Onbegonnen werk t5 KLAAR!!

1993-2002
alex75
Geregistreerd lid

Onbegonnen werk t5 KLAAR!!

Bericht door alex75 » ma 16 nov, 2020 2:22

Afbeelding Afbeelding

Best mooi Saabje was het... 8)

Ik ben even inactief geweest op forum betreft mijn eigen auto, maar ja.. er was niet veel meer van over.

Ik kocht de 9-3 van de eerste eigenaar met een maptune stage 1 en met alle upgrades kwa remmen en ophanging en heb hem nu al 7 jaar.
Alles kwa tuning en onderhoud is wel zon beetje gedaan aan de auto, bijna elk onderdeel is nieuw, van startmotor tot accu, van turbo tot koppeling

Tevens verschillende tunes gehad met wisselende variaties aan injectoren deka 875 tot green giants en origineel. Orignele koppeling, maptun spec3, nu viggen. Been there done that! Er staan wel dingen op dit forum over mijn Saabje..
Dion heeft er veel tijd gestoken en volgens hem is het een van de best rijdende t5's in mijn setup

Ik was vorig jaar eindelijk bezig met het finetunen van de auto. Na de gehele Viggen setup, wilde ik verder met stoelen etc.
Omdat ik al jaren met veel power de fm57 bak reed, en deze slechter in de 3 schakelde, besloot ik om die bak te gaan vervangen. Dan hebben we tenminste alles gehad...

In het vroege voorjaar 2019 kreeg mijn schoonvader ernstige copd klachten
Hij hielp mij altijd met verbouwen, maar ook met vele andere dingen rondom de Saab..
Rond die tijd werd ook de versnellingsbak vervangen.
6 juni kreeg ik een belletje vanuit Vinkeveen dat de auto klaar was, maar door de storm die nacht, was er ook een compleet bitumen dak opgewaaid..lang verhaal
De auto was total loss. :(
Zelfs mijn schoonpa had er de balen in.
Helaas, 1 dag later, overleed hij..

Ik had de maanden erna geen zin in Saab, in niks...

In Vinkeveen hadden ze alles geregeld met taxateur en verzekering. Allemaal top gedaan!
Met het uitgekeerde bedrag, en nog wat geld erbij, heb ik vorig jaar een zeldzaam mooie 9-3 Hirsch cabrio van Dion over mogen nemen tegen een vrienden prijs. Hier rijdt ik nog steeds met veel plezier in.

Na maanden van een klote gevoel heeft mijn stiefzoon uiteindelijk de Saab opgehaald uit Vinkeveen.
Confrontatie was nogal groot, zie de fotos, alles was beschadigd. :(

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daar stond mijn Saab, technisch nieuw staat, maar carroserie/plaatwerk total loss. AU!
En dan?
Eerste idee was om wat technische dingen over te zetten op de cabrio, of spullen los te verkopen.
Kreeg het alleen niet over mijn hart om de auto weg te doen. Al het werk wat erin zat, alle herinneringen...
Mijn stiefzoon zei dat hij heerlijk reed, en de auto kwam ook probleemloos door de apk :-S+

Her en der was ik wat advies aan het inwinnen, en ik was bang dat ik dit financieel nooit kon dragen. Motorkap en zijschermen had ik al eens vervangen en dat was niet moeilijk/duur. Maar de achterschermen.. het dak...
In de zomer 2019 werd ik benaderd door Ronald van dagbesteding “de sleutel” uit Vianen, hij ging toevallig net een Midnight blue 5 deurs helemaal slopen.
Hier een zaterdag middag wezen slopen om vervolgens met kofferbak, deuren etc naar huis te rijden.
Ook een uitgezaagd zijscherm!!
Dit was super!!
De deuren en voorschermen hingen er zonder problemen in, de kofferbak was klusje voor 2 man omdat die erg zwaar is en hij moet goed in hangen..

Omdat mijn schoonvader nogal veel modelvliegtuigen en gereedschap had, besloten we in oktober 2019 om een loods te huren waar ik ook rustig aan de Saab kon werken.
Het was een heel vreemd gevoel om met je slijptol het plaatwerk van een achterscherm er rigoreus uit slijpen kan ik zeggen..
Rond die tijd werd ik mij ook bewust dat ik nog een opleiding mocht doen via mijn werk, waar ik een
“potje” had om opleidingen of cursussen te doen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Februari 2020: dat werd een dus lasopleiding!! met natuurlijk als doel om het plaatwerk aan de auto te lassen. :!:
Van project naar project, met middelen die niks meer mochten kosten
Heb een gezin en vrouwlief keek argwanend hoeveel geld er nu in de Saab zou gaan... no worries dus.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oke niet helemaal, Had nog wel een Viggen spoiler liggen die mee gespoten moest worden, en alle roest gaten dicht laten lassen . . Als we dan toch bezig zijn.. :lol:
Begin zomer van dit jaar heb ik de auto naar mijn garage/schadehersteller hier in de buurt gebracht om het dak en achterschermen te laten spuiten, met de boodschap” zie maar wanneer je tijd hebt”
Afgelopen week kreeg ik bericht dat ze aankomende week gaan spuiten, mits er geen grote klus binnen zou komen. :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover , ik hoop dat ik jullie in de komende weken fotos kan laten zien dat de auto in ere hersteld zal zijn
Tot dan moeten jullie het doen met de fotos van hoe het was...
Wat een "set back" was dit!!!
Het was een @#$ ervaring, alles kwam tegelijk... en een klote klus, maar ben wel dankbaar dat deze Saab er nog is

coppe218
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Onbegonnen werk t5

Bericht door coppe218 » ma 16 nov, 2020 7:56

Wat een verhaal zeg. Wel een mooi eerbetoon als hij straks helemaal klaar is.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 16 nov, 2020 9:19

Uniek verhaal dit hoor: en vooral dat je dat allemaal kunt opbrengen. Complimenten!

ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door ico9-3 » ma 16 nov, 2020 9:41

Knap!!

DV 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door DV 9-3 » ma 16 nov, 2020 9:43

Wat een bijzonder verhaal. Fijn om te lezen dat je uiteindelijk toch dankbaarheid haalt uit het overkomen van alle tegenslag. Dat verdien je in mijn ogen oprecht. Ik ga je inspirerende verhaal met interesse volgen en zie uit naar de resultaten als je spuiter z’n werk gedaan heeft!

Koen K
Donateur
Donateur

Bericht door Koen K » ma 16 nov, 2020 10:08

Goed om te lezen dat deze auto gered wordt na zo'n bizarre tegenslag. Hopelijk maken ze er wat moois van!

Efraim
Geregistreerd lid

Bericht door Efraim » ma 16 nov, 2020 11:07

Titel "Doorzetter van het jaar" is bij deze aan jou toegekend! :D

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 16 nov, 2020 11:12

Inspirerend verhaal! Na regen komt zonneschijn. Dat wordt straks extra genieten. Elke auto heeft een verhaal, maar deze een wel heel bijzondere. Geniet ervan, elke kilometer!

sterkstromer
Donateur
Donateur

Bericht door sterkstromer » ma 16 nov, 2020 11:29

Knap gedaan, wat een klus!

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » ma 16 nov, 2020 12:57

Wow, heel gaaf! Ik kan me nog herinneren hoe de auto erbij stond na die storm. Deed pijn om te zien. Knap dat je toch zo door hebt kunnen pakken, ik kijk uit naar het resultaat na het spuitwerk. Echt héél gaaf dit!!

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 16 nov, 2020 13:09

kunnen we Alex ere lid maken?
ik stem voor!

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » ma 16 nov, 2020 13:12

Ik deel Reier zijn gevoel. Ik weet nog goed dat ik donderdag 's ochtends het werk binnenstapte en dit aantrof. leuk om te lezen dat het zo uiteindelijk heeft uitgepakt ondanks alle tegenslagen.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » ma 16 nov, 2020 16:31

Grote klasse kerel.

alex75
Geregistreerd lid

Bericht door alex75 » ma 16 nov, 2020 21:45

wow, ik had niet zulke en zoveel lieve mooie reacties verwacht. Raakt me enorm..
Dank jullie allemaal!!. Hou jullie op de hoogte!!

Jobo77
Donateur
Donateur

Bericht door Jobo77 » ma 16 nov, 2020 23:17

Wat een top prestatie na zoveel tegenslag. Kijk uit naar het vervolg en de hereniging!

Plaats reactie