Twijfel over slopen of opknappen advies gevraagd

1993-2002
Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Twijfel over slopen of opknappen advies gevraagd

Bericht door tanisha » za 29 dec, 2018 1:04

De roest valt wel maar niet mee! :-P+
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
Killercave86
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 565
Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Twijfel over slopen of opknappen advies gevraagd

Bericht door Killercave86 » za 29 dec, 2018 9:36

Bedankt weer voor alle reacties

(Op) slaat de spijker op zijn kop de vraag die hij stelt is precies de vraag waar ik nu over twijfel hij rijdt niet meer ik heb het blok er al uitgehaald dus op rijden is geen optie Ik had hem ook geschorst privé rijdt ik nou in de Cabrio en door de week rijdt ik een Mercedes sprinter voor mijn werk

Voor een andere koets had ik al even gekeken op marktplaats maar er staat maar één in dezelfde kleur en de vraag is dan ook is die beter maar dan moet je goed inspecteren bij aankoop natuurlijk

Wat ik mij dan ook af vraag is zouden er nog roestvrije koetsen zijn en speelt bouwjaar hier ook een rol in

Aangezien mijn cabrio geen roest had is dat vaker zo bij cabrio’s of had ik daar mazzel mee
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Twijfel over slopen of opknappen advies gevraagd

Bericht door 9323 » za 29 dec, 2018 10:47

In mijn ervaring zijn roestvrije 9-3's een zeldzaamheid. Deze cabrio ziet er helemaal niet gek uit vind ik.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 4169
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Twijfel over slopen of opknappen advies gevraagd

Bericht door busy » za 29 dec, 2018 11:30

Als je van de koets af zou willen.... roestvrij of arm wordt steeds lastiger te vinden, dan kom je in andere categorie 9-3OG's terecht die veel binnen hebben gestaan, weinig pekel hebben gezien etc etc. Daar zijn er niet veel meer van over.
Laatst gewijzigd door busy op za 29 dec, 2018 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs

SAAB HobbyClub Amersfoort

Gebruikersavatar
Killercave86
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 565
Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Twijfel over slopen of opknappen advies gevraagd

Bericht door Killercave86 » za 29 dec, 2018 11:54

9323
Volgens mij ben je in verwarring en haal je 2 Saabs doorelkaar

Afbeelding

Deze Saab cabrio heb afgelopen zomer voorzien van andere bumpers en een gereviseerde motor (eigenlijk om een beetje te oefenen voor die blauwe coupe) heb de cabrio gereviseerde met originele onderdelen dus niet getuned omdat ik las dat de koetsen niet heel stevig zijn van een cabrio maar daar door de cabrio van alle kanten bekeken en nergens roest gezien in tegenstelling van de blauwe coupe😭

Afbeelding

Dit is dan de coupe waar het om gaat kwa roest
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)

Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5000
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Twijfel over slopen of opknappen advies gevraagd

Bericht door op » za 29 dec, 2018 12:47

Je kan natuurlijk met opbouwen en tunen beginnen en ondertussen uitkijken naar een betere koets. Als het alleen maar lelijk is en niet onveilig. Als je dan een mooie koets vindt kan je alles overzetten. Hoeft dan niet eens een Aero te zijn, het hele pakket heb je al. Als je dat zelf kan en het leuk vind haal je zo nog meer uit je hobby 8) 8)

Wel rot voor je dat het zo tegenvalt
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)

95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
stevanom
Donateur
Donateur
Berichten: 344
Lid geworden op: za 09 apr, 2016 17:39
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Twijfel over slopen of opknappen advies gevraagd

Bericht door stevanom » za 29 dec, 2018 15:05

Eerlijk gezegd vind ik hier niets schokkends qua roestschade. Onze 1995 900NG heeft al wel wat anders achter de rug en telkens hebben wij de herstelling laten uitvoeren. Voor ons is hij dat waard... Het is wel belangrijk dat je het écht goed laat doen of doet. Niet op een manier dat het binnen zes maanden terugkomt. De man die onze auto laste heeft zes jaar geleden aan onze Toyota gelast, vier jaar geleden aan onze 900NG en nu vorig jaar nieuwe veerschotels achteraan... tot op heden is elke herstelling nog perfect (de Toyota is zelfs pas nog gekeurd zonder problemen). Als je het doet uit liefde voor de auto : doe het en doe het goed. :D
1994 (200.000km en in restauratie) en 1995 (340.000km en dagelijks in gebruik) Saab 900NG Cabrio.

Gebruikersavatar
Killercave86
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 565
Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Twijfel over slopen of opknappen advies gevraagd

Bericht door Killercave86 » za 29 dec, 2018 16:26

Maar even gepoetst en dan is i toch wel heel mooi😇

Afbeelding

Afbeelding

De estate ook maar even opgetild op zoek naar iets waar ik inmiddels allergies voor ben (ROEST)

Dat viel gelukkig mee her en der vliegroest wat nog prima te behandelen is zonder te lassen
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)

Gebruikersavatar
Killercave86
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 565
Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Twijfel over slopen of opknappen advies gevraagd

Bericht door Killercave86 » za 29 dec, 2018 16:27

op schreef:
za 29 dec, 2018 12:47
Je kan natuurlijk met opbouwen en tunen beginnen en ondertussen uitkijken naar een betere koets. Als het alleen maar lelijk is en niet onveilig. Als je dan een mooie koets vindt kan je alles overzetten. Hoeft dan niet eens een Aero te zijn, het hele pakket heb je al. Als je dat zelf kan en het leuk vind haal je zo nog meer uit je hobby 8) 8)

Wel rot voor je dat het zo tegenvalt
Dit is misschien wel een strak plan
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: Twijfel over slopen of opknappen advies gevraagd

Bericht door Motolab » za 29 dec, 2018 17:34

Mijn mening na het zien van de foto's...

Als het is VIN een originele Aero is, kan het al snel uit dit chassis te bewaren cq te restaureren... imho...
Dit model aero heeft nog alles in zich om als "echte" klassieker te gaan gelden...

Je kunt 2 route's bewandelen v.w.b de lak delen... De roestige delen plaatselijk laten stralen (dat kan tegenwoordig op de paar mm nauwkeurig) dat behandelen en plaatselijk spuiten met "uitwaaieren"

Of zelfde en geheel laten spuiten..

Dat laatste is duur, maar er zijn adressen die heel goed zijn in dat plaatselijke werk.. Met echt goede nette resultaten..En dat is veel goedkoper... Als beperkt budget een "ding" is...

Voordelen:
Behoud je een originele Aero, stopt de roest "permanent" en jij of een volgende eigenaar ooit kunnen altijd nog voor geheel spuiten gaan, met een dan perfecte "basis"

Ps. Onderkant, is al eea over gezegd.. Goed te behandelen zo op het eerste "oog"..

Suc6 met je keuze!
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) verkocht
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
Land Rover Discovery 3 TDV6 HSE 240pk 500Nm (Vantuner tune)
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Twijfel over slopen of opknappen advies gevraagd

Bericht door Bummer » za 29 dec, 2018 19:17

Dit is toch een prima basis om in ere te houden!?!

Deze oprijden en wachten totdat er een met een betere koets voorbij komt, om vervolgens daar de hoofdprijs voor te moeten betalen, duurt minstens zolang als nu een goedkopere Saab voor dagelijks gebruik te nemen en de overige centen in dit project te steken. Als 'ie klaar is - sloop je gewoon de goedkope of verpast je als 'ie nog redelijk goed is.
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Twijfel over slopen of opknappen advies gevraagd

Bericht door tanisha » zo 30 dec, 2018 1:19

O is het een coupe ik dacht een cabrio!

Coupe gewoon slopen en een nette koets bij zoeken er zijn zat betere casco's te vinden!
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: Twijfel over slopen of opknappen advies gevraagd

Bericht door Theun49 » ma 31 dec, 2018 10:44

Ja, volledig mee eens. Alleen de knappe exemplaren nog wat langer op de weg houden.
De rest moet toch op termijn naar de shredder.

Maar als de TS diepe zakken heeft voor een dure hobby: vooral doorgaan!
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

Plaats reactie