Saab 9-3 cabrio van Sonab
- 72sonett3
- Geregistreerd lid
- Berichten: 12631
- Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
- Regio: España - Spanje
Re: Saab 9-3 cabrio van Sonab (Wielbout muurvast)
Als je zwaarder bent dan dat, kun je dichter bij de bout gaan staan...
Met M = F x a kun je het precies uitrekenen.
Met M = F x a kun je het precies uitrekenen.
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register
- Sonab
- Donateur (3x)
- Berichten: 4149
- Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: Saab 9-3 cabrio van Sonab (Wielbout muurvast)
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
- tanisha
- Geregistreerd lid
- Berichten: 14140
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Saab 9-3 cabrio van Sonab (Wielbout muurvast)
Waarschijnlijk is het schroefdraad van je wiellager beschadigd en zit die bout nu echt extreem vast.
Als je langs een banden toko gaat waar ze ook vrachtwagens doen hebben ze wel iets wat die bout los of gebroken kan krijgen.
Daarna raad ik je aan om het bewuste lager met naar te vervangen.
Als je langs een banden toko gaat waar ze ook vrachtwagens doen hebben ze wel iets wat die bout los of gebroken kan krijgen.
Daarna raad ik je aan om het bewuste lager met naar te vervangen.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi
veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi
veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8299
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Saab 9-3 cabrio van Sonab (Wielbout muurvast)
Keramische vet kan in de schroefdraad van de naaf, op de schroefdraad van de bout en op het contactvlak van velg en naaf. Er is hier ooit een kopervetdiscussie geweest die ik verloren heb van iemand die meer thuis is in chemie en staal. Zal nooit vergeten tussen aluvelgen en stalen naven keramisch- in plaats kopervet te gebruiken.
Maar goed, eerst moet die bout los. Begreep ik nou goed dat het een vaan de voorwielnaven betreft? Of was het toch achter?
Als het los komt zonder af te breken, zou ik voor de zekerheid even een juiste maat draadtap - goed gericht - door de schroefdraad halen, voordat je er weer een nieuwe bout indraait. Als je niet te zuinig bent m et het keramisch vet, en daar consequent in blijft, zal het probleem niet meet voordoen. Als de schroefdraad ernstig is vervormd (dat merk je aan de weerstand bij het tappen) of de bout breekt af. Dan zou ik inderdaad zoals Tanisha adviseert een nieuwe naaf/lagercombinatie plaatsen.
Ik heb weleens een afgebroken bout uitgeboord, en geconstateerd dat het heel moeilijk is om boren en tappen dan exact in het midden en haaks te doen, waardoor de kans op een exacte pas zeer klein is. Daarna moest die SAAB het doen met een bout die gemarkeerd werd + een markering op de naaf, zodat het altijd 1:1 zou matchen. Gevolg is dat jij of een bandenservice zich gaat vergissen of het vergeten wordt, waardoor een of meer andere gaten langzamerhand worden "aangepast". Dat wil je niet.
Wat betreft het losmaken: Er zijn mensen die een electrisch slagmoerpistool gebruiken met meer dan 1000Nm. Daar moet het goed- of kwaadschiks wel mee lukken. (Zoals bij een vrachtwagenbandenservice zoals Tanisha ook al opperde).
Ik lees trouwens terug dat je wringijzer slechts 65 cm lang was. Daar kun je rustig een stalen buis van een meter of meer omheen leggen en het zelf nog eens proberen. Leg hem in beginsel zo dicht mogelijk aan op de haakse kop van het wringijzer. Als dat niet lukt, geleidelijk de buis uitschuiven en opnieuw proberen. Dat wringijzer zal wel iets meer uithouden dan wordt opgegeven. Bij mij is nog nooit een wringijzer of zelfs kruissleutel afgebroken. Weleens de kop van zo'n verlengstuk, die je zelf ook al eens noemde. Bij de voorwielen kun je het wiel dusdanig naar buiten of naar binnen draaien dat je het zonder verlengstuk kunt doen. Gebruik niet een gewone dop 17 uit je doppenset, maar een krachtdop.
Maar goed, eerst moet die bout los. Begreep ik nou goed dat het een vaan de voorwielnaven betreft? Of was het toch achter?
Als het los komt zonder af te breken, zou ik voor de zekerheid even een juiste maat draadtap - goed gericht - door de schroefdraad halen, voordat je er weer een nieuwe bout indraait. Als je niet te zuinig bent m et het keramisch vet, en daar consequent in blijft, zal het probleem niet meet voordoen. Als de schroefdraad ernstig is vervormd (dat merk je aan de weerstand bij het tappen) of de bout breekt af. Dan zou ik inderdaad zoals Tanisha adviseert een nieuwe naaf/lagercombinatie plaatsen.
Ik heb weleens een afgebroken bout uitgeboord, en geconstateerd dat het heel moeilijk is om boren en tappen dan exact in het midden en haaks te doen, waardoor de kans op een exacte pas zeer klein is. Daarna moest die SAAB het doen met een bout die gemarkeerd werd + een markering op de naaf, zodat het altijd 1:1 zou matchen. Gevolg is dat jij of een bandenservice zich gaat vergissen of het vergeten wordt, waardoor een of meer andere gaten langzamerhand worden "aangepast". Dat wil je niet.
Wat betreft het losmaken: Er zijn mensen die een electrisch slagmoerpistool gebruiken met meer dan 1000Nm. Daar moet het goed- of kwaadschiks wel mee lukken. (Zoals bij een vrachtwagenbandenservice zoals Tanisha ook al opperde).
Ik lees trouwens terug dat je wringijzer slechts 65 cm lang was. Daar kun je rustig een stalen buis van een meter of meer omheen leggen en het zelf nog eens proberen. Leg hem in beginsel zo dicht mogelijk aan op de haakse kop van het wringijzer. Als dat niet lukt, geleidelijk de buis uitschuiven en opnieuw proberen. Dat wringijzer zal wel iets meer uithouden dan wordt opgegeven. Bij mij is nog nooit een wringijzer of zelfs kruissleutel afgebroken. Weleens de kop van zo'n verlengstuk, die je zelf ook al eens noemde. Bij de voorwielen kun je het wiel dusdanig naar buiten of naar binnen draaien dat je het zonder verlengstuk kunt doen. Gebruik niet een gewone dop 17 uit je doppenset, maar een krachtdop.
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- Sonab
- Donateur (3x)
- Berichten: 4149
- Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: Saab 9-3 cabrio van Sonab (Wielbout muurvast)
Nou, pech blijft me niet bespaard helaas...
Vanavond met de kids een ijsje halen, maar nadien bleef de motor niet meer lopen.
Na bijna 2 uur wachten kwam de ANWB. Remmenreiniger deed de motor lopen. Paar klappen op de tank en hij ging weer. Conclusie; brandstofpomp aan zijn eind.
Zal aan een nieuwe moeten. En maar hopen dat de Saab komende dagen nog een paar keer normaal wil starten...
Vanavond met de kids een ijsje halen, maar nadien bleef de motor niet meer lopen.
Na bijna 2 uur wachten kwam de ANWB. Remmenreiniger deed de motor lopen. Paar klappen op de tank en hij ging weer. Conclusie; brandstofpomp aan zijn eind.
Zal aan een nieuwe moeten. En maar hopen dat de Saab komende dagen nog een paar keer normaal wil starten...
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
- tanisha
- Geregistreerd lid
- Berichten: 14140
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Saab 9-3 cabrio van Sonab (brandstofpomp probleem)
Anders even met een schoen of klomp tegen het ronde deel onder de tank slaan dikke kans dat die dan weer een tijdje start.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi
veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi
veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!
- martinphili
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3073
- Lid geworden op: ma 29 jul, 2013 22:28
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Saab 9-3 cabrio van Sonab (brandstofpomp probleem)
Heb je al onder je achterbank gekeken om te zien of daar een gat is bij gemaakt?
Sommigen vinden dat zo'n extra groot gat de stevigheid van de carrosserie aantast maar het maakt de toegang tot je brandstofpomp wel een heel stuk eenvoudiger.
Sommigen vinden dat zo'n extra groot gat de stevigheid van de carrosserie aantast maar het maakt de toegang tot je brandstofpomp wel een heel stuk eenvoudiger.
Saab 900 ng 2.0 i cabriolet Sky Blue
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"
- sterkstromer
- Donateur
- Berichten: 898
- Lid geworden op: vr 02 mar, 2018 8:38
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Saab 9-3 cabrio van Sonab (brandstofpomp probleem)
[]
Jij hebt een 900NG, die heeft nog wat steviger plaatwerk daar, toch?
Jij hebt een 900NG, die heeft nog wat steviger plaatwerk daar, toch?
Saab 9-3 cabrio 2.0T SE 1998 (DionHPT Stage 1, SRB, dubbele stabi achter, AS3, SE-skirts, interieur design edition, trommelhuis van 900 NG, 9-5 Aero remmen, bekerhouder, spoiler) (2018 - heden)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)
- Sonab
- Donateur (3x)
- Berichten: 4149
- Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: Saab 9-3 cabrio van Sonab (brandstofpomp probleem)
Ik zal een rubber hamer in de Saab leggen voor de tip van Tanisha…
Heb met de ANWB man (vanaf 1,5m natuurlijk) al onder de achterbank gekeken. Nog(?) geen gat daar helaas.
Heb met de ANWB man (vanaf 1,5m natuurlijk) al onder de achterbank gekeken. Nog(?) geen gat daar helaas.
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
- sterkstromer
- Donateur
- Berichten: 898
- Lid geworden op: vr 02 mar, 2018 8:38
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Saab 9-3 cabrio van Sonab (brandstofpomp probleem)
[]
Als er al een gat zit, dan niet op de goede plek helaas. Brandstofpomp vervangen is een rotklus omdat de brandstoftank onder de wagen vandaan moet (als je niet in het plaatwerk wilt knippen).
Als er al een gat zit, dan niet op de goede plek helaas. Brandstofpomp vervangen is een rotklus omdat de brandstoftank onder de wagen vandaan moet (als je niet in het plaatwerk wilt knippen).
Saab 9-3 cabrio 2.0T SE 1998 (DionHPT Stage 1, SRB, dubbele stabi achter, AS3, SE-skirts, interieur design edition, trommelhuis van 900 NG, 9-5 Aero remmen, bekerhouder, spoiler) (2018 - heden)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)
- busy
- Donateur (4x)
- Berichten: 4169
- Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Saab 9-3 cabrio van Sonab (brandstofpomp probleem)
Er zit al een gat, alleen niet op de juiste plaats. Twee manieren:
Met een blik schaar/knabbelschaar een groter gat maken obv een mal. Dan kun je het van boven af doen. Als je een stukje aan de carrosserie laat zitten kun je dit later weer op zijn plek duwen. En randen afkitten lijkt het of het zo hoorde.
Of
Je laat de tank zakken
Zelf voorkeur voor tank laten zakken. Meer werk maar geen gat in je blik
Met een blik schaar/knabbelschaar een groter gat maken obv een mal. Dan kun je het van boven af doen. Als je een stukje aan de carrosserie laat zitten kun je dit later weer op zijn plek duwen. En randen afkitten lijkt het of het zo hoorde.
Of
Je laat de tank zakken
Zelf voorkeur voor tank laten zakken. Meer werk maar geen gat in je blik
Laatst gewijzigd door busy op za 13 jun, 2020 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs
SAAB HobbyClub Amersfoort
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs
SAAB HobbyClub Amersfoort
- Sonab
- Donateur (3x)
- Berichten: 4149
- Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: Saab 9-3 cabrio van Sonab (problemen opgelost)
Bedankt voor alle reacties!
Ik zag geen gat meer in het maken van het gat
En omdat vrouwlief de Saab ready en reliable wilde hebben ('daar heb je zo'n ding toch voor'), toch maar naar de bekende SAAB-specialist in Hulst getogen.
Die liet vakkundig de tank aflopen, zakken en monteerde een (inwendig) nieuwe pomp.
Meteen even de onwillige bouten losgetrokken en er twee anderen (met keramische pasta) voor terug gestoken. Schroefdraad zag er goed uit. In de toekomst nog weer een keer losmaken en de boutgaten inspecteren.
Voor nu kunnen we weer!
Ik zag geen gat meer in het maken van het gat
En omdat vrouwlief de Saab ready en reliable wilde hebben ('daar heb je zo'n ding toch voor'), toch maar naar de bekende SAAB-specialist in Hulst getogen.
Die liet vakkundig de tank aflopen, zakken en monteerde een (inwendig) nieuwe pomp.
Meteen even de onwillige bouten losgetrokken en er twee anderen (met keramische pasta) voor terug gestoken. Schroefdraad zag er goed uit. In de toekomst nog weer een keer losmaken en de boutgaten inspecteren.
Voor nu kunnen we weer!
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
- Sonab
- Donateur (3x)
- Berichten: 4149
- Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: Saab 9-3 cabrio van Sonab (hele kleine upgrade)
Kleine verandering geven soms grote voldoening.
Wielbouten, -naven en remschoenen iets opknappen oogt al weer veel frisser!
Wielbouten, -naven en remschoenen iets opknappen oogt al weer veel frisser!
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
- Sonab
- Donateur (3x)
- Berichten: 4149
- Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: Saab 9-3 cabrio van Sonab
Voor de mobiel cq navigatie zocht ik een simpele oplossing zonder gaten in het dash te maken. Heb nu alleen een blinde knop opgeofferd, maar die is simpel te vervangen wanneer gewenst. Het zit ietsjes laag naar ergonomische maatstaven, maar ik kan er prima mee leven!
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)