Koppeling + druklager + koppelingleiding vervangen: probleem

1993-2002
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GJ 9-3
Geregistreerd lid
Berichten: 389
Lid geworden op: ma 12 sep, 2011 22:13
Regio: Kies een regio:

Koppeling + druklager + koppelingleiding vervangen: probleem

Bericht door GJ 9-3 » di 06 mar, 2018 20:43

Ik trapte vorige week door de koppeling van mijn Saab 9-3 v1, dus die verdween naar de bodem.. Inmiddels is de koppeling vervangen, druklager vervangen en er bleek een scheur in de koppelingleiding te zitten, dus die ook vervangen door een nieuwe originele. Punt is dat na veelvuldig ontluchten de koppeling onderin blijft zitten en weinig druk heeft. Wat kan hier aan de hand zijn? Hoe krijg ik dat goed?
Laatst gewijzigd door GJ 9-3 op wo 07 mar, 2018 0:25, 1 keer totaal gewijzigd.
SAAB 9-3 2.0t SE (2001) LPi stage 1
SAAB 9-3 Aero cabriolet (2000) stage 1

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 6952
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Koppeling + druklager + koppeling slang vervangen: probl

Bericht door Jungleman » di 06 mar, 2018 20:54

wacht effe: je hebt een koppelingskabel maar wat ben je dan aan het ontluchten, als ik vragen mag?

na het vervangen van een (koppelings-)kabel valt er niks te ontluchten.

koppelingskabel: volgens mij moet je een zelfstellende hebben. informeer anders even bij forummer 9323.
de Caap: 1994 Mercury Capri 1.6 16v
de Caab: 1998 9-3i
de Grijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Anni: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
de Daily: 2015 Volvo V60 T3 R-design

Gebruikersavatar
KeesB
Geregistreerd lid
Berichten: 244
Lid geworden op: zo 07 jun, 2009 19:35
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Koppeling + druklager + koppeling slang vervangen: probl

Bericht door KeesB » di 06 mar, 2018 21:40

Een 9-3 heeft een hydraulische koppeling dus ik snap niet wat je met een kabel doet.
Ontluchten is een speciale methode omdat de cilinder op het laagste punt zitten. Als ik me goed herinner eerst de cilinder met vloeistof vullen voor je de leiding vast maakt.
Als je er op zoekt staat hier in het forum wel ergens een omschrijving. Heb ik er ook bijgehad toen ik hem jaren geleden heb vervangen.
Nu:
Saab 9-3 SS 1.8t 2005 Hirsch 195 PK (228.000), zilver
Saab 9-3 SE 2.0 LPT Cabrio 2001 (242.000), zilver
Gehad:
Saab 9-3 SE 2.0 LPT 2002, rood
Saab 9-3 S 2.0 LPT 2000 Vialle LPi, zwart
Saab 9-3 SE 2.0 LPT 2000, cosmic blue
Saab 96 V4 1979
Saab 900 Turbo T8 1985

Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 2384
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Koppeling + druklager + koppeling slang vervangen: probl

Bericht door busy » di 06 mar, 2018 21:55

Ontluchten met zijn tweeen doen. Neem aan dat je een slang met reservoir op de ontluchtingsnippel hebt zitten. Druk op remvloeistofreservoir is ook handig. Moet je zelf een dop maken met ventiel erop kun je er druk op zetten met een fietspomp.(ja heel professioneel...) Trappen voor ontluchten, wel handig als er al wat remvloeistof in de nieuwe leinding zit. En zo langzaam druk opbouwen. Uiteindelijk dicht draaien twintig keer trappen en dan moet er iets van druk komen. En dan naar een garage gaan om het met de juiste apparatuur te laten doen. Daar kun je zelf niet voor lopen klungelen.
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig gerestaureerd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999

SAAB HobbyClub Amersfoort

VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)

Gebruikersavatar
Wouter
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Berichten: 8084
Lid geworden op: do 30 okt, 2003 1:00
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Koppeling + druklager + koppeling slang vervangen: probl

Bericht door Wouter » di 06 mar, 2018 22:15

Beetje mosterd na de maaltijd, maar de truc is om de hulpcilinder al te ontluchten als de bak nog naast de auto staat. Ik ga dan met een slangetje een een flinke doktersspuit (zo eentje om oren mee uit te spuiten) aan de slag. Vaak moet je de hulpcilinder even op weg helpen, hij komt wat stroef uit de geheel ingedrukte positie. Als de hulpcilinder gevuld is, je vervolgens de bak monteert en dan gaat ontluchten, krijg je heel eenvoudig het laatste beetje lucht eruit.

Gebruikersavatar
Wouter
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Berichten: 8084
Lid geworden op: do 30 okt, 2003 1:00
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Koppeling + druklager + koppeling slang vervangen: probl

Bericht door Wouter » di 06 mar, 2018 22:16

Met de bak nu op z'n plek zou ik adviseren om aan de bakzijde eveneens met de grote doktersspuit te beginnen. Dus als het ware de vloeistof van de hulpcilinder naar het reservoir spuiten.

Gebruikersavatar
GJ 9-3
Geregistreerd lid
Berichten: 389
Lid geworden op: ma 12 sep, 2011 22:13
Regio: Kies een regio:

Re: Koppeling + druklager + koppeling slang vervangen: probl

Bericht door GJ 9-3 » di 06 mar, 2018 22:31

Het is een hydraulische koppelingsleiding trouwens. Titel + eerste bericht aangepast.
SAAB 9-3 2.0t SE (2001) LPi stage 1
SAAB 9-3 Aero cabriolet (2000) stage 1

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 14055
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Koppeling + druklager + koppelingleiding vervangen: prob

Bericht door ReinO » wo 07 mar, 2018 9:53

de tip van Wouter staat ook zo in de Haynes.
Mocht je die niet gevolgd hebben dan kun je met zo n drukapparaat het proberen. Ook daar zijn soms meerdere pogingen voor nodig.
En soms ook nog een keer ouderwets met 1 in de auto en de ander ontluchten en snel dichtdraaien zodat er niet weer lucht inloopt.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 12964
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Koppeling + druklager + koppelingleiding vervangen: prob

Bericht door tanisha » wo 07 mar, 2018 10:06

Yep stapje gemist je moet een nieuwe cilinder altijd eerst vullen voor montage.
Nu kan je maar 1 ding doen blijven ontluchten tot je van de lucht af bent als je pech hebt kan je dit nog heel wat keren doen.
9-5 2.3T biopower arc estate midnight blue
9-3 2.0T lpi Morello red rip
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Opel agila 1.2 2004
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
GJ 9-3
Geregistreerd lid
Berichten: 389
Lid geworden op: ma 12 sep, 2011 22:13
Regio: Kies een regio:

Re: Koppeling + druklager + koppelingleiding vervangen: prob

Bericht door GJ 9-3 » wo 07 mar, 2018 15:22

Dank voor de reacties. Bedoel je met “het eerst vullen van de cilinder” de koppelingskabel? En is het niet sneller om die leiding weer te demonteren, en dan alsnog vol met vloeistof/olie weer te monteren?
SAAB 9-3 2.0t SE (2001) LPi stage 1
SAAB 9-3 Aero cabriolet (2000) stage 1

Gebruikersavatar
brinky
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 19601
Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: Koppeling + druklager + koppelingleiding vervangen: prob

Bericht door brinky » wo 07 mar, 2018 17:04

Niet ontluchten volgens de traditionele manier, maar volgens de zgn brinky-methode... dwz met een injectiespuit via de ontluchtivingsnippel remvloeistof terugpersen het reservoir in. Of je de cilinder vooraf nu wel of niet gevuld hebt met remvloeistof maakt niet uit - dit werkt altijd.
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '96 9000 2.0t CSE LPG-G3
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

Gebruikersavatar
GJ 9-3
Geregistreerd lid
Berichten: 389
Lid geworden op: ma 12 sep, 2011 22:13
Regio: Kies een regio:

Re: Koppeling + druklager + koppelingleiding vervangen: prob

Bericht door GJ 9-3 » za 24 mar, 2018 15:58

Inmiddels opgelost door toepassing drukapparaat met gesloten omleiding. Kwam nog best wat lucht uit. Dank!
SAAB 9-3 2.0t SE (2001) LPi stage 1
SAAB 9-3 Aero cabriolet (2000) stage 1

paulbos
Geregistreerd lid
Berichten: 19
Lid geworden op: za 13 jun, 2015 13:01
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Koppeling + druklager + koppelingleiding vervangen: prob

Bericht door paulbos » do 12 apr, 2018 20:26

Sorry dat ik inbreek op dit item, maar ik heb een soortgelijk probleem. Ik heb al een kabel besteld. Mijn vraag is nu of ik eerst de zekeringskast moet verwijderen alvorens ik de kabel kan vervangen.

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1303
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: Koppeling + druklager + koppelingleiding vervangen: prob

Bericht door Motolab » do 12 apr, 2018 23:14

@paulbos... Dit topic gaat niet over een koppelingskabel.....
Maar over een hydraulische koppeling...
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) daily driver
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Ford Transit '08 115 3T 140 &156pk (vantuner tune)
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

paulbos
Geregistreerd lid
Berichten: 19
Lid geworden op: za 13 jun, 2015 13:01
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Koppeling + druklager + koppelingleiding vervangen: prob

Bericht door paulbos » vr 13 apr, 2018 10:58

Sorry, niet goed gekeken. Inmiddels heb ik het juiste topic gevonden in 2008. Ik kan weer verder. Prettig weekend!

Plaats reactie