Filosoferen over ophogen: ups en downs.

1993-2002
Gebruikersavatar
monsieur P
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 15:36
Regio: NL - Provincie Gelderland

Filosoferen over ophogen: ups en downs.

Bericht door monsieur P » ma 15 feb, 2021 14:28

Al sinds ik me kan herinneren heb ik een zwak voor opgehoogde auto’s. De Rover Streetwise, de Renault Scenic RX 4, de Volvo S60 Cross Country: allemaal leuk. Zelfs een Dacia Logan MCV vind ik leuk als Stepway. Allemaal net wat hoger op de poten en lekker wat plastic er tegenaan geschroefd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van de 9-3 NG is er ook een wat opgeruwde versie, de 9-3X, die heeft volgens mij zelfs vierwielaandrijving:

Afbeelding

Maar ik heb geen NG, ik heb een OG. En omdat het een projectauto is, begint het dan al snel te borrelen. Dit weekend zat ik, de sneeuwtroep indachtig, eens wat te filosoferen over hoe mijn 9-3 coupé zou ogen als hij wat centimetertjes zou winnen in de hoogte en als er wellicht net een slagje grotere banden onder zouden zitten.

Ik denk dat hij het erg goed zou kunnen hebben. Online vond ik een plaatje van iemand die met een stevig gemodificeerde 9-3 OG (een cabrio nota bene!) een offroad/gravel tocht heeft ondernomen. Nu is diegene wel heel bruut te werk gegaan, maar ik werd wel enthousiast van de plaatjes:

Afbeelding

Hier het verhaal: https://www.saabplanet.com/the-off-road ... eco-rally/

Nou wil ik er wel een beetje normaal mee door het verkeer kunnen, dus ik zou zeker minder heftig gaan, maar het idee was geboren. Idee: drie centimetertjes omhoog, mogelijk 1 slag hogere banden, wellicht een beetje profiel.

Dan begint de zoektocht: hoe pak je zoiets aan? Wat ik tot nu toe heb gevonden:

Voor de achterzijde zijn polyurethaan blokken te krijgen waarmee je de achterkant 20 of 30 mm ophoogt:

Afbeelding

https://tema4x4.com/catalog/detail/pros ... oliuretan/

Voor de voorzijde wordt het aanbod al lastiger. Voor de 9-3NG zijn Strut Spacers te krijgen die je tussen de veerpoot en de body van de auto monteert, dat ziet er zo uit:

Afbeelding

Maar: die lijken voor de OG niet te bestaan. Ik kan ze in ieder geval niet vinden. Mogelijk zijn ze wel op maat te laten maken.

De enige kant en klare optie die ik wel heb kunnen vinden is Spaccer. Die verkopen spacers die stapelbaar zijn en in je veerpoot komen. Dat werkt dus soortgelijk als de polyurethaan blokken: je vering wordt op voorspanning gebracht, auto staat hoger en je veerweg wordt korter (en ik vermoed een stukje stugger) Ziet er op zich uit als een solide oplossing, maar behoorlijk prijzig. Voor 30 mm voor moet je al gauw op een euro of 500 rekenen…. Slik.

Afbeelding

Het uitdenken is natuurlijk minstens zo leuk als een eventuele uitvoering. Dus ben ik wel benieuwd: heeft iemand het wel eens gedaan of overwogen? Zijn er oplossingen die ik wellicht over het hoofd zie?
Laatst gewijzigd door monsieur P op zo 04 apr, 2021 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Saab 900i coupé 1989
Saab 9-3x OG coupé 2.0t 1999 (verkocht)
Saab 9-5 estate 2.3t 2002 (RIP)

Gebruikersavatar
jor[D]1
Geregistreerd lid
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 07 feb, 2016 14:40
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Filosoferen over ophogen

Bericht door jor[D]1 » di 16 feb, 2021 0:42

Moest gelijk aan deze video van een verhoogde 9-5 denken. Te meer omdat er wat aandacht aan de manier om de verhoging te bereiken wordt besteed.
Hij werkt ook met een zelf gemaakte spacer boven op de veerpoot.

https://www.youtube.com/watch?v=D6LZtDTyWLg

Misschien nog wat bij opel te vinden? Is de achteras niet vergelijkbaar?
9³ 2.0T Aero Coupe Laser Red 2000
9³ 2.0t S Coupe Cosmic Blue 2001 Gedemonteerd

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 5787
Lid geworden op: za 19 jan, 2013 0:42
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Filosoferen over ophogen

Bericht door Orphy » di 16 feb, 2021 1:12

Pak de bodem en de aandrijving van een Calibra of Vectra 4x4 en zet daar je 9-3 OG koets op. Staat hij en hoger en je hebt 4x4..... vet.
2000 Viggen coupé lightning Blue stage 3
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11

Oh ja, en een R-klasse als bedrijfswagen.

Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Filosoferen over ophogen

Bericht door Steve-O » di 16 feb, 2021 9:55

Geweldig leuk topic. Ga ik volgen. Die spacers voor de 9-3NG kunnen misschien wel aangepast naar 900NG/9-3OG.

Voor de looks en het comfort zou het goed kunnen zijn om wel voor grotere wielen te gaan, maar in velgmaat bij 15 of 16 inch te blijven. Oftwel banden met dikkere wangen i.p.v. dunner. Maar dat hangt oog af van wat er op de markt te krijgen is. En vereist wat rekenwerk vanwege een mogelijk tellerafwijking. Maar je kunt ook op gps-snelheid gaan rijden.

De bodem van een Calibra of Vectra 4x4 heeft een andere wielbasis. SAAB heeft de bodem "verlengd". Je moet dan minimaal de lengte van de aandrijfas naar de achterwielen verlengen. Maar niets is onmogelijk natuurlijk. Vraag is of het 4x4- versnellingsbak onder een SAAB-blok te monteren is. Want anders moet je het blok mogelijk meevervangen. Tenzij je dit met pasplaten kunt oplossen.

Inspiratie daarvoor:
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
jor[D]1
Geregistreerd lid
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 07 feb, 2016 14:40
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Filosoferen over ophogen

Bericht door jor[D]1 » di 16 feb, 2021 12:57

Steve-O schreef:
di 16 feb, 2021 9:55
De bodem van een Calibra of Vectra 4x4 heeft een andere wielbasis. SAAB heeft de bodem "verlengd". Je moet dan minimaal de lengte van de aandrijfas naar de achterwielen verlengen. Maar niets is onmogelijk natuurlijk. Vraag is of het 4x4- versnellingsbak onder een SAAB-blok te monteren is. Want anders moet je het blok mogelijk meevervangen. Tenzij je dit met pasplaten kunt oplossen.
9-3OG en calibra wielbasis is gelijk. 260cm. was de 9-3ng die een langere wielbasis als zijn opel broertje kreeg. Al moet je wel de hele achterse helft van de bodem overlassen om een calibra 4x4 aandrijving in een 9-3og te stoppen. Niets is onmogelijk natuurlijk, heb gelezen over figuren die een calibra 4x4 bodem in een astra gezet hebben.
Denk alleen dat je wat weinig verhoging uit een calibra haalt.
9³ 2.0T Aero Coupe Laser Red 2000
9³ 2.0t S Coupe Cosmic Blue 2001 Gedemonteerd

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 5787
Lid geworden op: za 19 jan, 2013 0:42
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Filosoferen over ophogen

Bericht door Orphy » di 16 feb, 2021 13:06

Volgens mij heb ik ooit een keer ergens gelezen dat het al is gedaan. Door de extra aandrijfassen achter kwam de auto hoger te staan.
2000 Viggen coupé lightning Blue stage 3
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11

Oh ja, en een R-klasse als bedrijfswagen.

Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Filosoferen over ophogen

Bericht door reiernumans » di 16 feb, 2021 13:46

Was er zelfs in NL niet iemand die crosste met een AWD gemaakte 900NG? De Opel F28 bak past zo tegen een B204 aan..

Ik zou, om een OG te verhogen, beginnen met voorveren van een diesel, HD achterveren en grotere banden. Denk dat je daarmee al aardig wat hoogte wint. Afhankelijk van wat er nu aan bumpers/skirts op zit kun je nog 'downgraden' naar het spul van een S'je. Dat komt minder ver omlaag en dus is de auto visueel hoger.

Hoe je uitkomt qua uitlijning is een beetje gissen ben ik bang, maar afhankelijk van hoe graag je wil is daar ook wel een oplossing voor te bedenken. ;-)
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Filosoferen over ophogen

Bericht door Steve-O » di 16 feb, 2021 18:10

Ik denk dat je met genoemde setup niet meer dan een cm of 2 omhoog komt. Ik kan me voorstellendat TS wat hogere ambities heeft met een echt goeie bodemvrijheid die bij een 4x4 past. De bodemvrijheid van een 9-3X is mij in ieder geval erg tegen gevallen.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Filosoferen over ophogen

Bericht door reiernumans » di 16 feb, 2021 19:42

Afhankelijk van de bandenmaat die je kiest denk ik dat je de 3cm of meer wel haalt hoor. Coupé is de lichtste carrosserie, dus met de zwaarst beschikbere veren en flinke ballonnen krik je die wel een eind op.

Omdat er vrijwel niemand is die ervaring hewft met het (al dan niet serieus) verhogen van een 9-3OG zul je toch een beetje moeten proberen ben ik bang. Spacers op de veerpoten en onder de achterveren kan altijd nog, al geeft dat je niet meer vrije slag in de ophanging.

Daarbij zijn de meeste opgedirkte stations (zoals de 9-3X, audi allroad, Volvo XC70, etc) ook niet veel hoger dan een centimeter of 3.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
monsieur P
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 15:36
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Filosoferen over ophogen

Bericht door monsieur P » di 16 feb, 2021 20:37

Bedankt allemaal voor de reacties, leuk om te lezen!

Een verbouwing naar 4x4 gaat me wat te ver: dat is misschien een leuk project als ik ooit een schuur of een loods heb en een paar jaar de tijd, maar voor nu beperk ik me even tot het ophogen :)

Veerpoten van een Vectra heb ik wat op gegoogeld: die van de Vectra B zijn heel anders: die van de Vectra C lijken me eerder uitwisselbaar met een 9-3 NG (als ze al uitwisselbaar zijn).

Ik ben wel nieuwsgierig wat ik voor lift zou kunnen verwachten van een set veren van een diesel, iemand die daar een gefundeerde gok op los durft te laten?

Het is natuurlijk een beetje de vraag hoeveel lift het mooist is. Even uitgaande dat, zonder enorme kosten te maken, 3 cm in de ophanging haalbaar is kun je met een paar grotere banden wel een cm of 5 pakken in totaal. Dat lijkt weinig, maar dat ga je wel zien denk ik.

Even nadenkend over de banden: er zitten nu 205/55 r16 banden onder. Stel dat je naar 205/60 r16 gaat pak je een centimeter op de hoogte. Als 205/70 r16 zou passen pak je ruim 3 cm hoogte op de banden, dan zit je totaal op 6 cm. Dat is toch wel de moeite lijkt me. Maar misschien push ik dan de limits wel erg.

Misschien is 205/65 r16 wel het hoogst haalbare: pak ik 2 cm op de banden, 5 cm totaal.

Stel dat we even uitgaan van 3 cm in de ophanging, wat voor bandenmaat zou er dan maximaal in te proppen zijn? iemand enig idee?
Saab 900i coupé 1989
Saab 9-3x OG coupé 2.0t 1999 (verkocht)
Saab 9-5 estate 2.3t 2002 (RIP)

Gebruikersavatar
monsieur P
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 15:36
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Filosoferen over ophogen

Bericht door monsieur P » di 16 feb, 2021 21:10

Ik zat nog eens wat te vergelijken naar andere auto's:

V70 vs XC70: scheelt 6 cm.
S60 vs S60XC: scheelt ook 6 cm.
Logan vs logan Stepway: Scheelt niks (!)
Scenic vs Scenic RX 4: scheelt 9 centimeter
25 vs Streetwise kan ik in carbase niet vinden...

Maar goed, 5/6 cm is wel te ambiëren denk ik als ik naar de voorbeelden kijk.
Saab 900i coupé 1989
Saab 9-3x OG coupé 2.0t 1999 (verkocht)
Saab 9-5 estate 2.3t 2002 (RIP)

Gebruikersavatar
Sonab
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 4149
Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Filosoferen over ophogen

Bericht door Sonab » di 16 feb, 2021 21:31

Wellicht heb je voor de looks en de APK wetgeving ook spatbordverbreders nodig.
In de 4x4 geldt de simpele regel: hoe meer bodemvrijheid je wint, hoe beter het is.
Komt er ook een roofrack op met een reservewiel?
Denk evt. ook aan betere recoverypoints. De standaard sleepogen zijn niet geschikt om een vastzittende auto los te trekken.
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart

Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)

Gebruikersavatar
jor[D]1
Geregistreerd lid
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 07 feb, 2016 14:40
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Filosoferen over ophogen

Bericht door jor[D]1 » di 16 feb, 2021 22:44

eigenlik zou je ook eerst eens moeten uitzoeken wat het maximaal haalbare is met betrekking tot de hoeken die de aandrijf assen moeten maken.
Als je teveel ophoogt in de ophanging kan de hoek te groot worden als het wiel maximaal uitveert. Of zoals goed wordt getoont in de video van de 9-5 waar de as net niet tegen de veer loopt. Lijkt me ook dat je problemen met de stuurinrichting kan krijgen. Het stuurhuis zakt immer niet een aantal cm mee met de veerpoot.

Misschien is het mogelijk een en andere te meten en proberen door de poot eens boven los te nemen. en gecontroleerd een stuk te laten zakken.

Qua opel vectra A, Astra F en calibra meest gelijkend vermoed ik.
Bedford/Vauxhall Astravan achter mogelijk? Dat past ook onder een Kadett E station, en ik kan me vaag herinneren dat er hier ergens op het forum een kadett met saab motor staat, zat daar geen saab as onder geschroeft, dan zou het zomaar passen.?
9³ 2.0T Aero Coupe Laser Red 2000
9³ 2.0t S Coupe Cosmic Blue 2001 Gedemonteerd

Gebruikersavatar
Sonab
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 4149
Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Filosoferen over ophogen

Bericht door Sonab » di 16 feb, 2021 23:36

Je kunt natuurlijk ook een 4x4 met ladderchassis en een gare koets kopen. Haal je die laatste eraf en zet je er (evt met wat verhogingsblokjes) de koets van een 9-3 op :-)
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart

Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)

Gebruikersavatar
monsieur P
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 15:36
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Filosoferen over ophogen

Bericht door monsieur P » wo 17 feb, 2021 21:47

Dank weer voor de ideeën.

Even wat korte reacties: qua band wil ik niet breder gaan dan 215. Dat moet wel passen op de huidige velgen schat ik in, maar spatbordverbreders zijn dan niet perse nodig, dat past wel in de kuipen. Misschien wel mooi, maar dan moet ik op zoek naar iets dat echt netjes past (origineel zijn ze voor de 9-3 bij mijn weten niet geleverd). Ik schat nu een beetje in dat ik een 215/60 of een 205/65 goed kwijt moet kunnen, maar dat kan ik opmeten als ik hem rondom even op de krik 3 cm omhoog zet.

Een roofrack met reservewiel was ik niet van plan. Ik vind het wel leuk het een beetje understated te houden: net wat stoerder maar ook nog een beetje sjiek. Misschien wel een paar mooie verstralers op de bumper. Ook denk ik dat ik hem rondom donkergrijs maak (vanaf de sierstrips naar beneden, inclusief bumpers en grille). Dat wilde ik doen met Plastidip, zodat de hele operatie ook weer omkeerbaar is.

Het is niet mijn bedoeling om echt hardcore offroad te gaan. Leuk als ik een bospad ofzo kan meenemen, maar de vorm is voor mij belangrijker dan de functie. Extreme bodemvrijheid of recoverypoints zijn dus niet perse nodig.

Wat betreft de vraag of het qua geo kan: volgens mij loop ik met 3 cm verhogen daarin geen risico: die Spaccers kunnen tot 60 mm (4 spacers en 4 rubber ringen), en met die specs is het in Dld nog Tüv gekeurd. Dus 3 cm (2 spacers en 2 rubber ringen) zal niet zo'n punt zijn.

Maar: first things first: de automaat moet nieuwe olie, dat ga ik van het weekend eerst doen. Als ik dan de krik er toch bij heb ga ik hem even rondom 3 cm hoger zetten om een idee te krijgen of dat een goed zichtbare verhoging is, en hoeveel ruimte ik dan heb voor banden. Wordt vervolgd!

Edit: Ik vergeet te reageren op Sonab: :mrgreen: Leuk plan, maar niet voor nu (en misschien niet voor mij 8) )
Saab 900i coupé 1989
Saab 9-3x OG coupé 2.0t 1999 (verkocht)
Saab 9-5 estate 2.3t 2002 (RIP)

Plaats reactie