Verstralers

1993-2002
TMSchot
Geregistreerd lid

Verstralers

Bericht door TMSchot » za 02 jan, 2021 15:47

Goedemiddag allen!

Ik ben druk bezig om mijn Saab 9-3 uit '98 te voorzien van verstralers. Hierbij wil ik de lampen het liefst zo kort mogelijk op de grille hebben, zie ook onderstaande foto om een beetje een idee te krijgen hoe ik ze wil hebben (het gaat om de ronde verstralers). Nu vroeg ik me af of het verstandig is om de verstralers direct op de bumper te monteren, of dat ik beter een beugel kan (laten) maken die verbonden is aan de kentekenplaathouder? Loop ik daarnaast nog risico dat de Saab op warme dagen te weinig lucht binnen krijgt om te koelen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Gr.,
Thomas

Afbeelding

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Verstralers

Bericht door klaasj » za 02 jan, 2021 15:50

je zou eens kunnen onderzoeken om beugels te maken die je net onder de grille door naar binnen laat lopen. Je hebt daar stevigheid op de bumperbalk.

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » za 02 jan, 2021 16:31

Dit bestaat Biltema beugel

Ik heb dit eens op een 9000 gehad met 3 kleine LEDs, maar de APK keurmeester vond dit toch niet zo'n geslaagd plan, iets met uitstekende delen.
Dus of het officieel mag in Nederland betwijfel ik...

TMSchot
Geregistreerd lid

Bericht door TMSchot » za 02 jan, 2021 19:51

redmervand schreef:
za 02 jan, 2021 16:31
Dit bestaat Biltema beugel

Ik heb dit eens op een 9000 gehad met 3 kleine LEDs, maar de APK keurmeester vond dit toch niet zo'n geslaagd plan, iets met uitstekende delen.
Dus of het officieel mag in Nederland betwijfel ik...
Deze had ik inderdaad ook al gevonden, maar om dezelfde reden die je noemt (en omdat ik het minder mooi vind) wil ik deze dus juist niet. Thanks voor de suggestie in ieder geval!

TMSchot
Geregistreerd lid

Bericht door TMSchot » za 02 jan, 2021 19:51

klaasj schreef:
za 02 jan, 2021 15:50
je zou eens kunnen onderzoeken om beugels te maken die je net onder de grille door naar binnen laat lopen. Je hebt daar stevigheid op de bumperbalk.
Dat was mijn 2e optie inderdaad, maar als de bumper sterk genoeg is, dan heeft dat de voorkeur (minder werk en goedkoper :lol: )

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » za 02 jan, 2021 20:11

TMSchot schreef:
za 02 jan, 2021 19:51
klaasj schreef:
za 02 jan, 2021 15:50
Dat was mijn 2e optie inderdaad, maar als de bumper sterk genoeg is, dan heeft dat de voorkeur (minder werk en goedkoper :lol: )
op het bovenste gedeelte van de bumperhoes heb je geen vlees om iets vast te zetten. De bumperbalk ligt lager. Haal je grille er uit en je ziet denk ik de mogelijkheden.

TMSchot
Geregistreerd lid

Bericht door TMSchot » za 02 jan, 2021 21:10

klaasj schreef:
za 02 jan, 2021 20:11

op het bovenste gedeelte van de bumperhoes heb je geen vlees om iets vast te zetten. De bumperbalk ligt lager. Haal je grille er uit en je ziet denk ik de mogelijkheden.
Thanks voor de feedback, duidelijk dus om de bumper zelf niet te gebruiken! Ga ik op zoek naar een plaatboer die die beugels kan gaan maken!

jor[D]1
Geregistreerd lid

Bericht door jor[D]1 » za 02 jan, 2021 21:20

Achter op de bumper balk zouden zelfs gaten voorzien moeten zijn om verstralers aan te brengen. Schakelen is natuurlijk het mooiste via de "extra" knop als die nog te krijgen is.

In wis staan schema's en plaatje van de "officiele" bevestiging.

edit. bij esaabparts op de website staat de instructie hoe de originele assecoire gemonteerd wordt.

lijkt gewoon een stukje strip gebogen om onder de grill vandaan te komen.
https://www.esaabparts.com/docs/accesso ... 100582.pdf

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » za 02 jan, 2021 21:21

In de EPC staan de brackets, en ook de complete 'kit'
Afbeelding

jor[D]1
Geregistreerd lid

Bericht door jor[D]1 » za 02 jan, 2021 21:27

kitje lijkt zowaaar nog leverbaar ook

volgens mij deze https://www.esaabparts.com/saab/parts/400100871

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » za 02 jan, 2021 21:32

jor[D]1 schreef:
za 02 jan, 2021 21:27
kitje lijkt zowaaar nog leverbaar ook

https://www.esaabparts.com/saab/parts/400100913
Dat nummer is alleen voor de knop volgens mij, 400 100 913
De brackets hebben een ander nummer 400 100 582, en die zitten dus niet bij de kit in als ik het zo zie
Afbeelding

jor[D]1
Geregistreerd lid

Bericht door jor[D]1 » za 02 jan, 2021 21:37

kan beetje lastig zien op telefoon. ook wel erg goedkoop voor kitje incluis knop en bedrading.
deze dan misschien 400100871?
Ziet er in elk geval wel netjes uit wanneer ingebouwt. bij mijn vader zit er zo'n setje in met verstralers onderin de viggen bumper.

beugeltjes in epc lijken vrijmakkelijk na te maken van stuk platte strip. als alternatief.

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » za 02 jan, 2021 21:41

Je hebt, lijkt mij, alles nodig, dus setje 22 Basic kit 400 100 871 (draden en relais), nr 30 de Brackets 400 100 582 en nr 34 de Switch 400 100 913
Al kan je het ook zelf samenstellen, met een platte metalen strip goed gekant en wat draden en een relais.

Denk dat er nu wel genoeg input is toch? :wink: :mrgreen:

TMSchot
Geregistreerd lid

Bericht door TMSchot » zo 03 jan, 2021 10:55

Hulde allen voor de reacties, dit helpt mij inderdaad een stuk verder! Gisteren de WIS en EPC geïnstalleerd, dit had ik eerder moeten weten (had me in het verleden veel trouble shooting tijd gescheeld :shock: ).

Kabels, relais en connectoren heb ik allemaal al voorbereid, dus alleen de beugels (400 100 582) en de knop in het dashboard (400 100 913) resten nog. Voor de knop nog even uitzoeken hoe ik die het beste aan kan sluiten, of dit via de DICE gaat of niet (hopelijk niet, dan hoef ik die hele kabelboom ook niet extra te bestellen). Heb het zojuist nagemeten, het lijkt erop dat de lampen die ik heb prima samen kunnen met het de beugels! Zodra ik zover ben zal ik een fotootje delen.

jor[D]1
Geregistreerd lid

Bericht door jor[D]1 » zo 03 jan, 2021 13:15

Knop schakelt gewoon een relais. daarnaas zit er nog een aansuiting op voor de knop verlichting. die moet je aftakken bij dimmer interieur verlichting. zit gelukkig vrijwel naast installatie plek voor assecoire knop.

Zie dit document met installatie instructies. bevat ook het schema
https://www.esaabparts.com/docs/accesso ... 100871.pdf

Kan evtueel nog wel even kijken wat voor connector er achter op die knop zit.

edit:
zit een connector zelfde als op de mistlicht schakelaars op. Zit hier echter met gewone kabelschoentjes erop geschoven en dat wil ook prima. 4519641 is nummer wat op schakelaar staat.

Plaats reactie