost door het slot uit te bouwen en alles te demonteren, schoon te maken en in te vetten. Als je de auto met de sleutel vergrendelt gaat ook je alarm niet af, ook prettig ;-)

RobbieF57
Geregistreerd lid

Bericht door RobbieF57 » wo 14 apr, 2021 18:00

Ik ben inmiddels weer een stapje verder. In een oud topic (uit 2011) plaatste forumlid Arbilen de volgende tip:

"Ik ken dat uit de tijd van de lekstroom in m'n ex cabrio. Soms lukte het niet om de sleutel om te kunnen draaien als ik hem dan in het sleutelgat stak. Dat had bij mij te maken met het gegeven dat je zo'n sleutelcontact normaal nooit gebruikt. Het hielp dan met wat kruipolie om de boel weer draaiende te krijgen en alsnog de boel te laten ontgrendelen. Hopelijk ook bij jou....".

Dat was bij mij inderdaad ook het geval; ik kan de auto na een kleine dosis kruipolie in de sloten inmiddels weer met de sleutel op slot doen, en openen, pfffff!.

Blijft de vraag waarom de accu 's nachts ontlaadt. Uiteraard ga je dan kijken naar zaken die recent zijn gewijzigd aan het elektrisch systeem.
Ik heb kortgeleden in mijn beide Saabs een dashcam geïnstalleerd van het merk DDPai (type Mola N3 met GPS).
Deze camera's heb ik voorzien van een z.g. "hardwire" kit, d.w.z.; voeding van zowel een geschakelde, als een permanente Plus. Dit maakt het mogelijk om de camera een aantal (vooraf in te stellen) uren, om de paar minuten een korte opname te laten maken, nadat het contact is uitgezet. Ook wordt de camera geactiveerd bij schokken (aanrijding/ inbraak).
Om te zorgen dat je accu hierdoor niet leegloopt, kun je hiervoor een maximum tijdsduur, en/of een minimum voltage instellen via een app; 12,4, 12.0 of 11,8 volt.
Voor beide auto's heb ik dezelfde instellingen gebruikt; max 6 uur opnemen, en 12 volt minimaal als boordspanning; daarna schakelt de camera uit.
Voor de 9-3 coupe werkt dit probleemloos, voor de cabrio blijkbaar niet.
Wellicht heeft het dan toch te maken met het contactslot dat niet helemaal terugkomt in de goede positie.
Ik ga dat uitzoeken, en hou jullie op de hoogte.

Fijne avond.

Grtz

Rob

RobbieF57
Geregistreerd lid

Bericht door RobbieF57 » vr 30 apr, 2021 17:13

Hallo allemaal,

Het leeglopen van de accu had inderdaad te maken met het niet goed "terugspringen" van de cilinder van het contactslot. Ik heb dit dus uitgebouwd en een nachtje in wasbenzine te weken gelegd. De volgende dag doorgespoeld met wasbenzine, en er kwam inderdaad behoorlijk wat troep uit.
Vervolgens een hele tijd uit laten lekken, met perslucht doorgeblazen, en daarna opnieuw gesmeerd. En wat denk je?; het gaat allemaal nog veel moeilijker dan vóór de schoonmaakactie!
Onbegrijpelijk. Zou het te maken kunnen hebben met inwendige slijtage, en zo ja; zijn hier dan nieuwe onderdeeltjes (palletjes) voor te krijgen?

Alvast bedankt voor de tips.

Grtz

Rob

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » vr 30 apr, 2021 17:56

Ja hij is nu zo schoon dat er door de overmatige slijtage niets meer mee te beginnen is. Bij o.a. J en R kun je het nodige nog wel kopen.
Ik heb een keer bij een 9-3 alle labeltjes uit het contactslot gehaald zodat je bij wijze van spreken met een schroevendraaier het ding nog kon starten. Je houd dan wel je sleutel en beveiligingen maar het stroeve draaien is dan wel afgelopen.

RobbieF57
Geregistreerd lid

Bericht door RobbieF57 » vr 30 apr, 2021 18:07

Bedankt voor je reactie,

Het slot draait redelijk soepel; het springt alleen niet meer goed terug, dat is het probleem.

Grtz

Rob

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » vr 30 apr, 2021 19:25

Mischien een nieuwe veer proberen

Plaats reactie