Audio; vragen naar de bekende weg (?)

1993-2002
RobbieF57
Geregistreerd lid

Audio; vragen naar de bekende weg (?)

Bericht door RobbieF57 » za 23 jan, 2021 1:08

Goedenavond allemaal,

In mijn "nieuwe" 9-3 coupe Euro edition uit 2002 zit een "standaard" audio installatie; 2 dashboardspeakers (3.5") + 2 maal 6x9 speakers achterin, naast de hoedenplank.
Ik heb vandaag twee standaard Saab deurspeakers gereviseerd (voorzien van nieuwe foamranden) en wil deze binnenkort in de portieren plaatsen. Daarna op zoek naar een versterker om de "AS3" configuratie compleet te maken; die heb ik ook in mijn '99 cabrio, en dat bevalt me prima.
Nu ben ik best handig met het zoeken op internet (al zeg ik het zelf), maar ik kan maar nergens vinden of mijn auto is voorbereid op een dergelijke aanpassing. M.a.w.: zijn de portieren bedraad, of dien ik deze draden nog zelf te trekken?

De meningen op het web zijn hier behoorlijk over verdeeld. Nu zullen jullie misschien zeggen; "dan haal je de portierbekleding toch los, dan kun je het zelf zien". Dat is natuurlijk helemaal waar, maar als ik dat doe, wil ik ook meteen alles in de portieren aansluiten. Anders heb ik dubbel werk.

Dus vraag ik jullie in alle nederigheid naar de (wellicht) bekende weg; is deze uitvoering van de 9-3 voorzien van een voorbereiding voor het aansluiten van deurspeakers?

Alvast heel erg bedankt!

Grtz

Rob

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Audio; vragen naar de bekende weg (?)

Bericht door busy » za 23 jan, 2021 1:32

In principe wel. Nu was de euro edition een zeer uitgekleedde versie in NL, maar is wel voorbedraad.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 23 jan, 2021 1:48

Ik acht de kans ook groot dat de bedrading er al ligt.

RobbieF57
Geregistreerd lid

Bericht door RobbieF57 » za 23 jan, 2021 11:51

Bedankt heren; dat klinkt positief.
Ik ga binnenkort een poging wagen.

Grtz

Rob

Harryauto

Bericht door Harryauto » za 23 jan, 2021 14:06

Ik heb net deurpaneel los voir dezelfde actie. Stekker zit er, kan alleen nergens vinden waar ik hem op kan pakken. Radio, sid eruit...niks.

Komt trouwems ook geen audio signaal uit bij de deur stekker. Was iets met as3?las ik elders, ik plan gewoon door te lussen op front speakers.

AfbeeldingAfbeelding

jor[D]1
Geregistreerd lid

Bericht door jor[D]1 » za 23 jan, 2021 14:21

originele bedrading gaat naar stekker bij de plek waar de as 3 versterker gemonteerd wordt. Rechts onder de middenconsole achter het bagage netje. Lijkt me echter onpraktish met een aftrmarket stereo.
Je kan zelf draden trekken door de originele stekker van de deuren om je speakers aan te sluiten. Heb ook gezien dat ze nieuw bedrading onderaan de a stijl haden aangesloten op de bestaande bekabeling naar de deuren. Dat is vrij makkelijk te bereiken door het tapijt weg te vouwen.

Heb overigens geen idee of de originele saab speakers wel mooi kunnen werken als je ze van de front speakers zou pakken.In het as 3 systeem hebben de deur speakers alleen een woofer functie. en de specs zijn afwijkende van het gangbare te koop aangeboden aftermarket spul.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » za 23 jan, 2021 14:50

In principe ligt alles voorbedraad voor AS3, het enige dat ontbreekt is de versterker, de deurspeakers, en de kabel tussen radio en versterker.

Daarom krijg je dus als je 'gewoon' een setje speakers aansluit op de stekkers in de deuren geen signaal daar. Voor zover ik heb kunnen uitvogelen krijgt de versterker een full range signaal vanuit de radio via een 8 polige DIN stekker en heeft de versterker een filter die alleen lage tonen naar de deurspeakers stuurt. Als je die DIN kabel uitsplitst (zit o.a. een mute pin en remote turn-on pin in, naast de audio signalen) kun je het ongetwijfeld aansluiten op de versterker output van een aftermarket radio en als sub aansturen..

Harryauto

Bericht door Harryauto » za 23 jan, 2021 15:19

Dank jullie wel! Ik ga het gewoon proberen, doorlussen vanaf de plek achter het netje met doorvebinders, dat ook bij isostekker en horen of dashspekers(voornamelijk hoog) een aardig geluidbeeld geeft als er sub speakers in de deur op dat front signaal meedraait. harry

RobbieF57
Geregistreerd lid

Bericht door RobbieF57 » za 23 jan, 2021 15:28

Hallo allemaal,
Bedankt voor de reacties en de foto's.

Ik gebruik in principe alleen aftermarket speakers voor in het dashboard (die zijn gaar). De rest blijft origineel.
Een set originele deurspeakers heb ik inmiddels gereviseerd. Ik ga dus nu op zoek naar een gebruikte AS3 versterker + de bijbehorende kabel. Dan ben ik rond.
Als iemand iets heeft liggen, dan hoor ik het graag.

Nogmaals bedankt voor het advies & het meedenken.

Als alles erin zit, geef ik jullie een update.

Fijn weekend

Grtz

Rob

Harryauto

Bericht door Harryauto » za 23 jan, 2021 15:34

[]Succes man!
Reden: Quote verwijderd

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » zo 24 jan, 2021 12:30

Balen in een 900ng cabrio 1996 mooi geen draad in de deur te vinden

Harryauto

Bericht door Harryauto » zo 24 jan, 2021 14:00

[]Balen man, dat word draden trekken.

Beschikt iemand over bedrading schema? Iso stekjer roze en de aansluiting voor de versterker achter netje?

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 24 jan, 2021 14:11

Roze iso stekker (de derde) is voor SID communicatie, met een aftermarket radio blijft die ongebruikt. Pin-out voor de versterker stekker kun je in principe wel opduikelen in WIS (saabwisonline is wat omslachtiger maar staat ‘t wel allemaal in).

Harryauto

Bericht door Harryauto » zo 24 jan, 2021 14:19

[]Thanks. En welke kleuren draden zijn de stuurbedining? WIS?

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 24 jan, 2021 14:24

Stuurwielbediening aftakken is afhankelijk van de interface die je daarvoor koopt, meestal moet je een aftakken vlak achter de plastic kap om de stuurkolom maar kan dus verschillen.

WIS = workshop information system. Soort digitaal werkplaatshandboek voor Saab vanaf de 900NG. Op saabwisonline kun je al die info terugvinden, alleen is de weergave iets omslachtiger dan het systeem van Saab zelf. Informatie is identiek.

Plaats reactie